De TTT-Tussenstand: het beste van 2018 tot dusver

De eerste helft van 2018 bracht ons boeiende nieuwtjes over artiesten, maar was hun muziek ook zo interessant? Wij vroegen het aan muzikanten die zelf het voorjaar hebben gekleurd. ‘Ja, Kanye West is loco geworden, maar zijn beats voor Pusha-T zijn fenomenaal.’

'Dertig jaar geleden was hip hop nog een obscuur genre, vandaag is het dé muziek voor dertienjarigen'

----------


De beste platen volgens de TTT-redactie:


Parquet Courts – ‘Wide Awake!’

Beach House – ‘7’

Amen Dunes – ‘Freedom’

Courtney Barnett – ‘Tell Me How You Really Feel’

STIKSTOF – ‘Overlast’

Young Fathers – ‘Cocoa Sugar’

Kacey Musgraves – ‘Golden Hour’

Janelle Monáe – ‘Dirty Computer’

Pusha-T – ‘Daytona’

Arctic Monkeys – ‘Tranquility Base Hotel & Casino’

-------------

En de artiesten met wie we spraken:


Blackwave.

Antwerps jazzy hiphopduo dat in de eerste helft van 2018 overal te horen was en deze zomer overal te zien is, onder meer op Rock Werchter en Gent Jazz.

HUMO Wat vonden jullie de beste nieuwe plaat of song van het voorjaar?

Willem Ardui «De nieuwe van The Voidz, de andere groep van Julian Casablancas van The Strokes. Je hóórt gewoon dat die gasten plezier gehad hebben tijdens de opnames. Rock, metal, hiphop, alles kon, en dankzij het schrijftalent van Casablancas houdt het ook steek.»

Jean Atohoun «Ik vind ‘Care for Me’ van de Amerikaanse rapper Saba ontzettend mooi. Hij bouwt zijn hiphopsongs rond zijn pianospel, waardoor hij een bijzonder persoonlijk geluid heeft gecreëerd. Deze plaat heeft hij geschreven nadat zijn neef is doodgestoken in Chicago. Krachtig spul.»

HUMO Wat was het sterkste optreden?

Ardui «Kendrick Lamar in het Sportpaleis. Al weet ik niet of Jean dat zo’n plezante avond vond.»

Atohoun (lacht) «Ik wist pas een halfuur voor het optreden dat de trams staakten, dus moest ik naar het Sportpaleis lopen. Daar moest ik me dan nog een weg banen door de massa, want ik had tickets voor de golden circle. Kendrick heeft het wel goedgemaakt. Op een gegeven moment stond hij geen twee meter van me.»

HUMO Wie heeft jullie teleurgesteld?

Ardui «De nieuwe plaat van rapper J. Cole is maar slap. En ‘Culture II’ van Migos sloeg nergens op. De singles ‘Walk It Talk It’ en ‘Stir Fry’ zijn tof, maar de rest is opvulling.»

HUMO Aan wie heb je je gestoord?

Atohoun «Aan Kanye West, natuurlijk. Zijn tweets waren al waanzinnig, maar dan nog zeggen dat vierhonderd jaar slavernij klinkt als een keuze?»

Ardui «Hij heeft ontzettend veel mensen gekwetst. Ik vind zijn nieuwe album ‘Ye’ goed, maar als persoon wint hij daarmee mijn respect niet terug.»

HUMO Hebben jullie een muzikale trend gespot?

Ardui «Trap is dé sound van het moment. Luister eens naar ‘Pouring Rain’ van collega’s Portland, een geweldige folksong met trapinvloeden!»


Faces On TV

Alter ego van producer Jasper Maekelberg, die eindelijk zelf voor het voetlicht trad met ‘Night Funeral’.

HUMO Wat vond jij dit jaar al de beste nieuwe plaat of song?

Jasper Maekelberg «Volgens mijn statistieken op iTunes heb ik al ontzettend vaak geluisterd naar ‘Show Me How’ van de vrouwelijke singer-songwriter Men I Trust. Een heel mooi liedje, rustig maar tegelijk opzwepend. Voor fans van Connan Mockasin en Mac DeMarco. Het elektronische album ‘Knock Knock’ van de Duitser DJ Koze staat ook vaak op.»

HUMO Wat vond je het beste optreden?

Maekelberg «Het allereerste optreden van Sylvie Kreusch in de Botanique was fenomenaal. Ze brengt iets helemaal anders dan met haar vorige project Soldier’s Heart en het is geweldig.»

HUMO Wie tekende voor de grootste doorbraak?

Maekelberg «De Brusselse producer Le Motel krijgt nu pas de aandacht die hij al lang verdient. Hij is bekend als sidekick van Roméo Elvis, maar ook in zijn eentje maakt hij bijzondere muziek. Zijn sound is uniek:

kaal én dansbaar.»

HUMO Aan wie heb je je gestoord?

Maekelberg «Aan niemand. Iedereen is heel vriendelijk tegen mij.»


Bløf

Nederlandse popgroep die eigenhandig verantwoordelijk was voor de hordes toeristen in het Zeeuwse dorpje Zoutelande.

HUMO Ik hoef niet te vragen naar de doorbraak van het voorjaar, want dat zijn jullie.

Bas Kennis (toetsenist en gitarist) «We zijn er nog steeds van aan het bekomen (lacht). In de afgelopen 25 jaar hebben we meermaals geprobeerd om iets gaande te krijgen in België, maar dat was nog nooit gelukt. En opeens ontploft ‘Zoutelande’. Dit jaar staan we op TW Classic, in de AB en in de Lotto Arena, alle plekken waar we al zo lang wilden spelen.

»Maar de doorbraak van 2018 vind ik de Nederlandse rapper Ronnie Flex. In Nederland is hij gigantisch groot nu. Met Bløf lachen we weleens met rappers die zingen: ze gebruiken AutoTune en andere tools om toch een beetje zuiver te klinken. Maar enkele maanden geleden hebben we met Ronnie samengewerkt – hij heeft ons nummer ‘Omarm’ uit 2003 gecoverd – en toen bleek hij een geweldige zanger.»

HUMO Welke artiest heeft jou teleurgesteld?

Kennis «Teleurgesteld is het verkeerde woord, maar ik was enorm aangedaan door de dood van Avicii. Een briljante muzikant en een gevoelig mens. Maar de commerciële muziekwereld is hard, stresserend en veeleisend. Het leven als dj was voor hem niet vol te houden.»

HUMO Heb je een muzikale trend opgemerkt?

Kennis «Nederlandstalige hiphop doet het heel goed, zowel in Nederland als in België. Naast Ronnie Flex heb je nog Lil’ Kleine, Jebroer, Broederliefde, noem maar op. Die rappers hebben een immense groep volgers op sociale media en scoren hoog in de streamingdiensten. Hiphop bepaalt nu het gezicht van de Nederlandse pop en daar ben ik blij mee.»


Milo Meskens

Jonge singer-songwriter, bijgenaamd ‘de Jeff Buckley van Deinze’, die debuteerde met ‘Contrast’.

HUMO Wat was de beste nieuwe plaat of song van het voorjaar?

Milo Meskens «‘Always’ van Gavin James, een mollige, rosse, Ierse singer-songwriter – en neen, het is geen alter ego van Ed Sheeran (lacht). Ik ben ook blij dat Ben Howard terug is. Zijn nieuwe plaat is best moeilijk, een kluwen van gedachten en geluiden, maar net daarom zal ze me na twintig luisterbeurten nog kunnen verbazen.»

HUMO Wat is het sterkste optreden dat je hebt gezien?

Meskens «Lewis Capaldi in de Botanique. Ik heb hem toevallig via YouTube ontdekt en ben sindsdien grote fan. In de Botanique had hij een pianist, een elektrische en een akoestische gitaar bij. Meer had hij niet nodig om het publiek in te pakken. Hij was ook grappig. ‘Het is dinsdagavond en jullie zitten naar een dikke Schot te kijken. Het volgende nummer is dus voor jullie,’ zei hij droogjes. Als je emotionele liedjes brengt, moet je in de bindteksten wat humor en relativering bieden.»

HUMO Wie heeft je teleur- gesteld?

Meskens «James Bay. Zijn debuut vind ik heel goed, maar voor zijn nieuwe plaat ging hij met synthesizers en stemeffecten aan de slag, en dat heeft niet tot goeie songs geleid. ‘One Kiss’, de samenwerking tussen Dua Lipa en Calvin Harris vind ik ook maar niets. Ik bewonder hen allebei, maar dat nummer klinkt alsof ze één namiddag hebben samengezeten om snel een zo makkelijk mogelijk verteerbare pophit te schrijven.»

HUMO Aan wie heb je je gestoord?

Meskens «Boef. Het is spijtig dat hij met zijn uitspraken zowel Marokkanen als hiphoppers in een slecht daglicht heeft gezet. Terwijl de rapgemeenschap net zo open en verdraagzaam is. Jammer dat er nog altijd verwaande eikeltjes in de muziek zitten.»

HUMO Wie is er terecht doorgebroken?

Meskens «Josefien Deloof. We zijn al jaren goeie maatjes en ze is enorm gegroeid als performer en songwriter. Dat ze de publieksprijs van Humo’s Rock Rally kreeg, vond ik dus geweldig. Dubbel en dik verdiend ook. Ze is een heel toffe vrouw met een sappig West-Vlaams accent. En haar stem is gewoon graaf


Josefien Deloof

Nieuwe revelatie, die de publieksprijs op Humo’s Rock Rally won.

HUMO Wat vind je van dat compliment van Milo Meskens?

Josefien Deloof «De max! Ik kijk echt op naar Milo: hij schrijft prachtige songs en werkt keihard, maar blijft met beide voeten op de grond. Het doet deugd dat net hij zoiets over mij zegt.»

HUMO Wie vond jij de doorbraak van het voorjaar?

Deloof «Angèle. Ik volg haar al lang, maar dit jaar is ze helemaal vertrokken. Haar liedjes zijn heel charmant en als jonge vrouw die haar eigen weg zoekt en vindt, is ze een voorbeeld voor mij. Billie Eilish wil ik ook vermelden. Ze zestien en belachelijk getalenteerd. In Amerika is ze al heel bekend – haar songs hebben miljoenen views op YouTube – maar bij ons nog niet. Luisteren, iedereen!»

HUMO Wat was de beste nieuwe plaat of song?

Deloof «‘Vérité’ van Claire Laffut en ‘Normal’ van Eddy de Pretto heb ik het meest opgelegd. Twee songs in het Frans, allebei fantastisch.»

HUMO Wat was het sterkste optreden dat je hebt gezien?

Deloof «Angèle in de Vooruit én haar voorprogramma Juicy, twee meisjes uit Brussel die alles zelf spelen: bas, percussie, synths... Ik kende hen niet, maar ze hebben me van mijn sokken geblazen.»

HUMO Wie heeft jou teleurgesteld?

Deloof «De Jeugd Van Tegenwoordig. Ik zag een optreden van hen en het was één en al chaos en moshpits. Nooit meer.»

HUMO Heb je een muzikale trend gespot?

Deloof «Dat steeds meer artiesten Instagram als hun voornaamste sociale medium gebruiken. Sigrid, Angèle, al die artiesten van wie ik fan ben, volg ik op Instagram. Ik heb er zelf ook een account, onder mijn artiestennaam Josephine, en ik bereik er veel meer mensen dan op Facebook.»


Wwwater

R&b-project van Charlotte Adigéry, die furore maakt als protegee van Soulwax en next big thing in België.

HUMO Welke nieuwe plaat of song heeft indruk gemaakt?

Charlotte Adigéry «Sudan Archives, het project van een jonge, Afro-Amerikaanse violiste, heeft een geweldige ep uit vol elektronica met etnische invloeden. Róisín Murphy blijft een inspiratie in haar eigenzinnige gastbijdragen op twee nummers van DJ Koze’s nieuwe plaat ‘Knock Knock’. Het nieuwe werk van Ryley Walker vind ik uitstekend, net als dat van Dengue Dengue Dengue. En Juana Molina, een beetje de Argentijnse Björk, heeft weer geweldige muziek uitgebracht.»

HUMO Wie is de doorbraak van het voorjaar?

Adigéry «De Amerikaanse zangeres en celliste Kelsey Lu is dé ontdekking voor mij. Ze heeft een compleet eigen stijl die ze doortrekt in haar look, haar geluid, haar optredens en haar beeldwerk. Performance art voor een breed publiek? Ik vind dat zot.»

HUMO Heeft iemand jou teleurgesteld?

Adigéry «Janelle Monáe. Als tiener hield ik van haar muziek. Ze had zich hiphop en r&b eigen gemaakt, zoals Outkast destijds, en haar eigen universum gecreëerd. Maar met haar nieuwe plaat lijkt ze de weg kwijt te zijn. Sommige nummers zijn gewoon een suffe kopie van Prince. Ik vat het niet dat ze daar genoegen mee neemt, ze kan zoveel meer.»

HUMO Aan wie heb je je gestoord?

Adigéry «Aan Azealia Banks. Ik had haar net vergeven dat ze vroeger artiesten voortdurend kleineerde, en nu doet ze het opnieuw. Ze viel Cardi B aan en beschuldigde collega’s van plagiaat. Ik vind mensen met een mening geweldig, maar zij maakt anderen gewoon zwart. Net zo met Kanye West. De lijn tussen gek en geniaal is flinterdun, dat is wel duidelijk.»

HUMO Welke muzikale trend heb je de afgelopen maanden opgemerkt?

Adigéry «Ik wandelde onlangs in de Gentse Blaarmeersen en hoorde overal Franse trap. Dertig jaar geleden was hiphop nog een obscuur genre, vandaag is het dé muziek voor dertienjarigen. Hoe cool is het dat een onwaarschijnlijk genre als trap de mainstream domineert?»


Zwangere Guy

Brusselse rapper die met STIKSTOF ‘Overlast’ uitbracht, de beste Belgische hiphopplaat in tijden.

HUMO Wie brak dit voorjaar terecht door?

Zwangere Guy «Rare Akuma uit Antwerpen, een geweldige nieuwkomer in de hiphopscene. Hij maakte al beats voor $uicideboy$ en zijn eigen track ‘Raging Fists’ is fucking hardcore. Respect!»

HUMO Wat is het sterkste optreden dat je hebt gezien?

Zwangere Guy «Kamasi Washington in La Madeleine in Brussel enkele weken geleden. De sound, het haar, het charisma, alles klopte. Daarnaast was ik zwaar onder de indruk van BeraadGeslagen, de groep van Lander Gyselinck en Fulco Ottervanger. Tijdens één van hun optredens vroegen ze: ‘Zijn er rappers in de zaal?’ Ik ben meteen het podium op gesprongen.»

HUMO Welke videoclip heeft indruk op jou gemaakt?

Zwangere Guy «‘King Is Dead’ van Kendrick Lamar, Jay Rock en Future. De song staat op de soundtrack van ‘Black Panther’. Ik vind de clip beter dan de film.»

HUMO Aan wie heb je je gestoord?

Zwangere Guy «Aan Todiefor. Ik snap niet hoe zo’n bocht populair is geworden. Ik merk ook dat steeds meer rappers investeren in goud in hun bek, maar dan niet eens hun gebit verzorgen. Ze zouden hun geld beter besteden aan een tandartsbezoek.»

HUMO Welke nieuwe plaat of song is je opgevallen?

Zwangere Guy «Als Ray Fuego’s ‘Doekoedoekoe’ speelt, begin ik spontaan te dansen van geluk. En Pusha-T’s ‘Daytona’ vind ik de beste plaat van het voorjaar. Hoe meer ik ernaar luister, hoe harder het binnenkomt. Ja, Kanye West is loco geworden, maar zijn beats voor Pusha-T zijn fenomenaal. En een goeie zaak: Pusha-T dist Drake. Dat werd tijd, zeg. Drake is een popster, geen rapper. Hij schrijft zijn nummers niet eens volledig zelf. Geen idee waarom het zolang heeft geduurd voor Drake eens werd aangepakt, maar met ‘The Story of Adidon’ heeft Pusha-T hem grondig onder de zoden gestopt. Bedankt, Pusha!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234