null Beeld Career
Beeld Career

welzijnwerk

Deze baas wil je bedprestaties kennen

Voor bedrijven is een gezonde werknemer belangrijk. Dus bieden ze naast een gezonde lunch en een sportabonnement tegenwoordig ook steeds vaker een slaap-programma aan. Maar gaat het de baas wel aan of jij wel op tijd naar bed gaat?

Stel dat er een medicijn bestaat waar je gelukkiger van wordt, dat je slimmer en creatiever maakt, dat je fitter laat voelen én je gezonder laat eten – en het is nog gratis ook! Dan zouden we toch allemaal naar de apotheek rennen om dat medicijn zo snel mogelijk in handen te krijgen?

U raadt het al: dat medicijn is goed en voldoende slapen en in plaats van dat we allemaal bewust omgaan met dat kostbare ‘medicijn’, besteden we er eigenlijk vrij weinig aandacht aan. Dat besef kwam binnen bij Jorrit van den Broek, HR-adviseur bij De Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam, toen hij het hoorde tijdens een seminar over slaap op zijn werk. Terstond besloot hij zijn eigen slaapgewoontes aan te pakken. Sindsdien probeert hij elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan - 22.00 uur, ook in het weekend. Hij eet niet meer na 21.00 uur en zijn telefoon laat hij ‘s nachts in de woonkamer liggen in plaats van op zijn nachtkastje. ‘Met twee jonge kinderen is de uitvoering soms lastig, maar aan de voorbereidingen zal het niet liggen.’

Workshop

Bij DNB zijn ze sinds begin 2019 officieel bezig met het onderwerp slaap, als onderdeel van een groter project over vitaliteit. Bij de vorige cao-besprekingen (DNB heeft een eigen cao) drongen de vakbonden aan om meer aandacht te besteden aan het vitaal houden van de ongeveer 2500 medewerkers. Sindsdien is er onder meer een seminar geweest over het belang van goed slapen en komende week geeft een voormalig zeezeiler een workshop over de rol van slaap tijdens zijn zeiltochten.

In de toekomst zou Van den Broek, die in het vitaliteitsprojectteam zit, nog verder willen gaan.

VAN DEN BROEK «Ik heb bijvoorbeeld voorgesteld om van die slaap-iglo’s voor op de werkvloer aan te schaffen: stoelen met een kap eroverheen waar je een powernap in kunt doen. Groter doel is om een cultuuromslag te bereiken. Dat het niet meer tof is om te roepen dat je zo druk bent, maar dat het een statussymbool is om genoeg tijd te hebben om een half uur in je agenda te blokken voor een middagdutje.»

Marc Borggreven, lid van de Raad van Bestuur van PWC, kan met deze polsband zijn slaapgedrag meten. Beeld Pim Ras
Marc Borggreven, lid van de Raad van Bestuur van PWC, kan met deze polsband zijn slaapgedrag meten.Beeld Pim Ras

Gelukkige medewerkers

Sinds wanneer houdt de baas zich bezig met hoe je als werknemer slaapt? Nou, sinds die baas daar een belang bij heeft. Een jaar of tien geleden drong het besef door dat een gelukkige medewerker een betere medewerker is. Wie lekker in zijn vel zit, is namelijk productiever, creatiever en is minder vaak ziek. Belangrijk, want ziekteverzuim kost een heleboel geld, zeker in grote organisaties. Bedrijven is er daarom steeds meer aan gelegen om medewerkers gezond te houden; goed slapen is daar onderdeel van.

Maar hoe doen bedrijven dat? Gaan ze in je slaapkamer controleren of je wel om 22.00 uur in je bedje ligt? Els van der Helm moet lachen.

VAN DER HELM «Nee hoor, dat is none of their business. Het moet geen verplichting worden die de baas gaat controleren.»

Van der Helm is neuropsycholoog en met haar bedrijf Shleep ontwikkelt ze sinds 2016 programma’s voor bedrijven om hun medewerkers beter te laten slapen. Ze komt voornamelijk bij grote bedrijven over de vloer waar ‘mensen ook het product zijn’ zoals Van der Helm zegt: consultancybedrijven of advocatenkantoren bijvoorbeeld. Daar is het geld en de cultuur om te investeren in het welzijn van mensen.

VAN DER HELM «Het ging dan vroeger voornamelijk om bewegen of voeding – slaap werd nog wel eens vergeten. Ten onrechte, want als je niet goed slaapt, heb je aan die andere gezonde dingen ook niet zoveel. Als je moe bent, zul je eerder kiezen voor een Snickers dan een zak worteltjes bijvoorbeeld. Het is echt het fundament onder tal van prestaties.

Belangrijk is volgens Van der Helm om bedrijven niet alleen informatie te verstrekken over goed slapen, maar om vervolgens echt een verandering in het gedrag te bewerkstelligen. Daarvoor is langdurige begeleiding nodig en motivatie vanuit een groep.

VAN DER HELM «Het moet een bespreekbaar onderwerp zijn en voorgeleefd worden door de toplaag van het bedrijf. Als jouw manager laat zien dat hij of zij na twee uur ’s middags geen koffie meer drinkt vanwege het effect op diens slaapgedrag, zal de rest geneigd zijn dat óók te doen.»

Slaapband met data

Marc Borggreven is zo’n voortrekker op het gebied van slaap: hij zit in de Raad van Bestuur bij accountants- en advieskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC), met 5500 medewerkers in Nederland. Zo deed hij, samen met 50 collega’s, mee met een slaappilot van vijf weken binnen PwC om te werken aan beter slaapgedrag, begeleid door het bedrijf van Van der Helm. Ook slaapt hij sinds een paar maanden met een polsband om die allerlei data afgeeft over je nachtrust. ,

BORGGREVEN «Soms kan ik denken dat ik heerlijk heb geslapen, maar zie ik via die band dat ik toch minder diep sliep dan ik dacht. Dan moet ik aan wat knoppen gaan draaien om dat te verbeteren. Stoppen na negenen is een van die dingen. Het is goed om daar het gesprek met elkaar over aan te gaan.»

Ook de rest van de Raad van Bestuur ging met het onderwerp ‘slaap’ aan de gang. Allemaal vulden ze een test in wat betreft hun slaapgedrag en bioritme: ze bleken allemaal ochtendmensen te zijn. ,

BORGGREVEN «Dat is handig om te weten als je bijvoorbeeld een belangrijke vergadering wilt plannen.»

Toch ziet Borggreven niets in het verplicht stellen van het meedoen aan zo’n slaapproject. ,

BORGGREVEN «Dat werkt averechts denk ik. Wij bieden allerlei zaken aan op het gebied van well being; iedereen kan dan kiezen wat bij hem of haar past.»

Ook bij DNB zijn de slaapworkshops facultatief.

VAN DEN BROEK «Bij sommige van onze medewerkers stuit het onderwerp op wat weerstand; zij zijn gewend om te praten over macro-economische vraagstukken, niet over hoe je slaapt. Maar ik zie die cultuur wel langzaam veranderen. Dat de workshop met de zeezeiler snel vol zat, zegt wel wat volgens mij.»

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234