Depeche Mode

Berlijn, Bebelplatz. Duizenden sneeuwvlokken dwarrelen neer op dit majestueuze plein tussen de Staatsbibliotheek, de Humboldt Universität en het Hotel de Rome, waar ik zo meteen een interview heb met Dave Gahan. Aanleiding is ‘Delta Machine’, de dertiende van Depeche Mode, maar vandaag op dit plein weerklinken in mijn hoofd onvermijdelijk de metaalklanken van ‘Master and Servant’ – in 1984 opgenomen in Berlijn.

U leest het goed: 1984. Toen U2 hier in 1990 neerstreek om tussen de Trabants te experimenteren met elektronica, werd dat grensverleggend genoemd - ‘Achtung Baby’ werd door de rockpers onthaald als een baanbrekend meesterwerk. Diezelfde rockpers die Depeche Mode pas écht in de armen sloot nadat Johnny Cash in 2002 hun klepper ‘Personal Jesus’ had uitgekleed.

Nog eentje: Depeche Mode trok al in 1986 naar het Joshua Tree Memorial Park om een clip te draaien, een jaar voor U2 ‘The Joshua Tree’ uitbracht. Ja, beide bands hadden hun art direction te danken aan fotograaf Anton Corbijn. En ja, Depeche Mode was pre-Corbijn een onduidelijke synthpopband uit het hol van Pluto met een foute fascinatie voor bondage.

Maar wat een onverwoestbare popmonumenten werden Corbijn-Depeche- samenwerkingen als ‘Behind the Wheel’ (1987) en ‘Enjoy The Silence’ (1990)! De groep ging te rade bij de avant-garde en destilleerde daar popmuziek uit die de charts aanvoerde én anno 2013 nog steeds uit de speakers knalt. Hier spreekt een fan.

Dave Gahan moet zowat de meest appetijtelijke dode zijn die ik ooit heb geïnterviewd. Na de zelfmoordpoging en de overdosissen midden jaren negentig - in 1996 is hij na een speedball twee volle minuten wijlen geweest - kreeg de frontman in 2009 af te rekenen met een tumor in de blaas. Die werd succesvol verwijderd: de vijftigjarige zanger voor mij is kerngezond, en simply stunning. Dat schreeuwt om een compliment.

HUMO Ik vind ‘Delta Machine’ een betere plaat dan haar voorganger, ‘Sounds of the Universe’.

Dave Gahan «Ik ook. De vorige was meer spacey, met veel verschillende lagen. Deze keer zijn de songs gebouw rond een gitaar, en vooral: mijn stem.

»Alle songs, zowel die van Martin (Gore, voornaamste songschrijver, red.) als de mijne, heb ik eerst op mijn eentje ingeoefend: ik wou in de studio aankomen alsof ik er al mee op tournee was geweest. Niet van mijn gewoonte. Toen we met de groep in Martins studio in Santa Barbara zaten, met producer Ben Hillier, keek iedereen raar op: ‘Waw, you really know the songs!’ (lacht)

HUMO Zoals bekend schreef Martin Gore vroeger alle nummers, pas sinds ‘Playing The Angel’ uit 2005 – Gore was afgekickt van de drank, jij van de rest – is er op jullie platen ook plaats voor Gahan-composities. Op de deluxe-uitvoering van ‘Delta Machine’ staat ‘Long Time Lie’: de eerste song die Gore én Gahan als componisten vermeldt.

Gahan «De hele tekst, en eigenlijk ook de hele melodie, is van mij. Wat er gebeurd was: Martin kwam de studio binnen met een instrumentale track, zo eentje die als rustpunt kan dienen tussen twee songs. Ben zei: ‘Martin, wat zou je er van denken mochten we dat aan Dave geven?’ Martin antwoordde: ‘Great.’ Ik dacht: 'Hmm, ik weet het niet (lacht).' Maar op een ochtend werd ik wakker met een melodie in m’n hoofd die perfect bij die instrumental paste. Ik zocht snel mijn recorder en gooide er een zanglijn tegenaan.»

HUMO ‘You’re the coward who points the finger,’ zing je in ‘Long Time Lie’. Vind je Martin echt zo’n lafaard?

Gahan «Die hele tekst gaat over schuld, maar ik weet niet precies wie ik aan het beschuldigen ben. Was het iemand in de studio? Iemand met wie ik vele jaren heb samengewerkt? (fijn lachje) Politici op de televisie die maar blijven lullen? De song gaat er ook over dat ik het beu ben tijd te verliezen, en dat ik het gehad heb met mensen die mijn tijd verspillen. Ik ben op een punt gekomen waarop ik denk: 'Breng ik mijn tijd wel door met de mensen met wie ik tijd wíl doorbrengen?»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234