Deze week bij Humo: de beste jonge Vlaamse films

Deze week in onze reeks 'Bravo, cinema! De beste jonge Vlaamse films': de dvd van 'Meisje', voor maar 6,90 euro extra.

Cast: Charlotte Vanden Eynde, Els Dottermans, Frieda Pittoors, Matthias Schoenaerts, Wim Opbrouck, Nico Sturm

'Deze week bij Humo: 'Meisje''

Regie: Dorothée Van Den Berghe

Naar de Humorecensie van 'Meisje'


'Meisje', het langspeelfilmdebuut van Dorothée Van den Berghe, werd bij de release in 2002 met lof en prijzen overladen. En terecht: het is een film waar je niet omheen kan, omdat het verhaal zo eenvoudig en wezenlijk is, maar ook omdat hij duidelijk vanuit een doorgedreven persoonlijk fascinatie gemaakt werd.
Dorothée Van den Berghe « Ik ben gefascineerd door familiestructuren, en 'Meisje' was voor mij een soort studie van een wereld die haaks stond op die waarin ik ben opgegroeid. Muriel uit 'Meisje' komt uit een katholiek gezin waar vooral gezwegen wordt. Moeder en dochter praten niet; niet over hun onderlinge relatie en over seksualiteit al helemaal niet. Ik heb een totaal andere achtergrond en ik vroeg me altijd af: hoe werkt dat andere nu? Omdat je altijd stiekem een beetje verlangt naar wat je absoluut niet kent. Iets dat mij misschien ook meer structuur had geboden.»
HUMO Op je zevende, vertelde je al, wist je alles over seksualiteit.
Van den Berghe «Bij wijze van spreken, ja. Niet dat ik uit zo'n extreme achtergrond kom, maar mijn ouders waren naar Amsterdam verhuisd omdat ze België te benepen vonden. Ze hadden contact met communes en zo, en leefden daar heel vrij. Ik zag mijn vader met andere vrouwen, en ik zag dat mijn moeder dat zag. Dan word je al heel jong geconfronteerd met de moeilijkheid van het leven: dat je misschien wel voor één iemand kiest, maar dat er ook altijd nog een verlangen blijft naar andere mensen. Dat kan je dan onderdrukken of beleven. Ik ben opgegroeid in een wereld waar verlangens werden uitgeleefd. Dat is misschien wel heel eerlijk, maar ik heb daar toch ook de pijn van gezien.»
HUMO Verlangde je naar een gezin als dat van Muriel?
Van den Berghe «Niet helemaal. Maar ik ben zelf wel veel rustiger. Ik ben voorzichtig, ik zal niet zoveel risico's nemen.
»Aan de andere kant weet ik heel goed dat die verlangens er zijn, en dat je de complexiteit van het leven niet uit de weg kunt gaan. Dat zit in het verhaal van Muriels moeder, die op haar vierenzestigste, na het vertrek van haar dochter, opeens ontdekt dat ze haar eigen verlangens heeft stilgelegd, omdat ze het klassieke ideale gezin wilde. Ze begint iets met een andere man, en als ze die verlangens heeft beleefd ontstaat er op het einde ook een band met haar dochter. Waardoor de dochter ook verder kan, want zij heeft natuurlijk gevoeld wat er al die tijd allemaal werd onderdrukt.»
HUMO Je zegt eigenlijk: de ene familiestructuur is niet beter dan de andere. Is dat ook de boodschap van 'My Queen Karo', je nieuwe film die in maart uitkomt? Dat verhaal speelt zich af in een Amsterdamse commune.
Van den Berghe «Ik vond dat ik het verhaal dat ik zelf beter ken toch ook eens nader moest onderzoeken. Je ziet het door de ogen van een kind van negen, dat absoluut geen oordeel heeft, maar de dingen gewoon beleeft. Sommige toestanden in die wereld zijn hard voor een kind, maar ik toon, hoop ik, vooral dat het ook een zekere schoonheid heeft om zo openlijk te leven.»
HUMO Muriel masturbeert in 'Meisje' ook heel openlijk. De jaren zestig, en het uitleven van verlangens dat toen opgang maakte, hebben daar vreemd genoeg weinig openheid in gebracht.
Van den Berghe «Dat is waar. Als een meisje opgroeit, wordt nooit met haar over masturbatie gepraat. Charlotte Vanden Eynde, die Muriel speelt, heeft zelf gezegd: dat moet erin. Ze wou dat uit oprechte fascinatie, omdat ze eigenlijk ook niet goed wist hoe het moest. Het was zelfs op de set een beetje taboe. Ik had het ook nog nooit in een film gezien, er waren dus helemaal geen referenties. We moesten uit onze eigen ervaring putten, en dat maakte het toch een beetje raar om te doen.»
HUMO In 'Meisje' zit ook duidelijk de tegenstelling tussen de Belgische geslotenheid en de Amsterdamse openheid.
Van den Berghe «Ja, en in 'My Queen Karo' ook weer. Dat is iets waar ik me altijd tussen zal voelen zitten. Met mijn openheid en altijd-alles-willen-bespreken heb ik hier in België natuurlijk veel gebotst. Als je hier de dingen zo direct aanpakt, word je vaak uitgesloten. Dat is een manier om je duidelijk te maken: zo speel je het spel niet. Ik weet nu dus dat ik het anders moet doen als ik hier wil functioneren.
»Het leven is in België wel subtieler, juist doordat niet alles wordt uitgesproken en er plaats is voor verbeelding - dat zie je in de kunst, de films en de kleding van hier. Doordat niet alles wordt uitsproken, is er ook veel verwarring, en die biedt ruimte en vrijheid waar je voordeel uit kan halen en waar je in kan groeien. In Amsterdam is alles zo strak georganiseerd en doorgepraat... Ik ben naar België gekomen omdat ik in Nederland niet verder meer kwam. Maar aan de andere kant vind ik het in Amsterdam heerlijk dat ik weer even niet meer op mijn woorden moet letten. Johan Cruijff heeft het al vaak gezegd, hè: elk nadeel heb z'n voordeel.»

(sdj)
14/10: Een ander zijn geluk

Cast: Ina Geerts, Johanna Ter Steege, Johan Leysen, Natali Broods, Els Deceukelier, Josse De Pauw, Jan Decleir, Bruno Van den Broecke

Regie: Fien Troch


Naar de Humorecensie van 'Een ander zijn geluk'
07/10: Dagen zonder Lief

Cast: Wine Dierickx, Jeroen Perceval, Pieter Genard, An Miller, Koen De Graeve, Charlotte Vandermeersch

Regie: Felix Van Groeningen

Humobespreking van 'Dagen zonder lief'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234