De terugkeer van 'The Mummy': Van cadet tot creep, de 7 gedaanten van Tom Cruise!

The Mummy’ komt volgende week opnieuw naar het witte doek, exact 85 jaar na het origineel met Boris Karloff. Kruipt nu in de windsels: Tom Cruise, bijna 55 en al 40 jaar aan de slag in Tinseltown. Voor u op een rijtje gezet: de zeven gedaanten van Zijne Gladheid.

'Van cadet tot creep: de 7 gedaanten van Tom Cruise'


1 DE CADET

Cruise, de enige zoon van een lerares en een ingenieur, liet voor het eerst van zich horen met zijn bijrol in ‘Taps’ (1981), een coming of age-film over enkele cadetten die, nadat ze te horen hebben gekregen dat hun militaire academie zal worden afgeschaft, naar de wapens grijpen en de campus bezetten. Voor de rol van de onberekenbare cadet David Shawn zocht regisseur Harold Becker iemand die kracht en autoriteit uitstraalde. Zijn oog viel op een 18-jarige knaap uit New Jersey – Tom Cruise. ‘Tom had iets dat me aantrok,’ aldus Becker. ‘Ik kan niet zeggen dat ik dacht dat hij het ver ging schoppen, maar ik heb hem toch de rol gegeven.’ Op de set ontpopte Cruise zich vanaf dag één tot een acteur die zich 100 procent gaf. ‘Hij miste levenservaring en diepte,’ aldus Becker. ‘Maar hij werkte keihard.’ Cruise, gedreven tot op het bot, rook zijn grote kans – en greep ze.


2 DE PILOOT

Toen hij in 1985 als Maverick werd gecast in ‘Top Gun’, was Cruise nog een relatief fris gezicht in Hollywood, een groentje van wie op dat moment niemand met zekerheid kon zeggen of hij box office-potentieel had. De komedie ‘Risky Business’ (1983) was weliswaar een hit geweest, maar het sportdrama ‘All the Right Moves’ (1983) en de fantasyprent ‘Legend’ (1985) waren allebei geflopt. Maar dankzij het fenomenale succes van ‘Top Gun’ – de opnames van de langverwachte sequel gaan trouwens begin volgend jaar van start – werd Cruise in één klap een even grote sensatie als de Ray-Ban-zonnebril op zijn neus. De volgende jaren groeide Cruise uit tot hét symbool van het hypercommerciële high concept-genre van de jaren 80 – films waarvan de inhoud én de stijl konden worden samengebald in één enkele slagzin. Zo werd ‘Days of Thunder’ gepitcht als ‘Top Gun op wielen’. Het was het tijdperk van glad gestroomlijnde producties als ‘Flashdance’, ‘Beverly Hills Cop’ en ‘48 Hours’; het tijdperk ook waarin de salarissen van de vedetten begonnen te escaleren. Zo ving Cruise in 1996 20 miljoen dollar voor zijn rol in ‘Mission: Impossible’. De knaap uit Jersey was gearriveerd.


3 DE KLASBAK

Cruise mocht dan een grootverdiener zijn, niet iedereen was overtuigd van zijn talent. Zo brandmerkte Don Simpson, de beruchte producent van ‘Top Gun’ en ‘Days of Thunder’, Cruise ooit als ‘de Audie Murphy van de jaren 90’. Een kwetsende belediging: Audie Murphy was een Amerikaanse soldaat die zich na de Tweede Wereldoorlog omschoolde tot een wel héél middelmatige acteur. Maar Simpson sloeg de bal mis: Cruise heeft geregeld laten zien dat hij wel degelijk complexe personages aankan. In ‘Born on the Fourth of July’ (1989) schitterde hij als de verlamde Vietnamveteraan Ron Kovic. Stanley Kubrick dreef Cruise ei zo na tot waanzin door hem op de set van ‘Eyes Wide Shut’ (1999) negentig keer dezelfde scène te laten overdoen, maar het eindresultaat was een vertolking met diepte en finesse. En Paul Thomas Anderson stuwde hem op de set van ‘Magnolia’ (1999), en dan vooral in de scènes waarin seksgoeroe T.J. Mackey (Cruise) aan het sterfbed van zijn vader (Jason Robards) zit, naar pure grootsheid. P.T. Anderson was zo sluw geweest om tijdens de opnames op precies de juiste knopjes te drukken: hij wist donders goed dat Toms échte vader een autoritaire klootzak was geweest, die zijn zoon sloeg en mishandelde. ‘You prick! You cocksucker! I hate your fucking guts!’ zo horen we T.J. Mackey in die bewuste scène tegen zijn stervende vader zeggen, terwijl zijn stem breekt en de tranen uit zijn ooghoeken spatten. Alsof Cruise opnieuw de slagen en de vernederingen uit zijn kindertijd voelt en voor de lens van de camera zijn demonen zit uit te drijven. Indrukwekkend.


4 DE TRAMPOLINE- SPRINGER

Op 23 mei 2005 begon Cruise in de talkshow van Oprah Winfrey als een gek heen en weer te springen op de sofa: de hele wereld was in shock. Had de arme man zijn verstand verloren? Cruise verklaarde zijn rare gedrag door te stellen dat hij gewoon blij was dat hij een nieuw lief had gevonden, Katie Holmes, en dat hij zijn euforie met de hele wereld had willen delen. Kwatongen beweerden iets anders, namelijk dat het sofamoment een ietwat uit de hand gelopen promo-stunt was van een superster die op dat moment volledig onder de invloed stond van de scientologybeweging.


5 DE GODSDIENSTFREAK

Cruise en scientology: het blijft één van de donkerste hoofdstukken uit zijn carrière. Een ontluisterend artikel in Vanity Fair uit 2012 schilderde hem af als een manipulatieve godsdienstfreak die mogelijke huwelijkskandidaten – onder wie Holmes – liet screenen en hersenspoelen door de godsdienstige beweging. De documentairemaker Louis Theroux kwam vorig jaar in zijn eerste bioscoopfilm ‘My Scientology Movie’ aanzetten met nog meer aantijgingen: oppergoeroe David Miscavige is een gewelddadige fanaat die er niet voor terugdeinst om zijn volgelingen de keel dicht te knijpen, en het kan niet anders of Cruise, die binnen de kerk een hoge positie bekleedt, moet die vernederingen met eigen ogen gezien hebben. En het dient gezegd: zo hilarisch als het trampolinefragment is, zo angstaanjagend is het negen minuten durende uitgelekte videofragment waarin Cruise een verwarrend pleidooi voor scientology houdt. Dat is Cruise op zijn donkerst: de creep, de totaal gebrainwashte godsdienstfanaat. Anderzijds: iemand die ‘Respect the cock and tame the cunt!’ durft uit te roepen, kan toch niet helemáál boosaardig zijn?


6 DE DANSER

Zelf had uw dienaar één keer het ietwat vreemde genoegen om de Cruiser in levenden lijve te ontmoeten. In een bioscoopzaal in Pasadena was dat, waar we samen met enkele tientallen andere journalisten zaten te wachten op de vertoning van ‘Mission: Impossible III’. Ineens stapte Cruise totaal onaangekondigd de zaal binnen: in een leren jasje, grijnzend van oor tot oor, en op zwarte boots waarvan de hoge hakken niet helemaal konden verhullen dat hij nogal klein van gestalte is. In zijn kielzog: drie pr-assistenten, zes lijfwachten en een knecht met een gettoblaster onder de arm. ‘Hallo!’ riep hij uit terwijl hij zijn blik triomfantelijk door de zaal liet dwalen. ‘Zo meteen kunnen jullie genieten van een dijk van een actiefilm. Maar eerst mogen jullie luisteren naar de song die Kanye West speciaal voor de film heeft geschreven!’ Hij knikte kort naar de knecht, die op de startknop van de gettoblaster drukte. Was het ding defect? Had de knecht op de verkeerde knop geduwd? Feit is dat er helemaal niks gebeurde. Terwijl de knecht, nu zichtbaar zenuwachtig, de gettoblaster aan een onderzoek onderwierp, zette de nog steeds onverstoorbaar van oor tot oor grijnzende Cruise – in een poging om de ambiance er toch wat in te houden – een dansje in: hij knipte met de vingers, zwaaide met de heupen en stampte met zijn hoge hakken, en dat allemaal in een ijzingwekkende stilte die slechts werd doorbroken door het gênante gekuch van enkele journalisten. De knecht slaagde er niet meer in om de gettoblaster aan de praat te krijgen, waarna Cruise – na nog enkele knappe moves met de dijen – snel wegglipte. Maar ‘Mission: Impossible III’ was wel degelijk een dijk van een actiefilm.


7 DE MUMMIE

Vanaf volgende week is het aan Tom Cruise om de nieuwe ‘Dark Universe’-monsterfilmfranchise te starten – later komen nog reboots rond Frankenstein, Dr. Jekyll en de Onzichtbare Man. De vraag is: zal het hem lukken? Heeft hij het op zijn 54ste, na de sof die zijn vorige film ‘Jack Reacher: Never Go Back’ was en na al zijn scientology-strapatsen, nog in zich om het publiek massaal naar de bioscoop te lokken? Of is hij, zoals sommigen beweren, al te oud en te passé om nog de actieheld uit te hangen? Tom Cruise: megaster of mummie? Het worden spannende weken.

‘The Mummy’ loopt vanaf 7 juni in de zalen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234