null Beeld

De wondere wereld van Tim Burton: 'Jaja, ik ben raar. Whatever'

De man wiens brein filmklassiekers als 'Beetlejuice' en 'Edward Scissorhands' voortbracht, streek neer in Genk, of all places. Na haltes in New York, Parijs, Tokio, Praag en Sao Paulo is de tentoonstelling 'The Worl of Tim Burton' daar nu te zien in de voormalige mijnsite van C-Mine.


>> Doe ook onze Tim Burton-mini-herkenningscursus

Tim Burton heeft niet alleen een expo, maar ook een nieuwe film voor te stellen, ‘Dumbo’, die volgend voorjaar in de zalen komt. Het olifantje met de grote oren is een prototypische Burton-held: een outcast die iets bijzonders kan. Na ‘Alice in Wonderland’ is dit Burtons tweede bewerking van een Disney-klassieker. Met die studio onderhoudt de regisseur al decennialang een haat-liefderelatie. Tekenen was zijn eerste droom, en als 17-jarige stuurde hij de studio een boek toe dat hij zelf had gemaakt. De afwijzingsbrief is op de expo in Genk te zien, samen met meer dan 400 tekeningen, schilderijen, foto’s, poppen, maquettes, geanimeerde films en installaties.

Tim Burton «Ik zou nooit zélf naar het MoMA in New York stappen en vragen of ik er mijn werk mocht tentoonstellen. Maar toen ik gevraagd wérd, vond ik het wel een fijn idee om te laten zien hoe mijn ideeën ontstaan en welke vormen ze kunnen aannemen. De expo toont de chaotische manier waarop mijn brein werkt.

»Veel van wat op de expo te zien is, was ik totaal vergeten. Het was als een archeologische opgraving, en tegelijk voelde het alsof mijn vuile was werd buitengehangen. Beeld je eens in dat al je persoonlijke spullen uitgestald worden voor een gigantisch publiek. Ik voelde me naakt.»

HUMO Kwamen er ondergesneeuwde schatten naar boven bij de de zoektocht?

Burton «Die afwijzingsbrief van Disney (lacht). Eigenlijk was bijna alles een verrassing. Het is als een rare droom om al die dingen samen te zien, als stukjes van een puzzel. Curator Jenny He is er een paar jaar mee bezig geweest. Ik was echt verbaasd over hoeveel ze heeft gevonden.»

HUMO Critici waren genadeloos na de passage van de expo in het MoMA: ‘Dit is geen kunst.’

Burton «Hilarisch, toch? Het was de op één na populairste expo die het museum ooit heeft gehad! Enkel Picasso trok meer volk.

»Mensen houden gewoon niet van het idee dat ik kunstenaar zou zijn. Ik verras vaak en toeschouwers weten niet wat ze ermee moeten. Het is zoals in die oude monsterfilms waar ik zo van hou: wat je niet begrijpt, moet je vernietigen. Daarom moest het monster van Frankenstein eraan geloven. Hetzelfde in ‘Mars Attacks!’ De aliens komen op aarde, snappen het niet en just blow the shit out of it (lacht).

»Al mijn hele leven willen mensen een label plakken op wie ik ben of wat ik doe, ik ben het intussen gewend. En vooral beu. Opnieuw en opnieuw: jaja, ik ben raar. Whatever.»

HUMO Eén van die labels is: outcast. Je voelt je al je hele leven een buitenstaander, en blijkbaar vermindert dat niet met het ouder worden.

Burton «Inderdaad. Raar, hè? Het gaat in golven, op dit moment voel ik me absoluut een buitenstaander. Dat heeft veel te maken met de manier waarop filmstudio’s werken: steeds meer dwingen ze alles en iedereen tot eenheidsworst. Daar heb ik nooit in gepast, en dat zal niet veranderen.»

HUMO Je zei ooit dat een goede regisseur pure passie en grote naïviteit moet hebben. Hoe kun je die naïviteit behouden als je ouder wordt?

Burton «Dat is heel moeilijk, omdat je natuurlijk niet meer naïef bént. Als je ouder wordt, weet je meer, ook dingen die je liever níét zou weten. Ik probeer vooral om open te blijven staan, om me nog steeds te laten verrassen. Het mooie aan ouder worden is wel dat áls je verrast wordt, je beseft hoe bijzonder dat is.»

HUMO In 2019 laat je ‘Dumbo’ op de wereld los, en ‘Beetlejuice 2’ wordt ook al even aangekondigd.

Burton «Ik zag Michael Keaton vorige maand, dat was goed. Maar we gaan de film alleen maken als de studio ons met rust laat en we kunnen doen wat we willen. We zullen zien.»

HUMO Je zou denken dat jij met jouw palmares kunt doen wat je wilt.

Burton «Dat zou je inderdaad denken. Ik heb ‘Batman’ gemaakt, en veel andere blockbusters. Maar het idee dat het makkelijker wordt naarmate je succesvoller bent, is een mythe. Toen ik ‘Beetlejuice’ maakte, wist niemand wie ik was. Het was een verrassingsaanval die heel goed werkte.»

HUMO Mis je het om de underdog te zijn?

Burton «Nee, maar ik zal wel een tijdje van het toneel verdwijnen, zodat mijn terugkeer toch weer een verrassing is. Maak je geen zorgen.» (jvb)

‘The World of Tim Burton’, tot 28 november in C-Mine in Genk

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234