De twintig beste van The Police

Welke nummers zouden de heren Copeland, Summers en Sting in onze perfecte wereld op hun reünietournee moeten spelen? En welke Police-songs moet de generatie die na de uitvinding van de cd geboren is downloaden om mee te kunnen brullen?

Ziehier het antwoord: Humo's Police-Pod, of The Police samengevat in twintig - alfabetisch gerangschikte - supertracks! Beluister de selectie op iTunes.






1. 'Can't Stand Losing You'

Geweldig stop-start-nummer, met één van de allerbeste Sting-teksten er bovenop: bijzonder geestig ('You don't ever wanna see me again / and your brother's gonna kill me / and he's six feet ten!' Of: 'I see you've sent my letters back / and my LP records / and they're all scratched') en uitermate tragisch tegelijk: het hoofdpersonage dreigt zichzelf van kant te maken omdat hij gedumpt werd, en legt de schuld voor zijn zelfmoord bij zijn ex-vriendinnetje.

2. 'De do do do de da da da'

Muzikaal absoluut geen hoogtepunt uit het Police-curriculum, maar drie bonuspunten van onzentwege omdat ze als supergroep het lef hadden een single met zo'n extreem onnozele titel te bedenken én hem uit te brengen.

3. 'Don't Stand So Close To Me'

Sting mocht zichzelf graag zien als de Denkende Popster, en geneerde zich niet om in zijn teksten naar literatuur, politiek of psychologie te verwijzen: 'Ghost in the Machine' had hij van Arthur Koestler, voor 'Synchronicty' sleurde hij de theorieën van Jung erbij, en in deze song (over de aantrekkingskracht tussen een jonge studente en haar leraar) verwijst hij naar 'Lolita' van Nabokov. Vrolijke terzijde: Sting is zelf leraar geweest. Maar eigenlijk wilden we u gewoon meedelen dat dit een prima popsong is.

4. 'Driven to Tears'

Nummer waarin Sting subtiel zijn jazz-achtergrond laat binnensluipen. Hoogtepunt uit de zwakke 'Zenyatta Mondatta'-lp.

5. 'Every Breath You Take'

Perfecte, bedrieglijk simpele popsingle, en een terechte classic. Voor de oppervlakkige luisteraar (en allerhande foute dj's op trouwfeesten) het ultieme liefdesliedje, maar wie de tekst echt leest zal merken dat die over een pathologische controlefreak gaat.

6. 'Every Little Thing She Does Is Magic'

Een nummer dat wij om één of andere reden met een bloedhete zomer associëren - misschien heeft het met die steeldrum-klanken te maken.

7. 'Invisible Sun'

Politieke songs zijn doorgaans na één jaar al hopeloos verouderd, maar 'Invisible Sun' bewijst dat het ook anders kan: na meer dan vijfentwintig jaar is dit nog steeds een uitermate beklemmend nummer over de troubles in Noord-Ierland.

8. 'King of Pain'

Foutloos hoogtepunt uit hun nadagen. Met een uitmuntende solo van Summers en fascinerende tekstflarden ('There's a little black spot on the sun today / that's my soul up there').

9. 'Message in a Bottle'

Hun eerste nummer 1-hit in Engeland ('Roxanne' raakte nooit hoger dan plaats 12, en 'Can't Stand Losing You' strandde op 2), en een volkomen terechte, want dit is het ultieme Police-anthem. Weetje: tijdens een optreden van Sting op Werchter begonnen duizenden festivalgangers op de tonen van deze song létterlijk hun message in a bottle door de lucht te keilen. Sindsdien zijn plastic flessen op de wei verboden door Herman Schueremans.

10. 'Next to you' en 11. 'Peanuts'

Twee bijzonder felle, leuke en punky albumtracks uit 'Outlandos d'amour'. Zeer simpel maar zeer effectief.

12. 'Roxanne'

De doorbraaksong uit 1978, zelfs de grootste Police-leek ongetwijfeld niet geheel onbekend. Geschreven na een bezoekje aan de rosse buurt van Parijs (u misschien ook niet onbekend).

13. 'So Lonely'

De perfecte Police-kruising tussen de energie van de punk, het ritme van de reggae en het catchy refrein van een goede popsong.

14. 'Synchronicity I'

The Police ontdekken de mogelijkheden van de synth, en doen er iets heel moois mee. Eerste van de twee titelnummers uit de uitmuntende 'Synchronicity'-lp. Vaak opener op hun concerten.

15. 'Synchronicity II'

Nóg beter dan 'Synchronicity I'. Een nummer waarmee The Police zo ongeveer het onmogelijke bewees: dat rock voor stadions ook verfijnd en intelligent kan zijn.

16. 'Tea in the Sahara'

Vreemd maar mooi muzikaal terzijde uit de Police-discografie. Gracieus en gesofisticeerd. Voor de quizzers: de titel is een verwijzing naar 'The Sheltering Sky' van Paul Bowles.

17. 'The Bed's Too Big Without You'

Typevoorbeeld van het songschrijverstalent van Sting: een leuk, springerig nummer schrijven dat helemaal in contrast staat met een donker, bluesy onderwerp - in dit geval: het einde van een relatie. Of wat had u gedacht?

18. 'Truth Hits Everybody'

Misschien wel het meest rockerige nummer uit hun carrière. Om Bert Anciaux te citeren: heel tof!

19. 'Walking on the Moon'

Nog zo'n stuiterende Police-kruising tussen een perfecte popsong en een bleekschetenreggae - regatta de blanc, zeg maar. Als u het ons vraagt: het absolute hoogtepunt uit hun beginperiode. Live helaas wel vaak geplaagd door een overdosis i-ooo i-ooo i-ooo i-óóóóóó's.

20. 'Wrapped Around Your Finger'

Ongetwijfeld de enige pophit ever waarin tekstflarden als 'You consider me the young apprentice / Caught between the Scylla and Charybdis' verwerkt zijn, maar of u Sting nu een al dan niet een pretentieuze tekstschrijver vindt: wij vinden dit met bladgoud belegde pop.

(godb)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234