'Deux jours, une nuit': een vlammende aanklacht tegen het harteloze neoliberalisme

De gebroeders Dardenne lijken de laatste jaren een beetje milder te zijn geworden, maar laat u niet vangen: ook het recente ‘Deux jours, une nuit’ (2014) is, ondanks de iets lichtere toon en een ster in de hoofdrol (Marion Cotillard), een vlammende aanklacht tegen een harteloze neoliberale arbeidsmarkt.

DRAMA - Cotillard speelt Sandra, die net een zware depressie heeft overwonnen, maar nu ontslagen dreigt te worden – tenzij ze haar collega’s ervan kan overtuigen een bonus van 1.000 euro af te slaan. En dus sjokt ze een weekend lang van de ene collega naar de andere, in een vernederende calvarietocht. Minder radicaal dan klassiekers als ‘Le fils’ of ‘Rosetta’, maar dankzij de sociale bevlogenheid, de subtiele christelijke symboliek (een stokpaardje van de broers) en vooral de vertolking van Cotillard is dit nog altijd essentiële cinema.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234