Deadfall

Hoewel wij persoonlijk niets moeten weten van schaatsijzers en skilatten, zijn we gek op drama’s en thrillers die zich afspelen in claustrofobische sneeuwlandschappen – zie 'Fargo', 'The Grey', 'A Simple Plan', 'Reindeer Games', 'The Thing' of het onvergetelijke 'Pine Barrens', één van de allerbriljantste afleveringen van 'The Soprano’s'.

Op papier glimmerde 'Deadfall' ons dan ook veelbelovend toe: een auto maakt een spectaculaire buiteling op het ijs, waarna de inzittenden – twee misdadigers die worden vertolkt door Eric Bana en Olivia Wilde – zich door dreigende sneeuwvlagen een weg naar Canada proberen te ploegen.

De actie mag worden gezien – de sneeuwmobielachtervolging! – maar de slaglawine van overernstige thema’s die je ineens over je heen krijgt – incest! Verzuurde familiebanden! Schuld! Boete! – maakt van de plot een té harde dobber.

Wilde is een absolute moordgriet en Bana straalt in de Thanksgiving-scène een ultraboosaardig aura uit, maar de regie van Stefan Ruzowitzky is een misslag – je weet dat een film in slechte papieren zit als een cineast het nodig vindt om een supermelig liedje onder een gratuite seksscène te zetten.

In de meest absurde scène vraagt de vastgeknevelde Sissy Spacek aan Bana, die zonet een sigaretje heeft opgestoken, of hij a.u.b. even het venster wil openzetten. Samen met de rook waaien ook de laatste vlokjes geloofwaardigheid het raam uit.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234