Dead Man Ray uit de dood herrezen: 'We hadden gehoopt dat iemand ons zou vragen, maar waren het wachten beu'

De nieuwe plaat van Dead Man Ray zit in een Dead Man Ray-hoes, draagt een Dead Man Ray-titel (‘Over’), bevat veertien Dead Man Ray-songs, en – als het meezit, zit soms ook echt álles mee – werd opgenomen en ingespeeld door alle originele groepsleden. ‘De chemie tussen ons is altijd een gemis geweest. Dat krijg je niet in je eentje klaar.’

'Op mijn 15de heb ik besloten om heel mijn leven mijn goesting te doen, en dat probeer ik vol te houden. So far, so good'

Die originele bezetting, dat zijn de groepsleden die zeventien jaar geleden ‘Cago’ inblikten: Daan Stuyven, Rudy Trouvé, Wouter Van Belle, Elko Blijweert en Karel De Backer. Herman Houbrechts, drummer van het eerste uur, is te horen in de achtergrondkoortjes. Andere opmerkelijke gasten: Plastic Bertrand en Samuelle Stuyven, het destijds nog ongeboren dochtertje van Daan, dat haar hartslag leende voor ‘The Waving Song’.

Op het appel in Brussel bij platenfirma Pias: Rudy Trouvé en Daan Stuyven. Omdat we ons in een vergaderlokaal bevinden waarvan de muren bedekt zijn met vinyl, kwam de volgende openingsvraag ons toegewaaid:

HUMO Wordt ‘Over’ ook uitgebracht op cassette?

Rudy Trouvé «Misschien. Ik breng tegenwoordig wel meer muziek uit op cassettes. Daar zit dan automatisch een downloadcode bij, en dat hebben de mensen graag. Laptops hebben geen cd-laders meer.»

HUMO Platenspelers zie je al een paar jaar weer overal, cassettespelers voorlopig nog niet.

Daan Stuyven «Dat komt wel. Bij Krëfel hebben ze één apparaatje met een cassettespeler.»

Trouvé «Bij Fnac verkopen ze tegenwoordig al gitaren. Het is de jaren 90 all over: toen zag je vinyl verdwijnen en de cd’s opkomen, nu is het andersom. Al koop ik nog veel cd’s. Ze smijten ze naar je kop, voor geen geld.»

HUMO Alle oude dingen keren terug: cassettes, vinyl, Noordkaap, Doe Maar, Fatal Flowers, Dead Man Ray…

Trouvé «Noordkaap, serieus? Met Lars Van Bambost? Fijn. En met wie dan nog?»

HUMO Wim De Wilde, Nico, euh… De originele bezetting. De namen ontglippen me nu even.

Stuyven «Ik zou het moeten weten, want ik heb destijds hun hoezen nog gemaakt.»

HUMO Jullie hadden geen drie jaar meer kunnen wachten met Dead Man Ray? Dan was het netjes twintig jaar geleden geweest sinds jullie laatste plaat ‘Cago’.

Trouvé «We waren al veel te lang bezig om nog langer te wachten. Er zijn zeker vijf jaar van voorbereidende gesprekken aan voorafgegaan. Maar je kent dat: tijd, agenda’s… Het idee was dat we nooit gesplit zijn, maar op non-actief stonden. Het is altijd de bedoeling geweest om ooit nog eens iets samen te doen. We dachten dan eerder aan een soundtrack of iets voor theater of zo, maar niemand vroeg ons daarvoor, en we waren het wachten beu.»

Stuyven «Dat treuzelen was ook wel very Dead Man Ray.»

Trouvé «Ik vond het ook gezond om eerst weer een plaat te maken en dan pas te gaan spelen. ’t Is niet dat we veel oude nummers gaan spelen. Niemand had daar veel zin in, en Elko (gitarist, red.) wilde er zelfs geen enkele spelen. We zijn tot een compromis gekomen: we doen er vier. Die spelen we helemaal in het begin van de set, dan zijn we ervan af. Van elke plaat één: ‘Kind en gezin’, ‘Brenner’, ‘Chemical’ en ‘Landslide’. Voilà, is meteen ook de verrassing weg (lacht). En zo zit je ook niet met die vervelende spanning in de zaal: ‘Wanneer gaan ze ‘Chemical’ spelen?’ Wel, helemaal in het begin. Duidelijke communicatie. ‘Woods’ is een persoonlijke favoriet, maar Daan speelt dat dikwijls solo, dus leek het ons beter om iets anders te kiezen. Je mag het publiek ook wel íéts gunnen. Een compromis, op z’n Belgisch.»

HUMO Is het toch ook niet een heel klein beetje leuk om die oude songs te spelen?

Stuyven «Heel leuk!»

Trouvé «Eigenlijk wel, ja.»

Stuyven «We hadden gewoon geen zin in retroconcerten. De neuzen vooruit, dat is veel toffer.»

HUMO En dan na de vier oude songs de nieuwe in chronologische volgorde?

Trouvé «Nee, in sommige nummers speelt Daan bas, en het is handiger om die achter elkaar te zetten.»

Stuyven «Een cd moet straf binnenkomen, een concert moet straf eindigen.»

HUMO Paul McCartney heeft ooit gezegd dat het ideale concert de vorm van een W heeft. Beginnen met een knaller…

Trouvé «En dan naar een totaal dieptepunt (lacht).»

HUMO Een knaller in het midden, en eindigen…

Stuyven «Met iets van The Beatles? (lacht)»

HUMO Jij hebt iets tegen The Beatles, hè?

Stuyven «Ik ben er gewoon niet zo zeker van dat ze ooit bestaan hebben.»

Trouvé «Ik ben fan. Ik vind het vooral indrukwekkend dat ze zowel uiterst commerciële troep als vreemde avant-garde maakten, dikwijls op één plaat. Zullen we om Daan te pesten het anders twee uur over The Beatles hebben? (lacht)»

Stuyven «Ik heb altijd medelijden gehad met George Harrison, dat vond ik nen toffe. In tegenstelling tot Lennon en McCartney. Lennon vind ik een beetje simpel en naïef. McCartney vind ik vooral heel vervelend, zeker om naar te kijken. Zo sullig. Alles wat het niet moet zijn. Ook tekstueel.»

Trouvé «Met The Rolling Stones heeft Daan dan weer geen problemen. En van The Kinks zijn we ook allebei fan. (Tegen Daan) Led Zeppelin, wat vind je daar eigenlijk van?»

Stuyven «Ik ken dat eerlijk gezegd niet zo goed.»

Trouvé «Dat is een groep waar het merendeel van mijn vrienden zot van is, maar ik vind het heel vervelende muziek. Je moet er eens naar luisteren, Daan, dan kunnen we dat misschien samen haten (lacht).»

HUMO Wat ik een groeie groep vind: Dead Man Ray.

Stuyven «Helemaal mee eens. De chemie van Dead Man Ray is altijd een gemis geweest: dat krijg je niet in je eentje klaar, je hebt die vijf mensen nodig. Begrijp me niet verkeerd: alleen werken is ook fijn, maar het idee van een muzikale democratie is zo stom nog niet.»

Trouvé «Democratie? Een gezelschap van compromissen sluitende dictators, zul je bedoelen. Maar de goesting om weer samen te spelen is er inderdaad al heel lang. Telkens als we elkaar tegenkwamen, hebben we het erover gehad.»

Stuyven «En wij twee hebben nog eens samengespeeld, hè, in het STUK in Leuven.»

Trouvé «Juist. Ik speelde solo en bracht songs van Gore Slut, Kiss My Jazz… Van alle groepen waar ik inzat en had ingezeten. In de zaal begonnen een paar mensen om songs van Dead Man Ray te roepen, waarop ik zei: ‘Dat gaat niet zonder Daan, ik kan dat niet zingen.’ Vijf minuten later wandelde hij binnen, en zijn we geëindigd met een jam, met Daan op zang.»


Beluister de EP »

Bosmaaiersounds

HUMO Is improviserend zingen moeilijker dan improviserend spelen?

Stuyven «Nee, dat is hetzelfde. Ik zing dan ook gewoon maar wat yoghurtteksten, hè. Al mijn zanglijnen neem ik aanvankelijk op zonder teksten. Die komen pas veel later. Zanglijnen maken is makkelijk: dat is gewoon de bal binnentrappen nadat je een heel goede voorzet hebt gekregen.»

Trouvé «Je kraamt gewoon uit waar je op dat moment zin in hebt.»

Stuyven «We hebben drie jaar aan de plaat gewerkt, en de eerste twee jaar waren er alleen maar instrumentals

Trouvé «Eigenlijk gewoon zoals vroeger.»

Stuyven «We hebben eens met drie gejamd, met Elko erbij. Met Wouter (toetsenist, red.) ook eens.

Trouvé «We waren pas voor het eerst alle vijf samen voor de fotosessie.»

HUMO Daan, de bosmaaier van je tuinman zou op de plaat staan.

Stuyven «Benzinebladblazer! En het waren er twee. Die tuinmannen vertellen nooit op voorhand wanneer ze gaan langskomen. We waren aan het opnemen en ineens stonden ze daar, met twee van die dingen: een gigantisch kabaal. We hebben ze dan in de studio uitgenodigd en voor de microfoon gezet. Het waren twee verschillende merken, twee verschillende geluiden. Een heel mooie combinatie.»

Trouvé «We beginnen heel vaak met geluiden. ‘Ik ga mijn tas koffie laten vallen, nemen jullie dat op?’»

Stuyven «Ik ben een heel slechte technicus. Achteraf bleek dikwijls dat iets was opgenomen met de verkeerde microfoon, die van de drum bijvoorbeeld, die zes meter verder stond.»

Trouvé «Wat ik in ons geval eerder een voordeel vind. Dan klinkt het zeker niet te klinisch.»

HUMO Als een plaat klaar is, kun je ze dan spelen?

Trouvé «Nee, in de verste verte niet. Elko moet mij alles uitleggen wat ik heb gespeeld. Ik weet geen barst van wat ik heb gedaan, niks. Dat is puzzelen.»

Stuyven «Het is ook niet altijd even duidelijk wie wat heeft gespeeld.»

Trouvé «Mede omdat het wemelt van de geprepareerde klankjes. Ik denk dat ik op de vorige plaat nog iets meer gitaar heb gespeeld, nu was het piano, synths, viool, en gitaar. Achteraf weet ik daar niks meer van.»

Stuyven «Toen we weer begonnen, heb ik de eerste tien à vijftien opnamedagen zelf nauwelijks iets gespeeld. Mijn eigen wereld en riffjes ken ik intussen wel. Ik heb vooral opgenomen en zitten luisteren, waardoor veel songs zijn ontstaan uit abstracte dingen van Rudy.»

HUMO Veel weggegooid?

Trouvé «Nee. We hadden vier songs over, en dat wordt een ep.»

HUMO Waarom eigenlijk de ep ‘EEN’ van eind vorig jaar? Met nota bene vier songs die nu ook op de plaat staan.

Trouvé «Als teken van leven. Om de mensen die hoopten dat we live alleen maar oude nummers zouden gaan spelen alvast uit hun droom te halen. En gezien onze agenda’s, lukte het niet om de hele plaat in één lap te doen. Door eerst die ep uit te brengen was de druk er wat af, en konden we op ons gemak voortwerken.»

HUMO De eerste reünie heeft naar verluidt plaatsgevonden op 4 december 2016. Hoe hebben jullie het in hemelsnaam zo lang geheim kunnen houden?

Trouvé «Als je het niet op de sociale media zet, bestaat het niet, hè.»

HUMO Niemand van jullie zit op Twitter?

Stuyven «Wat is dat? Op Facebook zit ik wel. ’t Is te zeggen, tot ze mij er gisteren hebben afgegooid. Ze hadden ontdekt dat ik helemaal niet Simon Stevens was (lacht). Terwijl ik mij wel degelijk heel erg Simon Stevens voelde.»

Trouvé «Ik vind het heel choquerend van mezelf, maar zelfs ik zit op Facebook.»

HUMO ‘Sunny Side Down’ lijkt mij zo’n song waarvan de titel er eerst was.

Stuyven «Toch niet. Integendeel zelfs: ‘Sunny Side Down’ heette tot op het allerlaatste moment ‘Eminence Grises’. Alle songs hadden typische Dead Man Ray-achtige werktitels.»

Trouvé «‘Eerster’, ‘Tweedert’, ‘Dooie Vos’.»

Stuyven «‘Kapot’. (Denkt na) ‘Logeruim’. Ik heb heel lang gewacht met de teksten, en dus zijn ook de titels pas laat gekomen. Teksten bepalen de sfeer van een song, en ik vond het moeilijk om tekst te zetten op iets waaraan je al een paar jaar gezamenlijk hard aan het werken bent. Het mocht tekstueel allemaal iets minder persoonlijk zijn. Je moet je eigen gevoelens niet aan de hele groep opdringen.»

Trouvé «Op die pro-Hitler-song hebben wij dan ook vrijwel meteen nee gezegd, hè? ‘After all he was a nice guy’? Ik vond dat erover (lacht).»

HUMO Herman Houbrechts, jullie eerste drummer, zingt zowaar op de nieuwe plaat. Had hij dat al ooit gedaan?

Trouvé «Ik denk het niet. Hij zit in het koortje van ‘Middle Aged Man’: Elko, Herman en ik. Het leek mij wel leuk om hem erbij te betrekken, Herman is nog altijd een goeie vriend. En ik wilde dat het een verrassing was voor Daan, maar op de dag dat hij bij mij is komen inzingen, had Daan hem ’s ochtends gebeld met een vraag over de hoes. Hij wist het al.»

Stuyven «Herman is net als ik grafisch ontwerper. ’t Is te zeggen, ik wás grafisch ontwerper, lang geleden. Maar ik heb wel de nieuwe hoes gemaakt, en ik heb Herman gebeld voor wat technische dingen die ik vergeten was.»

HUMO Een andere gast in ‘Middle Aged Men’: Plastic Bertrand.

Stuyven «Hij heeft de parlando in het begin ingesproken. Ik wilde het eerst zelf doen, maar dan heb ik mijn versie naar Plastic gestuurd, en heeft hij geprobeerd om in dezelfde sfeer te blijven, wat niet meteen zijn universum is. Maar hij heeft het heel smaakvol gedaan.»

HUMO Jij mag hem Plastic noemen?

Stuyven «We kennen elkaar. Hij heeft het gewoon op zijn iPhone opgenomen en doorgestuurd.»

'Het idee was dat we nooit gesplit zijn, maar op non-actief stonden. Het is altijd de bedoeling geweest om ooit nog eens iets samen te doen'


Een hele week moe

HUMO Ik hoor in ‘Middle Aged Men’ veel Air.

Trouvé «Ja, maar in pakweg ‘The Waving Song’ hoor ik het nog meer. Voor ‘Middle Aged Men’ dachten wij: we beginnen met The Stones, gaan dan naar Kraftwerk, en gooien er een beetje freejazz in.»

HUMO Wat ik nog hoor, en iets verrassender: Bruce Springsteen.

Trouvé (knikt) «Ik heb dat ook gehoord, en dikwijls gezegd.»

Stuyven «Ik was er mij niet van bewust, maar er is niks mis met Bruce Springsteen. Ik heb vroeger heel veel naar ‘Nebraska’ geluisterd. Heel goeie zanger. Wat hij ook goed kan, is banale woorden verheffen tot epische emoties.»

Trouvé «Als muzikantenvrienden vragen hoe de plaat klinkt, zeg ik altijd: iets tussen Brian Eno, krautrock en Bruce Springsteen (lacht). Ik deel de verafgoding niet die sommige mensen blijkbaar voelen voor Springsteen, maar ik weet de man wel te waarderen.»

HUMO Elke plaat van Dead Man Ray draagt als titel de naam van de plaats waar ze is opgenomen. ‘Berchem’, ‘Cago’ als afkorting van Chicago, ‘Over’ als afkorting van Overijse. Alleen ‘Trap’ niet, of vergis ik mij?

Stuyven «Nee, klopt. Achteraf gezien is dat inderdaad een beetje raar. Misschien moeten we die plaat gewoon opnieuw uitbrengen met een nieuwe titel (lacht). Dat zou wel passen bij Dead Man Ray.»

HUMO Zetten jullie nog wel eens een oude plaat van Dead Man Ray op?

Stuyven «Nee, ik heb daar schrik van. ‘Profools’, mijn eerste soloplaat, heb ik eens helemaal uitgeluisterd: heel intimiderend, ik ben er een week moe van geweest.»

Trouvé «Ik doe het ook niet, maar ik kan er wel goed tegen. Het gebeurt soms dat ik op café iets hoor wat ik goed vind, en dat het even duurt voor ik besef dat het iets is waar ik zelf bij betrokken ben geweest.»

HUMO Je bent nog nooit aan de dj gaan vragen wat het was, en dat je het zelf bleek te zijn?

Trouvé «Jawel. Eén keer ben ik strontzat naar de toog van Bar Tabac gekropen: ‘Dit is fantastisch! Wat is dat?’ Bleek het iets van Gore Slut te zijn. Die mens bekeek mij van: ‘Meen je dat nu?’ (lacht)»

HUMO Daan, jij hebt in een Humo-interview ooit gezegd: ‘Geld is nooit mijn drijfveer geweest, wel onafhankelijkheid.’

Stuyven «Hm, aan het begin van mijn solocarrière lag dat misschien toch een tikje anders. Dead Man Ray was gestopt, en als grafisch vormgever zat ik met een knoert van een burn-out. De druk om van mijn muziek te kunnen leven was redelijk groot. Het was de enige manier om te ontsnappen aan die job waar ik zot van werd en fysiek onder leed. En als enkel een radiohitje je kan redden, begin je iets pragmatischer om te gaan met je composities (lachje).»

Trouvé «Niks mis mee, Daan heeft ook een grote voorliefde voor bepaalde commerciële muziek.»

HUMO Heb jij ooit iets voor het geld gedaan, Rudy?

Trouvé (schudt het hoofd) «Ik doe heel veel dingen – schilderen, producen, muziek maken – en dat maakt het leefbaar. Op mijn 15de heb ik besloten om heel mijn leven mijn goesting te doen, en dat probeer ik vol te houden. So far, so good.»

‘Over’ verschijnt op 5/4 bij PIAS. Het optreden van Dead Man Ray in de AB op 25/4 is uitverkocht. De band speelt daarna o.a. nog op OLT Rivierenhof (17/7), Dranouter festival (2/8) en M-idzomer in Leuven (4/8). Alle speeldata: busker.be

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234