null Beeld

De vier gezichten van Taylor Swift: van de ruzie met Kanye tot de comeback als duistere popprinses

Op 10 november komt ‘Reputation’ uit, de eerste nieuwe Taylor Swift-plaat sinds ‘1989’, die alle records brak. De songs zijn voorlopig nog gehuld in het grootste mysterie, maar de titel geeft aan dat het Taylor menens is. Als er één popster is die waakt over haar imago, dan is het wel het voormalige countryzangeresje uit Pennsylvania dat uitgroeide tot de ongekroonde princess of pop. Maar wie is Taylor Swift nu echt? ‘TayTay’ gevierendeeld en voor u geserveerd.


1. De kameleon

Op een awarduitreiking zei Taylor ooit: ‘Mijn doel is om te blijven evolueren, maar ook om nooit twee keer op dezelfde maníér te veranderen.’ Ze begon ooit als onschuldig countrysterretje, mengde zich stilletjes in de mainstreampop en brak dan door als superster met ‘1989’. Een interessante evolutie – ‘The Reinvention of Taylor Swift’, kopte Rolling Stone in 2014 – maar ze bleef wel altijd min of meer wie ze was: de girl next door, die beter dan wie ook wist hoe het voelt om rond te lopen met een gebroken hart en een gekwetste tienerziel. Ondanks stoute vriendjes bleef ze een believer in eeuwige liefde en zonnige poprefreinen, met liedjes als ‘Our Song’, ‘Love Story’ en – je bedenkt er zo een prinsessenboek bij – ‘White Horse’.

Maar dat was vroeger, want ‘Reputation’ moet het tijdperk van de nieuwe, duistere Taylor Swift inluiden. Een voorsmaakje daarvan was al te zien in de videoclip van ‘Bad Blood’, een single uit de plaat ‘1989’: daarin was de zangeres, samen met haar in latex en leder gehulde vriendinnenposse, te zien in een sf-landschap dat deed denken aan ‘The Matrix’ en ‘Tron’. Maar waar in die clip een zeker gevoel voor zelfspot haar imago van lief meisje nog afbrak, blijft er in haar nieuwe single ‘Look What You Made Me Do’ nog maar weinig relativering over. Er is geen regenboogkleurig poprefrein, haar vijanden worden niet afgewimpeld, zoals vroeger in het vrolijke ‘Shake It Off’, maar ritueel gefusilleerd. ‘Sorry, de oude Taylor kan niet aan de telefoon komen nu,’ sneert ze in een voicemailbericht, ‘want ze is dood.’ Taytay is pissed off.


2. De ruziezoeker

Waaróm is Taylor opeens zo kwaad? Misschien omdat haar leven almaar tumultueuzer is geworden en dus ook steeds meer wordt uitgesmeerd in de roddelbladen. Denk niet alleen aan haar immense succes, maar ook aan haar romances met gegeerde vrijgezellen als ‘Thor’-acteur Tom Hiddleston en deejay Calvin Harris. Maar je kan je de vraag stellen of Taylor het slachtoffer is van de rioolpers of juist zélf graag in de schijnwerpers gaat staan? Feit is: als er ergens ruzie is, dan is Taylor erbij, al heeft ze nooit zelf iets gedaan.

Haar eerste vete begon lang geleden, in 2009: de vijand was de anders zo stabiele Kanye West. Die vond het toen een goed idee om tijdens de VMA Awards, waar Taylor de prijs voor beste videoclip had gewonnen, haar bedankwoordje te onderbreken om te zeggen dat de prijs eigenlijk naar Beyoncé had moeten gaan.

De plooien werden gladgestreken, maar jaren later bracht Kanye ‘Famous’ uit, het nummer met de beruchte zinsnede: ‘I feel like me and Taylor might still have sex / Why? I made that bitch famous.’ Niet zo héél gek dat Taylor dat een misogyne, respectloze boodschap vond. Kanye beweerde nochtans dat hij het nummer had gemaakt met Taylors medeweten én zegen. Even ging het geruzie nergens heen, tot Kanye’s wederhelft Kim Kardashian liet weten over bewijzen te beschikken dat Taylor loog, waarop ze enkele vage telefoongesprekken op het internet gooide. Taylors reputatie kreeg een flinke knauw. Een jaar lang liet ze amper van zich horen, tot ‘Look What You Made Me Do’, in zijn geheel te interpreteren als een sneer richting Kanye: ‘I don’t like your little games / Don’t like your tilted stage / The role you made me play.’

Een kleine strubbeling met Nicki Minaj niet te na gesproken, is Taylors ándere grote rivale Katy Perry. Ook over haar zou ze een nummer hebben geschreven: ‘Bad Blood’. ‘Cause baby, now we’ve got bad blood / You know it used to be mad love / So take a look what you’ve done.’ Wat was er gebeurd? De legende wil dat enkele van Taylors danseressen voor Katy Perry zijn gaan werken, en dat Taylor dat zag als verraad: ‘Ze heeft mijn tour bewust gesaboteerd door mijn personeel in te pikken!’ De twee delen – toevallig of niet – ook een ex, John Mayer.

undefined

'Als er ergens ruzie is, is Taylor er altijd bij, al heeft ze nooit zelf iets gedaan'

Nog meer drama: toen Katy Perry James Cordens talkshow bezocht, zei ze dat Swift een ‘karaktermoord’ op haar had proberen te plegen. Kers op de taart: toen Katy Perry’s nieuwste plaat ‘Witness’ uitkwam in juni, zwierde Taylor opeens – ze had dat jaren vermeden – haar volledige oeuvre op alle mogelijke streamingkanalen. Taylor ontkende dat ze Perry een hak wilde zetten. Of hoe ook supersterren soms emotioneel gefrustreerde 14-jarige pubermeisjes blijven.


3. De manipulator

Die vetes tonen wél haar grote kracht: Taylor dicteert hoe en wanneer Taylor in de media komt. Al is 90 procent van alle ruzies geconstrueerd door fans en journalisten. Een rechtstreekse steek, zoals Perry bij James Corden, deelt Swift nooit uit. Daar is ze te slim voor: ze bespeelt haar online-aanwezigheid liever op zo’n manier dat er altijd over haar gepraat wordt.

Dat doet ze onder meer door dubieuze lyrics in haar nummers te stoppen. Het is nooit bevestigd dat ‘Bad Blood’ over Katy Perry gaat, maar iedereen gaat ervan uit. Valt ‘Look What You Made Me Do’ écht Kanye aan? Er zijn aanwijzingen, zoals die referentie aan z’n schuine podium (‘I don’t like your tilted stage’), of het feit dat ze haar centrale boodschap (‘de oude Taylor is dood’) meegeeft in een voicemailboodschap zoals de gesprekken die gelekt werden door Kim Kardashian. En de videoclip krioelt dan ook nog eens van de slangen: de emoticon waarmee Kardashian-fans Taylor online belaagden. Zoeken wij daar nu te veel achter? Misschien, maar de rest van het internet doet het ook, en dat wéét Taylor.

De hele clip van ‘Look What You Made Me Do’ is eigenlijk een ontmanteling van de Taylor tot dan toe. Op het moment dat ze die single dropte en ‘Reputation’ aankondigde, wiste ze op de koop toe alle sporen van haar oude onlineprofielen. Van de oude Taylor was opeens geen spoor meer terug te vinden. Een efficiënte manier om haar ‘Taylor is dead’-statement kracht bij te zetten, en ze heeft er niet eens één interview voor moeten geven.

Swift schept een sadistisch plezier in haar stilzwijgen. Wil je meer weten? Dan moet je naar haar muziek luisteren en naar haar videoclips kijken, wat massaal gebeurt.


4. De songschrijfster

Door alle vetes zou je bijna vergeten dat Swift ook gewoon een enorm getalenteerde songschrijfster is. In 2015 vroegen veel mensen zich af hoe het kon dat Ryan Adams ‘uit die flutliedjes van Taylor Swift’ tóch nog een mooie coverplaat had weten te puren. Onzin! Zeg over haar gladde popimago, haar georkestreerde ruzietjes en haar geforceerde metamorfoses wat je wil, maar haar númmers zitten goed in elkaar.

Rolling Stone nam Taylor op in zijn ‘100 Greatest Songwriters of All Time’, vóór ABBA, en schreef: ‘Veel artiesten hebben te veel goede nummers om ze nog op een comfortabele manier in één liveshow te persen. Taylor Swift bereikte dat punt toen ze 21 was.’

Waar gaat ze nu heen? Taylor mag het weten: het is mogelijk dat ze ‘Look What You Made Me Do’ heeft gedropt als bliksemafleider: het eveneens nieuwe ‘Gorgeous’ leunt alweer veel meer aan bij de oude Taylor – ze leeft! – en gaat simpelweg over een meisje dat niks tegen een jongen durft te zeggen omdat hij té mooi is. Misschien is ‘Reputation’ dus alsnog een logisch vervolg op ‘1989’, en een voortzetting van haar sprankelende popdeuntjes. Wat het ook wordt: we zitten er toch maar weer mooi over te lullen. Taylor Swift: 1 – de rest van de wereld: 0.

‘Reputation’ van Taylor Swift komt op 10 november uit bij Universal.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234