null Beeld

De Zomer van de Spannende Broek: een erotisch verhaal van Pieter Aspe

Een zomers experiment. Kan een verhaal, door Eros bevrucht, zo goed geschreven zijn dat zelfs uw broek wil meelezen? Probeer het eens met Pieter Aspe.

HUMO Wat is de meest zinnenprikkelende roman die u ooit gelezen heeft?

Aspe «Ongetwijfeld ‘Mieke Maaike’s obscene jeugd’ van Louis Paul Boon. Ik was een jaar of twintig toen ik het voor het eerst las – de roman was toen trouwens enkel in Nederland vrij te verkrijgen, bij ons stond hij op de lijst van de verboden boeken. Een Vlaamse auteur die schrijft over een pril tienermeisje dat met allerlei mannen op allerlei manieren seks heeft, dat was toen ongezien! Er staat weinig in dat niét aanstootgevend is. Een dertienjarig meisje dat voortdurend zit te spuiten: op die leeftijd wist ik nog niet eens wat dat betekende (lacht).

»Een paar jaar geleden heb ik een facsimile van ‘Mieke Maaike’s obscene jeugd’ gekocht, die ik beginnen te lezen ben vanuit de gedachte: ‘’t Zal nu wel veel minder aanstootgevend zijn.’ Niet, dus: zelfs veertig jaar later blijft het boek nog even onwelvoeglijk als toen ’t net uit kwam. Een groot verschil met Jan Wolkers’ ‘Turks fruit’: schokkend toen het in 1969 op de markt verscheen, maar nu stellen die seksscènes niets meer voor.»

HUMO Wat heeft erotische literatuur nodig om het bij u te doen kriebelen?

Aspe «In pornografische verhalen noem je een paard een paard: daarin vliegen de woorden ‘lul’ en ‘kut’ je om de oren. Erotische literatuur is daarentegen veel subtieler: er wordt een fantasie in beschreven, zonder dat het belachelijk wordt. Goede erotische literatuur doet mensen goesting krijgen.»

HUMO In Groot-Brittannië worden al twintig jaar de Bad Sex in Fiction Awards uitgereikt. Aan wie zou u die award willen geven?

Aspe «Aan iedereen die een pornofilm op papier zet. Ik hou niet van overdaad: wanneer constant benadrukt wordt hoeveel keer een personage ‘kan’, haak ik af. En het dwangmatige zoeken naar plastische vervangwoorden voor de geslachtsdelen – ik denk nu aan ‘knots’ – vind ik al helemaal lachwekkend.»

HUMO Waarom heeft u ervoor gekozen om uw erotisch kortverhaal vanuit een vrouwelijk standpunt te schrijven?

Aspe «Omdat we tegenwoordig overspoeld worden door een waterval van erotische romans die door vrouwen geschreven zijn. Het zou me niet verbazen als daar een paar mannelijke auteurs tussen zitten, die onder een vrouwelijk pseudoniem schrijven. ‘De bron van Mefisto’ is een symbolisch verhaal over oud worden en dromen van vroeger: je kunt je afvragen of de nymfomane Annamaria het nu echt meemaakt of niet, maar zíj beleeft het alleszins opnieuw.

»Om even op de hype terug te keren: ik heb de hele ‘Vijftig tinten grijs’-reeks gelezen, en ik begrijp het succes wel. Het gaat niet zozeer om de erotische passages, het is eerder een soort sprookje: rijke man komt arm meisje tegen, en uiteindelijk eindigen ze samen in een huis met een tuin. Dat stoute van de machtsuitoefening zit daar wel tussen verweven, maar dat is niet waar het boek om draait. Het meisje gaat voor een deel mee in zijn fantasie, maar uiteindelijk zet ze hem toch naar haar hand: vrouwen lezen dat graag, want dat is wat ze zelf ook altijd doen (lacht)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234