Deadpool

Geef ons maar Charlie Poel.

Deadpool is de roepnaam van een in een rode maillot gehulde, uit de Marvel Comics-stal weggesprongen mutant (Ryan Reynolds) die jacht maakt op de sadist (Ed Skrein) die hem in het kader van een barbaars genetisch experiment in een afzichtelijke freak heeft veranderd.


Bekijk: Deadpool doet aan kankerpreventie

De zoveelste superhelden-flick dus? Niet helemaal! De begingeneriek reveleert dat we in een soort postmoderne satire op de vertrouwde superheldenformule zijn beland: in plaats van het gebruikelijke overzicht van cast en crew, vertellen de credits ons dat we ‘een film over een loser’ te zien gaan krijgen, met ‘een comic relief, een Britse booswicht en één CGI-personage’. Wat volgt, staat bol van genreknipoogjes, inside jokes en scènes waarin het babbelzieke hoofdpersonage heel nadrukkelijk de ‘vierde wand’ zit te doorbreken, wat concreet betekent dat hij zich meermaals tot de toeschouwer richt: ‘U vraagt zich misschien af wiens ballen ik heb moeten strelen om mijn eigen film te krijgen?’

Wanneer Deadpool op het punt staat om een booswicht tot pulp te slaan, schuift hij zelfs eigenhandig de camera opzij (‘Dit wilt u echt niet zien’), zodat het geweld buiten beeld blijft. Het doet een beetje denken aan Jerommeke die de woorden uit zijn eigen tekstballon schudt en die ballon vervolgens als valscherm gebruikt. Al bij al hebben we ons prima geamuseerd – dit moet de eerste superheldenfilm zijn waarin de held het bezoek krijgt van een voorbinddildo – maar tegelijk straalt ‘Deadpool’ iets wanhopigs uit, iets krampachtigs. Wanneer filmmakers of televisiescenaristen hun toevlucht beginnen te nemen tot dit soort postmoderne trucjes, of wanneer films of series zichzelf beginnen te parodiëren, wijst dat er meestal op dat de inspiratie opraakt en dat het einde nabij is. Zelfs spandex blijft niet eeuwig rekbaar.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234