null Beeld

De soundtrack van hun leven (3): de 100 beste platen volgens 100 rasmuzikanten

Is het geen geruststellende gedachte dat de artiesten waar u uw hart aan verpand heeft op hun beurt weer voor andere Groten in katzwijm vallen? Wij vonden van wel: de voorbije weken kon u de liefdesverklaringen lezen van vijftig rasmuzikanten aan het adres van hún Voorbeelden, en deze week gaan we gezwind verder. Van Stevie tot Charlie: de nummers 50 tot 26. 'Precies de juiste ingrediënten in precies de juiste doses: daar gaat het hem om.'

undefined


''Wie niet aan de kant van de Stooges staat, is de vijand''



undefined

null Beeld
null Beeld
null Beeld

undefined





null Beeld
null Beeld
null Beeld

undefined

50. Innervisions, Stevie Wonder (1973)

Beverley Knight (soulzangeres) «Stevie Wonder is één van de weinige artiesten die zichzelf een genie kan noemen. Zodra je 'Innervisions' oplegt, besef je dat het een meesterwerk is. Er zitten vleugjes latin in, gospel handclaps, jazz, Beatlesachtige harmonieën, allemaal vermengd met Stevies soul en synthesizer. Het is een essentiële protestplaat, maar hij was ook belangrijk voor het Motownlabel, dat tot dan vooral met lichte, vrolijke muziek werd geassocieerd. Stevie brak alle regels, en plots kregen ze bij Motown met de absolute realiteit te maken.»

undefined


undefined

49. The Doors, The Doors (1967)

Alice Cooper «De meeste groepen hadden het destijds over 'peace and love' - maar niet The Doors. Bij hen draaide alles om seks. Robby Krieger speelde gitaar op een heel kronkelige manier, heel seksueel, met veel accenten. Als je naar hun titelloze debuut luistert, hoor je dat de muzikanten elkaar nergens voor de voeten lopen. Voeg daar met Jim Morrison een wilde, onvoorspelbare beat poet als zanger aan toe, en je krijgt een ongelooflijke, originele groep.

»Ze hadden een jazzachtergrond en luisterden de hele tijd naar blues, maar als The Doors de studio inkropen, brachten ze een volstrekt uniek geluid voort. Het nummer 'Break on Through (To the Other Side)' was gebaseerd op 'Shake Your Moneymaker' van Paul Butterfield, maar toen The Doors ermee klaar waren, merkte je daar niks meer van.

» Meisjes waren gek op Jim Morrison omdat elk woord dat uit zijn mond kwam een verwijzing was naar seks. 'Light My Fire', 'Backdoor Man', 'Soul Kitchen'... 'I wanna sleep all night in your soul kitchen!' Waar denk je dat die zin op slaat? Well, duh! Toen wij met The Doors toerden, deed Morrison er tijdens 'When the Music's Over' soms tien minuten over om een sigaret aan te steken. Maar hij deed het zoals James Dean of Marlon Brando: het publiek was compleet betoverd.

» Morrison is één van de meest zelfdestructieve mensen die ik ooit heb ontmoet. Niemand kon hem die death wish uit z'n kop kon praten. Hij heeft meer dan één keer op de dakrand van de 6000 Building op Sunset Boulevard gestaan - 15, 16 verdiepingen hoog - met in elk hand een fles Jim Beam. Zoiets was voor hem dagelijkse kost. Ongelooflijk dat hij nog 27 is geworden.

»Op deze eerste plaat kan je precies horen hoe goed The Doors wel waren. En ze waren ongelooflijk.»

undefined


undefined

48. Sympathy for the Devil, The Rolling Stones (single, 1968)

Serge Pizzorno (Kasabian) «Dit nummer heeft mijn ogen geopend. Ik heb het waarschijnlijk leren kennen via mijn pa, een enorme Stonesfan. Er hing echt een voodoosfeertje rond. In ben afkomstig uit de Britse Midlands, waar je destijds die geschifte ravescene had, en ook 'Sympathy' deed me aan een dansnummer denken. De bongo's, de tabla's en het stuwende ritme hebben een hypnotiserend effect: je wil dat het nooit ophoudt - Primal Scream en de Happy Mondays probeerden dat gevoel begin jaren 90 ook op te wekken. Er zitten maar een paar akkoorden in, maar je wordt er echt door gepakt - vanaf die eerste schreeuw van Jagger wéét je gewoon dat er iets gaat gebeuren.

»De film die Jean-Luc Godard van de Stones in de studio heeft gemaakt, is één van mijn favorieten als we op tournee zijn. Ze zien er niet alleen fantastisch uit, ze zijn ook nog eens bezig aan een song die de eeuwigheid zal doorstaan. De groepen van tegenwoordig zijn er niks tegen: de verkoop van hun ringtones interesseert ze meer dan hun muziek. Wij hebben een paar keer met de Stones opgetreden, en ze hebben het nog steeds. Ik heb ze zelfs twee keer 'Sympathy for the Devil' zien spelen! 'Pleased to meet you, hope you guessed my name': wat een fantástische zin om voor je fans te zingen. En wat een geweldige titel voor een song.»

undefined


undefined

47. You Send Me, Sam Cooke (single, 1957)

James Hunter (r&b- en soulzanger) «Je kan de invloed van Sam Cooke als zanger nauwelijks overschatten. Otis Redding, Rod Stewart, Al Green, Aretha en ikzelf, we zijn hem allemaal enorm veel verschuldigd. Cookes roots lagen in de gospelmuziek. Hij had eerder al seculiere songs geschreven, maar 'You Send Me' was de eerste die doorbrak. In Amerika stond het nummer in de r&b- én de popcharts op één. Het werd een blauwdruk voor de soulmuziek.

»Het eerste wat je opvalt, is het gemak waarmee Cooke zingt. Maar weinig zangers slagen erin om zo natuurlijk en zo ingetogen te klinken als hij. Hij was geen opschepper: hij zong net heel minimaal, helemaal niet gratuit. En hij schreef songs die perfect bij zijn stem pasten: songs met een verhaal en een structuur - Berry Gordy en Smokey Robinson deden dat ook. Toen Cooke later producer werd, moedigde hij zijn artiesten - misschien onbewust - aan om op dezelfde sierlijke, melodische manier te zingen als hij. Hij wist dat hij érgens iets juist deed!»

undefined


undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234