Dead Man Down
De wraakthriller ‘Dead Man Down’ schiet rockin’ goed uit de startblokken: de openingscredits beginnen op exáct het juiste moment te lopen (pas na dertien minuten!), de meet-cute tussen de verminkte schoonheidsverzorgster Beatrice (Noomi Rapace) en de raadselachtige Albanese bodyguard Victor (Colin Farrell) is echt mooi, de sfeer voelt beladen en mysterieus.
Dat laatste lijkt ons de verdienste van de Deense regisseur Niels Arden Oplev, die Rapace eerder naar een topprestatie dreef in ‘The Girl with the Dragon Tattoo’ en die uit zijn thuisland de beruchte Scandinavische somberte heeft meegebracht.
Sommige beeldkaders ademen zelfs een zekere droefgeestige poëzie uit, zoals wanneer de personages zich bij valavond op een kerkhof door een sprookjesachtige zwerm vuurvliegjes bewegen.
Maar Oplev slaagt er jammer genoeg niet in om die intrigerende vibe tot op het eind vast te houden: hoe strakker het net zich rond Victor begint te sluiten, hoe meer ‘Dead Man Down’ op een geesteloos Hollywood-product begint te lijken, ongeloofwaardige plotwendingen en slaapverwekkende shootouts incluis.
En trouwens: hoe kun je nou F. Murray Abraham en de fantastische Armand Assante in je cast opnemen en ze vervolgens nauwelijks in beeld laten verschijnen? Daar zouden lijfstraffen op moeten staan.
Bekijk de trailer: