De toekomst: IT-expert en visionair Peter Hinssen

Ben je jonger of ouder dan 24? Indien jonger, dan ben je een digital native en hoef ik niks uit te leggen. Indien ouder, dan ben je een digital immigrant en heb je je als 'analoge allochtoon' toch moeten inburgeren door met computer, internet, gsm of andere digitalia vertrouwd te raken.

Een immigrant heeft het nog vaak over een digitale camera, een native spreekt over een camera: het verschil zit 'm in de vanzelfsprekendheid; het adjectief 'digitaal' hoort er niet meer bij. In het boek 'Digitaal is het nieuwe normaal' zet Peter Hinssen (42) die ommezwaai uiteen. Hij is ondernemer, lesgever en een veelgevraagd spreker over de impact van nieuwe technologieën op de maatschappij. Hij weeft flink wat Engels tussen zijn Nederlands; dat heeft met een jeugd in de States te maken, en het is hem dus vergeven dat hij - o managergruwel! - content in plaats van inhoud zegt. Humo sprak met een blik in de toekomst.


Enkele quotes


HUMO Jij was niet meteen overtuigd van dat internet.
Hinssen «Maar die beginperiode was zo ambachtelijk. Dat inbellen met modems ging zo ellendig traag, zelfs bij Alcatel, waar ze toch wel moderne telefooncentrales hadden. Een foto kwam in schuifjes binnen op de site van CNN: tac tac tac. Of hij was blurred en klaarde langzaam op. Dat duurde dan tien seconden, en dat was toen snel! Als zo'n foto nu niet binnen een tiende van een seconde op je scherm staat, denk je dat er iets mis is met je computer of met je verbinding.
»Van '95 tot '99 beleefden we een crazy periode. Ik denk er soms met heimwee aan terug omdat álles toen mogelijk leek. Ik vergelijk het met de manier waarop mijn ouders over mei '68 spraken: daar moest je bij zijn geweest. Alles daverde op zijn grondvesten. Grote bedrijven raakten in paniek: 'Shit, wij hebben nog geen website!' En kleine bedrijfjes kregen het ineens voor het zeggen, want zij bezaten de toverdrank.
»Daarna is die zeepbel uiteengespat en trokken bedrijven opnieuw de handrem aan: 'Allez, waaraan hebben we ons eigenlijk laten vangen?' De tijd van de grote ontnuchtering - het was zelfs modieus om die dotcom met dedain te bekijken.
»Maar in 2002 kwam de revival, en nu stáát die technologie er, nu léven we in die digitale wereld. Je kunt alleen maar blij zijn dat je dit nu mág meemaken!


HUMO Tegelijk bereikt ons een zondvloed aan informatie. Je beschrijft het amalgaam van e-mail, Facebook, Twitter, sms, quotes op tv en headlines op de nieuwssites ook als een natuurramp: 'We verdrinken in informatie, we zijn het slachtoffer van die lawine aan informatie.' Die lawine wordt alleen maar groter: hoe zullen we dat overleven?
Hinssen «Kijk naar je mailbox. Jij en ik komen nog uit een generatie dat er brieven geschreven werden. De brief viel in je bus, elk lid van het gezin nam die ter hand om hem te lezen en er werd per kerende geantwoord. De oudere, plichtsbewuste generatie doet nog altijd of de mailbox een brievenbus is: ze wil alle berichten in de mailbox lezen en beantwoorden.»


HUMO Veel informatie krijgen betekent ook veel keuzemogelijkheden hebben. Krijgen we nog meer keuzestress?
Hinssen «Ja, maar mensen zullen zich meer in communities groeperen en zo elkaar helpen om keuzes te maken. Vroeger wilden de marketing- en reclamejongens een lichtbak creëren en de consument in hun lichtstraal vangen, zoals stropers op konijnen joegen. Dat model is weg: nu bezoeken mensen allerlei fora om de ervaringen van anderen te vernemen. En als ze zelf iets gekocht hebben, willen ze hun mening erover online kwijt. Als mijn ouders een nieuw huishoudapparaat kochten, dan namen ze steevast de Beste Koop van Test-Aankoop, dat was de enige consumentenautoriteit. Maar wat zie je nu bij de jonge generatie? They trust their community. En bepaalde blogs, groepen of fora zijn the new authorities.


HUMO Kijk hoe sommigen naar een sms of berichtje op Facebook hunkeren. En krijg je niks, dan is het alsof je in de steek bent gelaten. En dus is het motto niet langer: je pense, donc je suis, maar: on me contacte, donc je suis.
Hinssen «Dat altijd geconnecteerd willen zijn met anderen is een verslaving, en veel mensen worden humeurig als dat netwerk uitvalt. Het hoort bij het leven, zover zijn we nu al. Bij Facebook heb ik vernomen dat vrouwen tussen 30 en 45 een grote groep in hun netwerk zijn. Voor hen is dat a social thing waar ze foto's, recepten en tips uitwisselen. Als je een vrouw van 40 bent en je zit niet in die Facebook-kring, dan ben je bijna een social outcast, hè.»


HUMO Al die dingen eisen ook tijd op, en omdat tijd zo schaars is, veroorzaken ze stress. In feite is men gehecht geraakt aan iets dat stress aanmaakt.
Hinssen «2011 is het eerste jaar dat er wereldwijd meer smartphones dan pc's zijn verkocht, dus het gaat verder die kant op. Een laptop is compleet achterhaald. Een vaste pc op je bureau: dat zie je bijna niet meer. Alles evolueert in de richting van de compacte en handige smartphone.
»En wat die stress betreft, daar is over nagedacht. In de VS heeft Johnson & Johnson polsbandjes gecommercialiseerd die je hartslag en je bewegingen naar de smartphone doorsturen. Zelfs je slaap wordt geregistreerd: je diepe slaap, je remslaap, enzovoort. Dat bandje kun je zo instellen dat hij je wekt tegen een bepaald uur, maar altijd op het ideale moment in je slaapcyclus. Dat is toch fan-tas-tisch? Je wordt nooit meer slaapdronken wakker en je staat altijd fit op.
Binnenkort brengt Nike ook zo'n gezondheidsbandje op de markt, dus Johnson & Johnson denkt al aan een kleine onderhuidse chip. Dat lijkt vies en alien, maar twintig jaar geleden had ook niemand kunnen denken dat iedereen telefoon en internet in zijn binnenzak zou hebben zitten.»

Peter Hinssen over de invloed van technologie op onze maatschappij

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234