null Beeld

De terugkeer van 'Baywatch': stelende octopussen, Iraanse superfans en opwippende boezems

U kent ‘Baywatch’ (1989-2001) nog van de prachtige vergezichten, de hagelwitte stranden en - uiteraard - de in functioneel slow motion op en neer deinende boezems. Maar er is zoveel méér. Omdat de serie heden vlekkeloos geremasterd is – de technici sloten zich naar verluidt máánden op in hun werkkamertjes – en op ZES wordt heruitgezonden, frissen wij uw geheugen graag op. Dus: sexyer dan moddercatch, de fun facts van ‘Baywatch’!

U denkt misschien dat het idee van slow motion ontstond toen de producers op een dag nietsvermoedend in hun puberteit terechtkwamen, maar niets is minder waar: co-maker Michael Berk kende gewoon iemand die had meegewerkt aan de Olympische Spelen van 1988, waar de hardlopers met de nieuwste camera’s werden geregistreerd. En daar zag hij mogelijkheden in; grote, ronde, stevige mogelijkheden. Wandelend tapijt David Hasselhoff, meer dan tien jaar lang het gezicht van de serie, beweerde dat de bewuste shots vooral werden ingelast wanneer een aflevering niet aan de vereiste speelduur van 45 minuten kwam. Het was destijds een revolutionair idee om iets in lengte te doen toenemen door er traag rennende modellen in bikini bij te betrekken: uitermate doeltreffend, zo bleek!

undefined

Aanvankelijk twijfelde netwerk NBC of er wel genoeg leven zat in een reeks over strandredders – op hoeveel verschillende manieren kun je een drenkeling uit de golven sleuren? – maar dat was buiten de creativiteit van de scenaristen gerekend, die met de meest van de pot gerukte verhaallijnen op de proppen kwamen. Zo liepen er op het ‘Baywatch’-strand meer psychopaten rond dan op een Schild & Vrienden-congres: van piraten over drugskoeriers tot seriemoordenaars. Soms sloeg de bullshitmeter even rood uit als de beroemde badpakjes, zoals in die aflevering waarin de redders meedoen aan een roller hockey-toernooi, die waarin een octopus surfboards steelt en verstopt in zijn grot, of die waarin The Hoff een elektrische aal te lijf gaat met een defibrillator. Even werd overwogen om een verhaallijn in te lassen over een Poolse loodgieter die onterecht in de cel belandt en het slachtoffer wordt van een babyverwisseling, maar dat idee werd afgedaan als té ongeloofwaardig.

U dacht dat ‘Game of Thrones’ – het laatste seizoen trok gemiddeld 45 miljoen kijkers per aflevering – populair was? Op het hoogtepunt van ‘Baywatch’ keken elke week meer dan één miljard (!) mensen naar de reeks. Er wordt zelfs verteld dat Iraanse huishoudens die beschikten over een satellietverbinding tickets verkochten voor een zitje in hun woonkamer. Een gelijkaardige actie bij ons thuis voor ‘Love Island’ moest helaas vroegtijdig worden stopgezet wegens geen enkel verkocht kaartje.

Met een cast vol Playboy-modellen hoeft het niet te verbazen dat er al eens iets iemand tegen de borst stuitte. Maar het was toch vooral Mötley Crüe-drummer Tommy Lee, medio jaren 90 manlief van Pamela Anderson, die op tijd en stond over de rooie ging. Wanneer zijn eega liefdesscènes moest spelen met acteur David Chokachi werd het, volgens Hasselhoffs prachtig getitelde biografie ‘Don’t Hassle the Hoff’, zelfs zo erg – roepen, tieren, ramen ingooien – dat hij van de set moest worden gegooid. Niet veel later lekte Tommy’s sekstape met Pamela uit, en stond hij nóg eens voor paal.

Tot slot: het stond in de contracten van alle ‘Baywatch’-acteurs – vrouwen én mannen – dat ze niet mochten bijkomen tijdens de opnames van een seizoen. Dat was niet moeilijk, want na het lezen van de scenario’s, kwamen ze sowieso niet bij van het lachen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234