null Beeld

De XII Werken van Vanoudenhoven

Rob Vanoudenhoven vroeg zijn gast Steve Stevaert of die Goedele Liekens een aanwinst voor zijn politieke partij zou vinden. 'Ja,' sprak de minister, 'zij komt geregeld op de televisie, en zij heeft een drukbekeken programma.' Zo te horen billijke criteria waaraan men in hedendaagse partijkringen potentiële staatsmanskunst kan aflezen.

undefined

'200'

'En Martine Tanghe?' vroeg Vanoudenhoven door. 'Die is top of the bill,' liet de voormalige horeca-exploitant uit Hasselt zich lovend uit, aldus de link tussen showbusiness en politiek extra onderstrepend. 'Ik heb haar billen nog niet gezien,' rondde Vanoudenhoven het gesprekje af, met een schijntje spijt in zijn intonatie, geen spijt van zijn vondst evenwel. Het geprepareerde studiopubliek lachte toch. Het zou nog een bonte avond worden.

Het komt me voor dat Rob Vanoudenhoven overuren aan het maken is, zonder te beseffen dat zijn 'Werken' eigenlijk al een week of drie geleden voltooid zijn. Zijn gasten zijn niet van dien aard dat ik er veel van verwacht, en sommige situaties waarin hij met voorbedachten rade verzeilt, zijn zowel vergezocht als zouteloos. Van Stevaert moest hij drie keer buiten z'n gebruikelijke vakgebied 'zijn naam vestigen', en zo belandde hij ten rianten huize van Michel Montignac. Die twee kookten samen een afslankend potje, en dat was dan dat.

Via een imaginair en toch erg geforceerd bruggetje kwam Rob ter zake: hij zou naam maken in de dubieuze voedingssector, want er zou een hamburger naar zijn beeld en gelijkenis worden genoemd, de zogeheten Long Rob. De hamburgerketen in kwestie kreeg haast nog meer aandacht van de openbare omroep dan van het ALF, wat ik als keurig betaler van kijk- en luistergeld niet comme il faut vind - 't was kortom pure reclame, maar fluctuerend tussen sandwichman en hamburger deed Rob consequent alsof er niets aan de hand was. Jazeker, wíj moesten er weer de grap van inzien. In de loop van zijn programma vestigde hij ook nog de aandacht op drie kranten en op de uitgeversmaatschappij die zijn boekje had gepubliceerd. Dat dààr bomen voor worden geveld is vanzelfsprekend een crime.

Toen hij dat onding ook nog eens ging signeren op de Boekenbeurs, ontstond er wèl een grappig scènetje: ineens stommelde 't koningskind Filip langs, dat ik enkele dagen eerder in het journaal een Belgische Week in Nederland had zien opluisteren. In een warenhuis aldaar staarde de hoogwaardigheidsbekleder met een onuitsprekelijke vragenlijst in zijn blik een assortiment Belgische kazen aan. Met net zo'n oogopslag bekeek hij Rob Vanoudenhoven en diens boekje. 'Tweehonderdvijftig frank,' deed Rob, waarna 's prinsen fysionomie prompt van innerlijke ontreddering blijk gaf. Veel liever had hij op dat moment in den hoge achter het instrumentenbord van een F16 gezeten, deze edelfigurant in de film van zijn leven. Ik moest er om lachen, maar het scheelde echt geen haar of ik had dit tafereeltje zielig gevonden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234