De stinkende studio van Django Django: 'Niet dat we speciaal wíllen zijn, hoor. We weten gewoon niet hoe je normaal doet'

Wie houdt van het betere knip- en plakwerk kan maandag terecht in de AB voor Django Django, het Britse viertal dat ook op hun nieuwe plaat ‘Marble Skies’ champagne en Red Bull, The Beach Boys en Battles, Jamaicaanse dancehall en machinale krautrock door elkaar mixt. ‘We hebben de concentratie van een goudvis.’

Na een halfuur met zanger Vincent Neff – met heerlijk Iers accent – en de slungelige bassist Jimmy Dixon in een Brusselse hotelbar voelt het alsof we al sinds ons zestiende elke vrijdagavond samen op café zitten. Dit zijn nog steeds dezelfde jongens die negen jaar geleden op de slaapkamer van drummer David Maclean songs in elkaar knutselden, in de veronderstelling dat niemand ze ooit zou horen.

HUMO Jullie waren niet tevreden over de opname van jullie vorige plaat, ‘Born Under Saturn’. Wat scheelde er?

VINCENT NEFF «Na het succes van ons zelfgeproduceerde debuut kregen we van ons label een professionele studio met producer ter beschikking. Dat lag ons niet. In een studio moet élke minuut tellen. Niets zo slecht voor de inspiratie als een deadline. Terwijl wij net de ruimte moeten krijgen om te prutsen en te falen. David heeft op het laatste moment de productie van het album nog zelf in handen genomen, wat ‘Born Under Saturn’ volgens mij gered heeft. Maar voor ‘Marble Skies’ wilden we terug naar ónze manier van werken. Dus huurden we een ruimte in een verlaten magazijn in Tottenham, in Noord-Londen, waar we onze eigen studio konden bouwen. De vloeren zijn er kapot, de muren smerig en rondom ons vinden geregeld feestjes plaats: het is de perfecte locatie.»

JIMMY DIXON «Wij zijn geenklassiek getrainde muzikanten. Wij weten niet hoe je op een correcte manier opnames maakt of bepaalde geluiden uit een gitaar krijgt. Daarom klinkt ons debuut zo onorthodox: niet omdat we speciaal wílden zijn, maar omdat we niet wisten hoe je het op een normale manier moest doen. Dat heeft ons fantastische songs als ‘Default’ en ‘Waveforms’ opgeleverd.»

HUMO David liet in een persdocument noteren dat ‘Marble Skies’ jullie beste werk tot dusver is.

DIXON (lacht) «Dave zegt dat over álles wat hij doet.»

NEFF «Wat moet hij anders zeggen? ‘De nieuwe plaat is bloody awful, niets vergeleken met onze vorige!’ (lacht) Ik wéét niet of ‘Marble Skies’ beter is dan ons vroegere werk, want ik vind het moeilijk om albums of zelfs songs met elkaar te vergelijken. Wat ik wél weet: ik heb tijdens de opnames enorm genoten en ik speel de songs nog steeds met plezier.»

HUMO Ik heb jullie nog nooit zo uitbundig gehoord als in het nummer ‘Champagne’. ‘Champagne, floating on the Seine’: Django Django schreef een regelrechte partysong.

NEFF «Dat lied brengt me altijd terug naar die prachtige avond toen we wérkelijk champagne hebben gedronken op de Seine. We waren uitgenodigd op een awardshow die de organisatoren zelf ‘de Franse Mercury Prize’ noemden. Toen we daar aankwamen, wisten we meteen dat ze gebluft hadden: de ceremonie vond plaats op een kleine boot met een laag plafond en een piepklein podium. Echt bizar. Nadien heeft ons label ons op een andere boot gezet om eens op de Seine te varen. Na enkele flessen champagne waren we allemaal ladderzat.»

DIXON «Ik herinner me nog dat onze geluidsman uit Liverpool terug aan land een intens gevecht met een struik aanging. Tommy Grace, onze toetsenist, was daar echt niet goed van: ‘Die struik heeft je toch niets misdaan!’ ‘Champagne’ is doordrenkt van dat benevelde gevoel.»

HUMO Het is moeilijk om een label op jullie muziek te plakken. In de Britse pers las ik onder meer ‘updated psychedelia’, ‘polyphonic rockabilly’ en ‘irritable oingy-boingy arsewiffle’.

DIXON & NEFF (in koor) «Oingy-boingy wat?»

HUMO ‘Arsewiffle’, zo schreef The Guardian.

DIXON (lacht) «Fantastisch. Ik kan me anders wel vinden in ‘polyphonic rockabilly’. De omschrijving die ik het meest haat is ‘artrock’: alsof ik aan het schilderen ben terwijl Vinnie tien pagina’s abstracte poëzie declameert.»

HUMO Hoe leg je op een familiefeest aan je tante uit welke muziek je maakt?

NEFF «Ik ga altijd voor indie, de meeste mensen vragen dan niet door.»

DIXON «En als ze niet weten wat indie is, dan vraag ik: ‘Kennen jullie The Beatles?’ (lacht) Eigenlijk houden we van zoveel verschillende bands en genres dat het onmogelijk voor ons is om een duidelijk referentiepunt te vinden. Dat onze muziek niet in een hokje past, is dus geen bewuste keuze: we hebben gewoon de aandachtsspanne van een goudvis. We kunnen niet rechttoe rechtaan spelen, want dan vervelen we ons. Gisteren hebben we al elk nummer van ‘Marble Skies’ op z’n kop gezet naar aanleiding van de komende liveshows, want we kenden die songs té goed. Onze synthpopsingle ‘In Your Beat’ is nu een akoestische folksong geworden. Dat houdt het interessant voor ons én het publiek.»

HUMO Django Django wordt ook vaak futuristisch genoemd.

DIXON «De sounds die we gebruiken, zijn nochtans allesbehalve nieuw, maar net vertrouwd en herkenbaar. Zo doen Tommy’s synthpartijen me altijd denken aan de soundtrack van ‘Blade Runner’ uit 1982. Luister maar eens naar de hedendaagse minimal uit Londen: dáár zul je geluiden horen die je nog nooit eerder hebt gehoord.»

NEFF «Ik denk wel dat onze manier van schrijven futuristisch klinkende songs kan opleveren. De basis van ons werk is overdubben: we bouwen onze songs laagje per laagje. Als tiener was ik geobsedeerd door mixtapes. Die vulde ik met songs uit allerlei genres, van zonnige pop over donkere electro tot trieste folk. In Django Django gooien we al die herkenbare stijlen door elkaar. We laten ze botsen of net samenvloeien.»

HUMO Reclamebedrijven houden van jullie muziek, maar ze willen er niet altijd voor betalen: ik las dat de song in het spotje voor het wereldkampioenschap cricket 2011 wel héél goed op ‘WOR’ leek.

NEFF «Eén van onze buren in Tottenham is een componist die geregeld jingles maakt. Hij kwam ons vorig jaar vertellen dat een opdrachtgever hem zopas had gevraagd om een jingle te maken op basis van één van onze nummers. We konden het nauwelijks geloven. Dat bedrijf heeft uiteindelijk toch voor een echte song van ons gekozen.»

DIXON «Vrienden hebben me al vaak ge-sms’t: ‘Ik hoorde net een nieuw nummer van jullie in een reclamespot!’ Soms is het dan echt van ons, soms is het een kopie. Frustrerend: wij zwoegen aan onze muziek en dan maken zij daar een flauwe pastiche van om geld te verdienen. Gelukkig hoorde ik nog geen enkele kopie die zo goed is als de échte Django Django.»

‘Marble Skies’ is uit bij Caroline. Django Django speelt op 5 maart in de AB. Info en tickets: abconcerts.be.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234