De terugkeer van het tuig: Guns N' Roses

Het zal u niet ontgaan zijn: Guns N’ Roses komt terug samen. Niet in de aller-oerste bezetting, maar wel met Slash én Axl Rose. Het Coachella-festival, waar de groep op 16 en 23 april voor het eerst in vol ornaat zal verschijnen, was in minder dan een uur volledig uitverkocht. Wij vatten in tien etappes samen waarom Guns N’ Roses zo’n beruchte en bijzondere groep was.

'Eagles Of Death Metal speelden in 2006 het voorprogramma van Guns N' Roses, tot Axl Rose er live op het podium de stekker uittrok: 'How do you like The Pigeons Of Shit Metal?''


‘Rocket Queen’

Op 21 juli 1987 bracht Guns N’ Roses, dat in Los Angeles op en naast het podium al een geduchte reputatie had opgebouwd, ‘Appetite for Destruction’ uit, een plaat die zijn titel meer dan waarmaakte. De groep annexeerde de hitlijsten, en zaaide chaos en verwarring waar ze ook kwamen. Hun hedonistische levensstijl werd vertaald naar opzwepende hardrock en rock-’n-roll, en belandde vaak ook letterlijk op plaat. Toen ‘Rocket Queen’, één van de songs op ‘Appetite’, volgens Axl nog een zeker je-ne-sais-quoi miste, nodigde hij een groupie uit voor een portie seks in de vocal booth. Wie goed naar het nummer luistert, hoort in de brug inderdaad iets wat gilt en geen gitaarsolo is. De dame in kwestie zou volgens insiders op het moment van de opname al twee jaar de vriendin zijn geweest van drummer Steven Adler, die dat – hoe zou u zelf zijn – altijd heeft ontkend. Over onderlinge spanningen hebben we het later.


Charles Manson

Controverse eerst. Op ‘The Spaghetti Incident?’, een in 1993 verschenen plaat met covers, stond de hidden track ‘Look at Your Game, Girl’, een song geschreven door sekteleider en moordenaar Charles Manson. De track was zo hidden dat zelfs de platenmaatschappij er pas weet van kreeg toen de cd al in de winkel lag. Labelbaas David Geffen was not amused en zei dat hij het walgelijk vond dat iemand die één van de vreselijkste misdaden van de 20ste eeuw had gepleegd, geld ging verdienen dankzij een rockgroepje. Axl, die de groep had voorgesteld om de Manson-song op te nemen, verdedigde zich door te zeggen dat ze op voorhand al wisten dat de royalty’s naar één van de slachtoffers van Manson zouden gaan. Dat hij zijn idee niet echt aan de rest van de groep verkocht had gekregen, bewijst misschien het feit dat naast Axl enkel Dizzy Reed erop meespeelt. Axl werd ook twee keer gesignaleerd in een T-shirt met de beeltenis van Charles Manson erop: in de videoclip van ‘Estranged’, en tijdens een concert in 1993. Ook daar was een uitleg voor, maar die zijn we vergeten.























Axl Rose met T-shirt van Charles Manson, van wie ze op 'The Spaghetti Incident' een nummer coverden. De track was zo hidden dat zelfs de platenmaatschappij er pas weet van kreeg toen de cd al in de winkel lag.

‘One in a Million’

In ‘One in a Million’, een akoestische song op ‘G N’ R Lies’ (1988), had Axl al een groot deel van de wereldbevolking beledigd met de fraaie tekstregels: ‘Police and niggers, that’s right, get out of my way’ en ‘Immigrants and faggots, they make no sense to me / They come to our country, and think they’ll do as they please / Like start some mini Iran, or spread some fuckin’ disease’. Rijmen deed het, dat moet je hem nageven. Axl liet weten dat we de tekst ‘ruimer’ moesten interpreteren, en dat hij niet anti-homo was maar pro-hetero. Dat we het moesten zien als ‘een beetje pesten’, zoals hij op Sunset Boulevard ook weleens vanuit zijn autoraampje naar homo’s had geroepen: ‘Why don’t you guys like pussy?’

En de niggers moesten zich niet dik maken, want die noemen elkaar zelf nigga. Slash, wiens moeder zwart was, vond het ‘delicaat’ maar liet de zaak passeren. Over onderlinge spanningen hebben we het later.


Bonje met iedereen

Securitymensen, journalisten, collega-muzikanten, platenfirmavolk: niemand was veilig voor de toorn en de vuisten van Axl Rose. De beroemdste ruzie was die met Kurt Cobain. Niet slim van Kurt om met de drie weken oude Frances Bean in zijn armen bonje te zoeken met Axl Rose, maar dat is exact wat hij in 1992 backstage op de MTV Awards deed. In de woorden van Cobain: ‘Ik stond backstage met Courtney en Frances Bean toen Axl voorbijwandelde, waarop Courtney riep: ‘Hey, Axl, wil je de peetvader worden van ons kind?’ Waarop hij zijn neus in mijn gezicht duwde en zei: ‘You better keep your bitch on a leash, or I’m gonna take you to the pavement.’’ Niemand raakte gewond die avond, behalve Krist Novoselic, die tijdens het concert van Nirvana zijn bas de lucht inslingerde en ze met zijn hoofd weer opving.


Rellen

Twee keer liep het echt helemaal uit de hand. Een eerste keer in 1991 tijdens een concert in St. Louis, waar Axl Rose vroeg in de set een security-agent de opdracht gaf om een fan met een fototoestel te verwijderen. Toen die niet snel genoeg reageerde, nam Rose het heft maar zelf in handen. Hij dook van het podium, ging met de fotograaf en enkele omstanders op de vuist, en riep toen hij weer boven water was: ‘Thanks to the lame ass security: I’m going home!’ En weg was hij, gevolgd door de rest van de groep. Waarop er in de zaal rellen uitbraken waarbij vele tientallen fans ernstig gewond raakten. De groep liet niet na om in de liner notes van ‘Use Your Illusion’ nog eens fors na te trappen met de woorden: ‘F**k You St. Louis’.

'Securitymensen, journalisten, collega-muzikanten, platenfirmavolk: niemand was veilig voor de toorn van Axl Rose'

Een jaar later, tijdens een concert in Montreal, was het weer van dat. Omdat co-headliner Metallica de show vroegtijdig had gestaakt nadat zanger James Hetfield gewond was geraakt door vuurwerk, kwam het zwaartepunt bij Guns N’ Roses te liggen. Maar ook die hielden het, nadat ze het publiek twee uur hadden laten wachten, al na minder dan een uur voor bekeken. Stemproblemen bij Axl, blijkbaar, wat met veel doktersattesten onderstreept werd, maar niet verhinderde dat er die avond in de straten van Montreal gigantische rellen uitbraken. Ruiten werden ingetrapt, auto’s omvergegooid en in brand gestoken, en er waren maar liefst driehonderd politieagenten nodig om de gemoederen enigszins tot bedaren te brengen. Guns N’ Roses – lees: Axl Rose – zou pas in 2010 naar Montreal terugkeren.


Big in Belgium

Soms kwam de groep gewoon helemaal niet opdagen, en wat dat betreft was ons land heel vaak on the receiving end. In 1992 werden twee shows afgelast: eentje op de weide van Werchter en eentje in Flanders Expo, twee keer vanwege ziekte van Duff McKagan. Een jaar later zou Guns N’ Roses in Werchter zijn enige concert op Belgische bodem spelen – in de klassieke bezetting, welteverstaan – en nog eens drie concerten later was het helemaal gedaan. De groep was tweeënhalf jaar op tournee geweest en zou nooit meer in dezelfde bezetting op het podium staan.


De leegloop

Steven Adler was de eerste die kwam te gaan. Hij werd ontslagen bij de start van de opnames van ‘Use Your Illusion’, toen bleek dat hij vanwege zijn heroïneverslaving niet in staat was om ook maar één drumpartij op band te krijgen. Hij werd vervangen door Matt Sorum van The Cult. Gitarist Izzy Stradlin, afgekickt en wel, verliet de gelederen niet lang na de release van ‘Use Your Illusion’, omdat hij naar eigen zeggen niet in staat was om met een heldere kop in het circus mee te draaien. Slash volgde, eindelijk moegetergd door dictator Rose, pas in 1996, Duff McKagan een jaar later. En toen was er nog maar één.

'De opnames van 'Chinese Democracy' zouden in totaal 13 miljoen dollar gekost hebben. Het geld waard? Luister zelf maar eens'


‘Chinese Democracy’

Dat hij het enige originele groepslid was, hield Axl Rose niet tegen: hij nam een stel hired hands in dienst en zette zich aan het werk. Tien jaar lang, en dan nog eens zeven. ‘Chinese Democracy’, oorspronkelijk gepland voor de eeuwwisseling, verscheen uiteindelijk op 23 november 2008, zeventien jaar na ‘Use Your Illusion’. De opnames zouden in totaal 13 miljoen dollar gekost hebben. Het geld waard? Luister zelf maar eens.


Pigeons Of Shit Metal

Axl Rose ging intussen gewoon verder met het afblaffen en beledigen van iedereen die zijn pad kruiste. Tijdens een tour in 2006 moest zelfs zijn eigen voorprogramma Eagles Of Death Metal eraan geloven. Het onthaal door de Guns N’ Roses-fans was voor Jesse Hughes en de zijnen niet bepaald warm geweest, en net op het moment dat het wat beter leek te lopen, trok Axl Rose er live op het podium de stekker uit: ‘How do you like The Pigeons Of Shit Metal? Ik beloof jullie dat ze nooit meer op hetzelfde podium als Guns N’ Roses te zien zullen zijn.’ Een man van zijn woord: de volgende dag was er van Eagles Of Death Metal geen spoor meer.


Axl & Slash

Ook Slash werd door Axl Rose ooit publiekelijk terechtgesteld, tijdens een concert in het voorprogramma van hun helden van The Rolling Stones nog wel. Het jaar was 1989, en voor een volgepakt LA Coliseum stelde Axl Slash voor een ultimatum: ‘Als welbepaalde groepsleden van wie ik de naam niet zal vernoemen don’t stop dancing with Mr. Brownstone (een verwijzing naar de gelijknamige Guns N’ Roses-song, Mr. Brownstone is slang voor heroïne), is het gedaan met deze groep.’ Woorden die Slash hem naar eigen zeggen nooit vergeven heeft. Na de split in 1996 spraken Axl en Slash nooit meer met elkaar, maar in de pers en aanpalende media ging het geruzie gewoon verder. Toen iemand in 2002 tijdens een concert in Leeds een spandoek omhooghield met daarop: ‘Where’s Slash?’, antwoordde Axl: ‘He’s in my ass, that’s where he is. Fucker go home!’ Waarop hij de fan in kwestie uit de zaal liet verwijderen. Elders werd Slash door Axl ‘een kanker’ genoemd, ‘iets dat je moet zien te vermijden, of in het slechtste geval moet verwijderen’. Slash hield het als het over zijn oude maatje ging vaak bij ‘no comment’, maar kon het toch ook niet laten om in een filmpje op YouTube te lachen met live-fails van Axl en zijn nieuwe groepsleden. Nee, die twee gingen we nooit meer samen op één podium zien. Tot nu dus. Het zou Fred Durst zijn geweest die Axl en Slash weer on speaking terms bracht. Leve Fred!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234