null Beeld

dEUS - Vantage Point

Alle met voeten getreden embargo's in rekening gebracht, heeft 'Vantage Point' Tom Barman al 50.000 euro opgeleverd nog voor er één exemplaar van is verkocht.

Jürgen Beckers

Laten we menselijkerwijs aannemen dat hij de andere groepsleden op een weekendje Center Parks trakteert. Om Barmans beurs te spekken hoeft u dus niet naar de winkel te hollen; wel om uzelf een groot plezier te doen, want geloof het of niet, de nieuwe dEUS is bijna - bijna! - alle heisa waard.

'Vantage Point' is de eerste dEUS-plaat die werd opgenomen terwijl de groep niet langs alle kanten uit elkaar aan het spatten was - vaarwel handelsmerk, 't was fijn, bedankt, tot ziens - en is daardoor veel coherenter en doelgerichter dan de verzameling hits & bits van voorganger 'Pocket Revolution'.

Zelfs de gastmuzikanten zijn er niet langer zomaar bij omdat dEUS nu eenmaal een uitgebreide vriendenkring heeft, maar werden geselecteerd op functionaliteit en toegevoegde waarde. Michaël Borremans tekende (há!) voor de mysterieuze hoes (graancirkels op de Meir, iemand?), Lies 'Mintzkov' Lorquet was de enige mogelijke keuze voor de backings van 'Eternal Woman' (niemand heeft ooit zo mooi E.T.E.R.N.A.L. voor ons gespeld), en zonder Karin Dreijer Andersson van The Knife was 'Slow' ook sexy geweest, maar niet zo sexy dat wij er telkens een tedere doch onmiskenbare erectie van krijgen - sorry for sharing.

Hoe ons lichaam reageert op 'The Architect' houden we op verzoek van vrienden, familieleden en die paar zatlappen van zaterdagnacht in café Het Dwaallicht voor onszelf, maar we kunnen u verklappen dat er gebalde vuisten en een volstrekt unieke beenzwengel aan te pas komen. En nee, wij hadden niks gepakt, wij zìjn zo!

'Vantage Point' opent met 'When She Comes Down', een song die we veeleer uit de mouw van Daan Stuyven hadden verwacht, maar toegegeven: een betere Dead Man Ray-song hebben we in geen jaren gehoord.

Dan volgt meteen de kopstoot genaamd 'Oh Your God'. Denk Grinderman op z'n wildst, Barman die strofen lang al vuurspuwend de vertwijfeling de vrije loop laat, en in het refrein besluit dat het allemaal zo erg nog niet is: 'I believe in anything / As long as it just has that ring / Of truth and I can lay down my head.' Slaap zacht, Tommy.

'As a Robot' doet ook aan Grinderman denken, de Bijbelse Grinderman meer bepaald, en nog specifieker die van het refrein van 'Go Tell the Women'. Volstrekt legitiem én mooi.

'Vantage Point' is een plaat waarvan de songs om de beurt smekend dan wel verleidelijk lonkend aan je mouw komen trekken, maar na een luisterbeurt of drieëntwintig - yep, we zijn verliefd - is 'Favourite Game' onze favoriet. Bezwerende strofes, een handvol weerbarstige tussenstukken, een bloedstollend mooi refrein en een wildemannenkoor dat vintage Evil Superstars is. Soms zou het met het oog op de gezondheid, wij zijn tenslotte geen vijfendertig meer, zelfs een ietsje minder mogen zijn.

Afgesloten wordt er met 'Popular Culture', volgens Barman de eerste en meteen ook laatste popsong die hij geschreven heeft. 't Is er dan ook één die moeilijk te overtreffen valt. Een meezinger met kinderkoor, in marmer gehouwen refrein, en een onderwerp dat even lieflijk bezongen als kritisch behandeld wordt: 'Cause everybody's a star / And if you don't think too far / You can define who you are / Through popular culture'. Het vuurwerk zal dit jaar op Rock Werchter niet na maar tijdens de slotact losbarsten.

Zo, en nu gaan wij die erectie behandelen.

Toptracks: 'Favourite Game', 'Slow', 'The Architect', 'Popular Culture'

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234