De Zeven Hoofdzonden volgens ex-pornoster Sasha Grey: 'Je seksualiteit gebruiken om promotie te maken is niet onkuis, maar lui en goedkoop'

Ik bevind me in een hotelsuite en laat mijn speciaal voor de gelegenheid bloedrood gelakte nagels diep in de witte kussens klauwen. Van de zenuwen en van de binnenpret. Want zo meteen zal de gewezen pornoster Sasha Grey de kamer binnengeleid worden, en mag ik met haar doen wat ik wil. Dat is de afspraak. En ik ben van plan Grey eens flink mores te leren. Mores als in: zeden. De Zeven Hoofdzonden volgens Sasha Grey.

(Verschenen in Humo 3885 op 17 februari 2015)

'Als ik al schaamte voel over mijn pornofoto's of -films, dan is het uit ijdelheid. Om mijn uiterlijk, de make-up of de kleren – voor zover er kleren waren'

Daar is ze: met dat strooien hoedje dat haar op de mangaversie van Anna Karina doet lijken, de nouvelle-vagueactrice naar wie Marina Ann Hantzis zich aanvankelijk wou vernoemen toen ze in 2006 – op haar 18de en met 7.000 dollar op zak – uit Sacramento wegtrok om pornoactrice te worden in de San Fernando Valley. Maar ze koos dus voor Sasha Grey, naar Sascha Konietzko van de Duitse industrialband KMFDM, naar Dorian Gray, en naar de ‘grijze’ zone op de schaal van seksuele geaardheid die Alfred Kinsey in 1948 introduceerde. Van een jeugd vol misbruik en trauma, een neus vol cocaïne of siliconenborsten was geen sprake, wel van een hoog libido, een aangeboren voorkeur voor hardhandige seks en een lenig elfenlichaam dat aardig van pas kwam bij al die acrobatiek.

Na drie jaar, op haar 21ste, ging Grey, ondertussen uitgegroeid tot één van de meest notoire pornoactrices ooit, met pensioen. Om meteen omarmd te worden door de indie scene: er waren fotosessies voor het magazine VICE, een hoofdrol in Steven Soderberghs mooie en treurige ‘The Girlfriend Experience’, een leuk gastrolletje als pornoster in ‘Entourage’ en een niet geheel onaardige erotische roman ‘The Juliette Society’. Vorig jaar gaf Grey acte de présence op het Film Fest Gent om ‘Open Windows’ te promoten, een D-film (mét Elijah Wood) over een exhibitionistische actrice, een gehackte gsm, een gelekte sekstape en een schermverslaafde voyeur - de trailer vindt u helemaal onderaan dit artikel. Als dat alles niet om een biecht vraagt!

HUMO Je bent katholiek opgevoed. Maar intussen totaal niet meer gelovig?

Sasha Grey «You know what: ik probeer alles te vergeten wat men me geleerd heeft toen ik opgroeide. Al blijft dat zondebesef natuurlijk in me zitten. Ik denk niet dat je dat kunt verwijderen.»


Gierigheid

HUMO ‘Open Windows’ (foto hierboven) speelt met de hebberigheid van het publiek tegenover het privéleven van beroemdheden. En met de hebberigheid van beroemdheden naar aandacht. Wie is volgens jou het meest zondig: de exhibitionistische celebrity of de voyeuristische kijker?

Grey «Ik denk dat er twee soorten beroemdheden zijn. De eerste leeft om te performen: ze duwen op de aan-knop en geven alles weg. Maar zodra ze klaar zijn, trekken ze zich terug in hun eigen leven. En dan heb je de tweede soort, die dol is op beroemd zijn en de bijbehorende status. Mijn personage in de film behoort tot die tweede categorie: ze heeft zichzelf op een bepaalde manier in de kijker gezet. Maar eens hacked and attacked maakt dat haar niet minder slachtoffer. Dit zijn verwarrende tijden, maar mensen hebben nu eenmaal recht op privacy, hoe ijdel of oppervlakkig ze ook zijn.»

HUMO Welk type ben je zelf?

Grey «Het eerste. Toen ik in de pornoindustrie stapte, had ik nooit kunnen voorzien dat ik binnen het jaar zo veel exposure zou krijgen. Mijn doel was: een eigen productiemaatschappij oprichten en de perceptie van mensen in the adult industry veranderen. Maar het werd iets helemaal anders, iets gigantisch – ik was niet voorbereid op die roem.»

HUMO Dat ‘alles geven’ tijdens de ‘performance’ is in jouw geval toch iets intiemer dan bij de gemiddelde zangeres of actrice. Of vind je die duizenden pornografische beelden van je op het internet minder privé dan pakweg een foto van een verjaardagsfeestje onder vrienden bij je thuis?

Grey «Zeker. Ik zet weleens foto’s uit mijn privéleven op sociale media, de fans houden er nu eenmaal van, maar niet vaak. Ik vind het nog steeds een vreemde reflex: (doet met haar gsm alsof ze een selfie wil nemen) ‘Komaan, we moeten ieder moment delen!’ Ik voel die behoefte niet.»

HUMO Maar zoals je in ‘The Juliette Society’ schreef: ‘Het internet is voor altijd.’ Vraag je je nooit af wat je later tegen je kleinkinderen zult zeggen over al dat rare beeldmateriaal van oma?

Grey «Nee. Want ik heb nog steeds dezelfde mindset als toen ik die films deed. Dat was mijn keuze, ik ben er trots op en ik wil daar zo over blijven denken.

»Als ik al schaamte voel over foto’s of films, dan is het meer uit ijdelheid. Om mijn uiterlijk, de make-up of de kleren – voor zover er kleren waren. Sommige van mijn vroege keuzes waren... ongelukkig.»

HUMO Het Vulcan-pakje in ‘This Ain’t Star Trek XXX’?

Grey (lacht) «Nee, dat is iets anders. Dat was gewoon een komische pornofilm. Ik vind esthetiek heel belangrijk, maar ik probeerde ook vaak iets ironisch te doen. Het gebrek aan esthetiek wás de esthetiek in die film – alleen kwam die boodschap niet over.»


Woede

HUMO Het gezin waarin je opgroeide, had het niet breed. Naar verluidt werd je razend op het ‘systeem’ toen je erachter kwam dat hogere studies je met een flinke financiële put zouden opzadelen.

Grey «Natuurlijk was het frustrerend dat ik niet kon gaan studeren. Ik was altijd een goeie student geweest. Ik híéld van school en van studeren. Maar de Californische openbare scholen zijn slechte scholen. Op een gegeven moment in high school kon ik alleen maar vaststellen dat niemand van die leraars daar écht wou zijn, laat staan dat ze leerlingen wilden helpen. En ik keek naar mijn oudere vrienden, naar wat ze hadden opgeofferd om een diploma te halen. Ze zaten tot over hun oren in de schuld en konden niet eens een job vinden. Dat maakte me zo kwaad dat ik besloot om mijn SAT (de gestandaardiseerde toelatingstest voor hogescholen en universiteiten, red.) niet eens te doen.»

HUMO Dus als je in een meer bemiddeld gezin was opgegroeid, had je wel kunnen studeren en was je niet in de porno gestapt?

Grey «Nee, dat kun je niet zeggen. Ik ben even van gedachten veranderd en heb wel degelijk een tijdje film, dans en acteren gestudeerd (in 2005, aan het Sacramento City College red.), maar ik voelde me daar even onvervuld als op de middelbare school. So I moved on.

»Zoals gezegd: ik heb geen spijt van mijn beslissing om porno te gaan doen. Al zou ik nu wel graag Frans leren – ik heb veel vrienden in Parijs.»

HUMO Different strokes for different folks. In je pornofilms liet je je hardhandig aanpakken: door mannen én vrouwen, gewapend met buttplugs en klisteerspuiten. Wat is je advies aan vrouwen die van traditionele, romantische seks houden, maar door hun partner worden verplicht om ‘Sasha Grey-seks’ te hebben?

Grey «You just have to say no.

»In onze maatschappij leren vrouwen niet hoe ze voor zichzelf moeten opkomen. We leren vrouwen niet hoe ze nee moeten zeggen, maar we leren ze ook niet zeggen: ‘Geef me dit!’ (lacht) In plaats van te verklanken wat we niet en wél graag hebben, zijn we stil en beleefd.

»En wat betreft het mannelijke publiek: ook met hen praten we te weinig. Ook al maakt porno inmiddels deel uit van de mainstream, het is nog steeds taboe. We moeten kinderen, maar ook volwassenen, leren hoe ze met het internet en met porno moeten omgaan. Ik heb geen kinderen, ik weet niet hoe het is, maar ik heb neefjes en nichtjes en ik zie...»

HUMO ...hoe ze de parental controls op laptops en tablets behendig omzeilen?

Grey «Natuurlijk. Die dingen werken niet! Er is altijd een joch dat slimmer is dan z’n ouders.

»Porno is een moeilijk onderwerp om met je kinderen aan te snijden. Want zodra je erover begint, bevestig je eigenlijk dat porno oké is. Vandaar de weerstand bij ouders, denk ik: ‘Ik kan niet met mijn kinderen over porno praten, want dan denken ze: ‘Dit is hoe het echte leven is.’’ Maar de wereld verandert razendsnel en een kind van nu ontwikkelt zich helemaal anders dan een kind van vroeger. Daarom moet je de dialoog aangaan. We móéten uitleggen dat porno fictie is.»

'Er is altijd veel cocaïne in mijn buurt geweest, maar ik ben er bang van. Ik wil me niet zo opgefokt voelen'


Gulzigheid

HUMO Geen drugs, geen drank. Dat was je imago toen je de pornoindustrie – waar evenveel cocaïne gesnoven wordt als in de politiek – binnenkwam.

Grey «O, ik drink wel. Maar nooit als ik werk.

»Er is altijd veel cocaïne in mijn buurt geweest, maar het interesseerde me niet. Ik ben er bang van, het past niet bij mijn persoonlijkheid. Ik heb van mezelf al te veel energie, zeker als ik aan het werk ben. En omgekeerd kan ik ook erg relaxte, vredevolle momenten beleven.

»Soms is het leuk om met cocaïnegebruikers op te trekken, maar andere keren voel je je zo ver verwijderd van dat soort lui, dat je denkt: ik wil me niet zo opgefokt voelen, en ik wil er vooral niet zo slecht uitzien. Ik ben net op zoek naar innerlijke kalmte.

»Ik ben het meest gulzig naar eten. En ik ben verslaafd aan koffie.»

HUMO Op Twitter noem je jezelf ook een ‘hot sauce lover’.

Grey (lacht) «Mijn favoriete hot sauce is Tapatío: niet erg heet, maar je kunt het wél op alles doen. En dan is er de hot sauce die ik zelf maak: vuur!

»Mijn vriend houdt helemaal niet van pikant eten. Ik maak er altijd grapjes over: als hij te veel zwarte peper proeft, begint hij al te jammeren. Mijn tolerantie is wat minder geworden sinds onze relatie, heb ik het gevoel, want we eten niet meer zo spicy. Misschien moet ik maar wat meer pepers in zijn eten smokkelen, zodat zíjn tolerantie naar boven gaat.»

HUMO Maar wat een individu aankan qua pikantigheid zegt niks over zijn of haar seksuele pijngrens?

Grey (droog) «Nee.»


Traagheid

HUMO Vind je dat je al veel goede daden hebt verricht?

Grey «Dát was het goeie aan mijn katholieke opvoeding: ik heb geleerd om iedereen te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden. Ik bejegen mensen met respect, ongeacht wie ze zijn of waar ze vandaan komen. Ik zou het prettig vinden mocht iedereen zo zijn.»

HUMO Een paar jaar geleden deed je aan liefdadigheid: je las voor aan kinderen in een klasje in Compton – in het kader van Read Across America. Dat heeft een relletje teweeggebracht. Begreep je de bezorgdheid van de betrokken ouders?

Grey «Ik kan me identificeren met bezorgde ouders, maar het was een buitenstaander, iemand die niet eens in de staat woonde, die aan de alarmbel had getrokken. Kennelijk vond die het niet kunnen dat een gewezen pornoster aan kinderen voorlas. Behoorlijk ziek.

»Hadden ze een rondvraag gedaan bij de ouders, en hadden ze me op basis van hun oordeel verboden om voor te lezen, dan zou ik dat makkelijker aanvaard hebben.»

HUMO Marlon Brando zei ooit over zijn stiel: ‘Acteren is een leeg en nutteloos beroep.’ Wat zou hij van de job van pornoacteur gevonden hebben?

Grey «Als mensen me vragen wat mijn beroep is, zeg ik soms grappend: ‘Ik ben een volwassen kind.’ Als ik naar mijn vrienden – artiesten en muzikanten – kijk, zie ik allemaal grote kinderen. Maar er zijn wel degelijk collega’s die het allemaal heel serieus nemen.»

HUMO Wat journalisten gemeen hebben met pornoacteurs, is dat ze hun broodwinning zien verdwijnen door gratis content op het internet. Tegelijk gebruiken beide beroepen het internet om zichzelf en hun ‘waar’ gratis te promoten. Maar we zijn er nog niet uit hoeveel die gratis exposure waard is.

Grey «Het is anders voor ieder individu. Ik heb mijn intrede in the adult industry gedaan op een interessant tijdstip, vlak vóór de verkoop van dvd’s ineenstortte. Ik gebruikte MySpace om met mijn fans te communiceren omdat ik het belangrijk vond om terug te geven. Ik vind de sociale media en het internet wel degelijk waardevol: je kunt je boodschap overbrengen zoals jij het wil, zonder dat één en ander verpakt, laat staan geprefabriceerd, wordt.»

'Je seksualiteit gebruiken om promotie te maken is niet onkuis, maar lui en goedkoop'

HUMO Maar wat is de economische waarde van al die exposure?

Grey «Ik zou het niet mogen toegeven, maar ik ben vrij slecht in het verzilveren van mijn internetwaarde. Merken komen naar me toe: ‘We hebben een studie over je gedaan, en je cijfers zijn waanzinnig. Laten we samen in zee gaan.’ Maar dan denk ik: nee, ik zal het wel zelf doen. Of het nu om een boek, een film of een dj-tour gaat: als ik een product wil creëren, dan wil ik de leiding hebben.»

HUMO Heb je eigenlijk veel geld verdiend met je pornofilms?

Grey «Toen ik in de industrie zat, kon je er nog een aardige cent mee verdienen. Maar ik hoor dat het nu wel anders is.»


Hoogmoed

HUMO Destijds deed je zelf je make-up. Omdat je niet van de oranje teint hield waarin de visagistes op pornosets grossierden. Er bestaat intussen zoiets als porn chic: de felst fluorescerende kleuren lipstick zijn ‘onze pornokleuren’ (dixit de verkoopster in de drogisterij). Jij draagt vandaag platte loafers en ziet er – met alle respect – uit als een schooljuf.

Grey «Ik hoef aan niemands verwachtingen te voldoen. Op een gegeven moment besef je: ik moet niemand pleasen, ik kan er goed uitzien en me toch comfortabel voelen. Ik hou van esthetiek, en ik wil me als mezelf voelen, niet als iemand anders. Verder hou ik te veel van de geneugten van het leven om superijdel te zijn.»

HUMO Je speelde in de clip van ‘Superchrist’ van The Smashing Pumpkins en coverde ‘Afraid’ van Nico met de avant-garderockers Throbbing Gristle. Strelen dat soort aanbiedingen je ijdelheid?

Grey «Ze waren vooral intimiderend – géén benzine voor mijn ego.»

HUMO Cosey Fanni Tutti van Throbbing Gristle was in de jaren 70 ook pornomodel en -actrice. Schept dat een band?

Grey «Ik heb Throbbing Gristle (foto links) als tiener ontdekt. Cosey is een sterk individu naar wie ik opkeek. Net als Peter ‘Sleazy’ Christopherson, die ook in de band zat, maar intussen gestorven is. Die twee waren erg belangrijk voor me. Had ik hen gekend op mijn 13de, ik had me minder beschaamd gevoeld over mijn fantasieën. Verder zijn Cosey en ik erg down to earth. Ik voel me gezegend dat ik zo’n heldin in mijn leven heb.»


Jaloezie

HUMO In de film ‘The Girlfriend Experience’ (trailer hieronder) zit een scène waarin jij, een callgirl die haar klanten laat betalen voor ‘the girlfriend experience’, op straat een gewezen klant ziet in het gezelschap van een jongere collega. Er gaat een steek door je heen. Heb je dat soort professionele jaloezie al in het echt gevoeld?

Grey «Niet echt. Ik heb het wél zelf meegemaakt toen ik in de adult industry stapte. Ik was jong, ik was nieuw en ik hoorde ineens allemaal geruchten over me. Verspreid door actrices die zich bedreigd voelden door mij.»


Bekijk de trailer van 'The Girlfriend Experience':

HUMO De vrees om weggeconcurreerd te worden door een jonger exemplaar, vreet aan de sister power in beroepstakken waar vrouwen in de minderheid zijn en dus net alle baat zouden hebben bij méér vrouwelijke solidariteit.

Grey «I totally agree. Cosey vertelde me ooit dat toen zij in de jaren 70 in de pornobusiness zat, iedereen echt aan elkaar hing, één front vormde tegen de tegen de goegemeente. Ik schrok daarvan, want zo had ik het nooit meegemaakt. Ik kwam net in een enorm competitief milieu terecht.»

'Volgens mij is het zondebesef uitgevonden om mensen niet te laten genieten van de geneugten des levens'


Onkuisheid

HUMO Is er iets aan lust dat je onkuis vindt?

Grey «Nee. Ik denk dat heel dat zondebesef uitgevonden is om mensen niet te laten genieten van de geneugten van het leven.»

HUMO Vind je het onkuis als mensen hun seksualiteit gebruiken om iets anders te krijgen – laat staan te geven – dan genot? Promotie op het werk, bijvoorbeeld.

Grey «Dat zou ik veeleer lui en goedkoop noemen (lacht).»

HUMO Gesimuleerde verkrachtingen, ejaculatie in de vagina, gevingerd worden door mannelijke costerren, breast slapping, ‘fecaal spel’ en alles met dieren en kinderen: dat waren de dingen die je weigerde te doen als pornoactrice.

Grey «Als je één en ander uitprobeert, leer je veel op korte tijd. Wat er voor je werkt en wat niet. En dan waren er dingen waarvan ik dacht: dat doe ik niet als ik werk. Om gezondheidsredenen of om emotionele redenen.»

HUMO Wat kon zo’n emotionele reden zijn?

Grey «Te persoonlijke dingen, waarbij je voelt dat je een grens overschrijdt.»

HUMO Kussen?

Grey «Bijvoorbeeld. Zelfs al vroeg de regisseur er expliciet om. Dan zei ik: ‘Nope. Ik ben hier niet om iemands vriendinnetje te zijn. En ik ben hier zeker niet om de liefde te bedrijven.’

»Er is een groot verschil tussen neuken en de liefde bedrijven. Voor veel mensen is dat misschien moeilijk te begrijpen, maar ik hanteerde zeer bewust een psychologische en emotionele barrière. Omdat ik geen verwachtingen wilde creëren, geen enkele romantische fantasie. In het echte leven gaan we al zo vaak gebukt onder fantasieën en verwachtingen die niet ingelost worden. Dus als ik werkte, wilde ik me daar bewust voor beschermen.»

HUMO Iets waar je personage in ‘The Girlfriend Experience’ niet in slaagt. Ze ontwikkelt gevoelens voor een klant.

Grey «Net omdat ze zich niet aan haar eigen regel – niet met klanten afspreken buiten het werk – houdt. Daardoor gaat ze zich hechten en raakt ze gekwetst.»

HUMO ‘De helft van seks bestaat uit de droom,’ schreef je in ‘The Juliette Society’. Sommige mensen hebben géén fantasie.

Grey «Het blijft grappig hoe verschillend mensen zijn. Ik ontmoette eens een vrouw die me vertelde dat ze kon masturberen terwijl ze naar tv keek. Dus totaal onafhankelijk van dat masturberen kon ze een tv-quiz of een soap volgen. Ik kan het me niet inbeelden.

»Voor mij is seks iets cerebraals, en dat is meteen ook het grote genot ervan: fantasie houdt het fris en interessant.»

HUMO Is er een seksuele fantasie die je per se nog wil waarmaken?

Grey «Ja natuurlijk, maar als ik die deel, dan is het geen fantasie meer.

»Eentje die ik wel heb waargemaakt, en dan nog compleet per ongeluk, is seks op de wasmachine.»

HUMO Ik las in een oud interview inderdaad dat je opgewonden raakt van de geur van versgewassen linnen. Wat is de uitleg daarvoor?

Grey «Geen. Ik begrijp die fetisj zelf niet. Het is iets esthetisch. Fris en schoon: (snuift haar neus op) crisp. Wellicht wil ik alles gewoon weer vuil maken.»

HUMO Waarom duurde het zo lang eer die fantasie werkelijkheid werd? De verkeerde man? De verkeerde wasmachine?

Grey «Geen idee, maar toen het er wél van kwam, was het fantastische eraan net dat het totaal spontaan gebeurde. Ik had de situatie niet onder controle, het overkwam me gewoon. En we gingen door en ik kon alleen maar denken: this is so fucking cool – ik kon niet geloven dat ik er niet eens moest om vragen. Dat is ontegensprekelijk het beste: je fantasie kunnen beleven zonder dat je ze hebt uitgesproken.»


Bekijk de trailer van 'Open Windows':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234