Deze week bij Humo: de Disco-compilatie van Discobar Galaxie!

Vier weken lang bij Humo voor maar 5,90 euro extra: soul, funk, rap en disco van Discobar Galaxie. Deze week: Disco!


Deze week bij Humo en enkel bij Humo: 'Boogie Down Cross Town Disco' voor slechts 5,90 euro extra

DISCO ESSENTIALS from Discobar Galaxie on Vimeo.


Bekijk hier de tracklist 'Disco' (28/08) »

Bekijk hier de tracklist 'Rap' (21/08) »

Bekijk hier de volledige tracklist 'Funk' (14/08) »

Abonnees:

Er zit een brief bij Humo van 7 augustus met daarop een bon voor de 'Discobar Galaxie' cd-reeks. Het pakket met 4 cd's is af te halen bij Standaard Boekhandel voor slechts 23,60 euro . De compilaties zijn te koop t.e.m. zaterdag 8 september 2012. Je leest alle voorwaarden op de brief.


Nabestelling:

Het cd-pakket is nabestelbaar t.e.m. 10 september 2012.

De laatste nabestelbon voor de 'Discobar Galaxie' cd-reeks staat in Humo van 4 september 2012.

Discobar Galaxie: Soul (op 7 augustus bij Humo)

Soul is dé reden waarvoor autoradio’s en geopende autoramen zijn uitgevonden. Deze selectie van Superdynamite Soul is dansbare zonneschijn. Verpakt in classic Motown en Stax nummers, gecombineerd met recente tracks. Want Soul is van alle tijden, van de sixties tot nu.


Marlena Shaw - California Soul

“No matter what you do, it’s gonna grab hold of you.” Dit is zonder twijfel de ultieme zomersoulplaat. Het heeft alles wat een soultrack nodig heeft: een groove, happy strijkers en een stem als die van Marlena. Als we één soulplaat mogen meenemen naar een onbewoond eiland – of naar Californië – is het deze!


Martha Reeves & The Vandellas - (Love Is Like A) Heat Wave

Klassieke, uptempo Motown-soul. Geschreven door het drietal Holland-Dozier-Holland, de grondleggers van de Motown-sound.


The Pasadenas - Tribute (Right On)

In 1988 betuigen vijf posterboys in lederen jekkers hun hulde voor de oude Motown-soul. Met bijhorende danspasjes, gestes en de beste baslijn in jaren.


Richard Temple - That Beatin' Rhythm

Een echte soulstomper uit de Northern Soul tijd. Hierop werd volgens de traditie spectaculair gedanst in het Wigan Casino in de vroege jaren 70.


Noisettes - Never Forget You

Soul van vandaag. Onbegrijpelijk dat dit niet de wereldhit geworden is die ze moest worden.

Gloria Jones - Tainted Love

The Original! Eigenlijk een geflopte B-kant van een single uit 1965, maar begin jaren 70 in deze oorspronkelijke versie opgepikt door de dj’s van de Nothern Soul scene. Het nummer werd pas echt onsterfelijk gemaakt door Soft Cell’s cover in 1981.


Foster the people - Pumped Up Kicks

Auto-radio-soul volgens het boekje. Heeft een oorworm van een refrein en een fluitsolo om ‘U’ tegen te zeggen. Openen die ramen en meefluiten!

Stevie Wonder - Uptight (Everything's Alright)

Everything’s alright! Geen soulplaat zonder Stevie. Dit is Motown in zijn puurste vorm: snel, kort, happy en haast onmogelijk om stil te zitten.


Sly & the Family Stone - Family Affair

De rustige kant van Sly, die samen met zijn zus Rose de voor- en nadelen van het familieleven beschrijft. Uit het beruchte album 'There’s a Riot Going On '(1971), volgens de legende zou dit de allereerste nummer 1-hit zijn waarop een drummachine te horen is. De gitaar is van Bobby Womack.


Michael Kiwanuka - I'll Get Along

De Tijdloosheid van Soulmuziek… Klassiek klinkende soul in een prachtig arrangement, nochtans uit 2012. Gezongen door een zanger geboren in 1988, nu al een klassieker.


Bill Withers - Grandma's Hands

Eén van de mooiste stemmen uit de soulgeschiedenis zingt over zijn grootmoeder. De intro werd later gesampled door Blackstreet voor No Diggity. Bekijk ook het fragment op YouTube waarin Bill Withers dit live zingt, met uitleg over grootmoeder. En besef wat een artiest dit is…


Young Disciples - Apparently Nothin'

Begin jaren 90 herleefde funk en soul even in de ‘Acid Jazz’ periode. Dit is één van de grote hits uit die tijd, op het toen zeer invloedrijke Talkin’ Loud-label. De zangeres is Carleen Anderson, die later nog zou samenwerken met Paul Weller en The Brand New Heavies. Ze is ook de stiefdochter van Bobby Byrd.


ABC - When Smokey Sings

“When Smokey sings, I hear violins.” ABC zingt een eerbetoon aan Motown-legende Smokey Robinson. Toen dit nummer in 1987 uitkwam, stond Smokey Robinson ook zélf in de charts. Origineel en ode in één zelfde hitlijst!


Marvin Gaye & Tammi Terrell - Ain't No Mountain High Enough

Dit is Hitsville USA op zijn best met het mooiste vraag-antwoord-spel uit de popmuziek. Dit is de originele versie uit 1967, geschreven door Ashford & Simpson. Enkele jaren later scoorde Diana Ross er opnieuw een wereldhit mee. Zonder twijfel één van de grootste classics uit de Motown catalogus.


Brothers Johnson - Strawberry Letter 23

Deze plaat bezit één van de vuilste baslijnen uit de moderne geschiedenis. En de belletjes-synthesizers doen voor één keer niet aan Kerstmis denken. Onsterfelijk gemaakt door de film Jacky Brown.


Ben L'Oncle Soul - Seven Nation Army

Ondanks veel te vaak gecoverd slaagt Ben erin om van deze White Stripes-track een happy soulfunker te maken. Ideaal als uitsmijter van deze essentiële soul-lijst.

Discobar Galaxie: Funk (op 14 augustus bij Humo)

Funk is de grond van alle moderne dansmuziek. Soms zijn het de gitaartjes, dan weer de Hammond of de blazers. Maar meestal is het de bas. The Bass, on the one!

Met een speciale vermelding voor de instrumentale oerfunk van de Beastie Boys.

RIP MCA! Beastie Boys forever.


Parliament - Give Up The Funk

Tear the roof off the sucker: een binnenkomer van formaat! Gekke nonkel en über funkmeister George Clinton presenteert samen met zijn gestoorde vrienden bijna 6 minuten dolle danspret. Het allerbekendste P-Funk nummer in de wereld.


Maceo & the Macks - Soul Power ‘74

Van oorsprong een gezongen nummer door James Brown (genaamd Soul Power). Dit een instrumentale versie waarbij de vocalen van JB werden vervangen door blazers Maceo Parker en Fred Wesley. Nog een nerdy weetje: Bootsy Collins (co-auteur van het vorige nummer) speelt bas. Komt regelrecht van het paarse verzamelalbum 'James Brown’s Funky People' uit 1971 en is verplichte lectuur.


The O’Jays - For The Love Of Money

Eén van de vaandeldragers van de Philadelphia soul, geschreven door songwritingduo Gamble & Huff. We kennen The O’Jays ook van 'Back Stabbers', 'I Love Music' en 'Love Train'. Dit is één van hun grootste hits uit 1974.


Tom Browne - Funkin’ For Jamaica

Browne is een jazztrompettist die met 'Funkin’ For' Jamaica in 1980 een wereldhit scoorde. Het nummer gaat over de buurt in Queens (NY ) waar hij opgroeide. Ontelbare keren gesampled in alle muziekstijlen.


Joe Tex - I Gotcha

Oldskool funk uit 1972. Stond op de achterkant van de single 'A Mother’s Praye'r, maar toen de radio-dj’s de B-kant begonnen te draaien, werd dit een wereldhit. Diende al meermaals als sample inspiratiebron voor hiphoppers aller landen.


The Meters - Handclapping Song

Funkgroep uit New Orleans, met als bezieler Art Neville, van de latere Neville Brothers. The Meters speelden mee op albums van Lee Dorsey, Robert Palmer, Dr John en werden door de Stones gevraagd als voorprogramma in 1975. Alweer een zeer populaire band bij hiphoppers als samplegerief.


Beastie Boys - Groove Holmes

Uit het album 'Check Your Head' waarop onze überhelden in 1992 bewezen dat ze naast rappen ook instrumenten kunnen bespelen. En hoe! Instrumentale topfunk, met de betreurde MCA op bas. Rust in vrede, Adam! Beastie Boys forever!


The Bar-Kays - Son Of Shaft

Ze waren ooit de backingband van Otis Redding en zijn te horen op menig plaat van artiesten op het Staxlabel. Schitterende blaxploitation hit uit 1972.


Ohio Players - Fire

Eén van de topfunkbands uit de mid jaren 70. Fire is hun signature song, rechtstreeks uit het gelijknamige album.


Chocolat e Milk - Action Speaks Louder Than Words

Slepend trage, doch onweerstaanbare funk uit New Orleans. De breakbeat werd al gesampled door hiphoppers van overal, maar ondanks dat is dit een track die maar al te vaak onder de radar blijft. Tot nu.


Bric k - Dazz

Deze funkclassic is eigenlijk een combinatie van disco (de stemmetjes, de beat) en jazz (de trompet, de panfluit). Het nieuwe genre werd door Brick in 1976 bestempeld als “Dazz”. Niet te verwarren met Dazz Band.


Kool & The Gang - N.T.

Deze band verkocht meer dan 70 miljoen albums in hun carrière en hebben verschillende muzikale fases gekend. Lang voor ze de iets gladdere pop en disco ('Ladies’s Nigh't en 'Celebration') opzochten, waren ze een pure jazz en funkband, zonder vocals. Deze 'N.T.' is daar een sterk staaltje van. Want het hoeft niet altijd 'Jungle Boogie' te zijn.


Jackson 5 - ABC

“Muziek uit de tijd toen Michael Jackson nog een neger was,” stond vroeger kamerbreed op de muur van de Amsterdamse club Soul Kitchen geschilderd. Meer kunnen we daar niet aan toevoegen. Behalve misschien dat we deze plaat al honderden keren gedraaid hebben. En er nog lang niet mee klaar zijn.


Sly & The Family Stone - Soul Clappin’

Komt overduidelijk uit hetzelfde vaatje waar ook 'Dance To The Music' uitkwam. Sly and the Family Stone met hun onweerstaanbare, psychedelische funksound.


Fred Wesley & the JB’s - Blow Your Head

Trombone and synthesizer madness! Samen met Pee Wee Ellis en Maceo Parker één van de oerleden van James Brown’s sixties en seventies band. Weer zo’n plaat die ontelbare keren gesampled werd, maar waarvan het origineel onovertroffen blijft.


Jimm y McGriff - All About My Girl

Een hammondfunker om af te sluiten. Koning van het orgel Jimmy McGriff gaat loos op zijn Hammond B3.

Discobar Galaxie: Rap (op 21 augustus bij Humo)

In den beginne maakten rappers hun muziek nog ambachtelijk. Met drummachines, synthesizers én de eigen stem. Soms als beatbox, soms als MC. Dit is een kleine bloemlezing uit die magische oldskool periode.Hier liggen de roots van de hedendaagse hiphop.


JJ Fad - Supersonic

Rap in al zijn simpliciteit en schoonheid: een 808-drummachine en wat stemmen. Onweerstaanbaar. En mocht u zich nog eens afvragen waar Fergie en The Black Eyed Peas de mosterd haalden, deze plaat is uit 1988. Trouwens, JJ Fad staat voor: Just Jammin’ Fresh And Def.


Beastie Boys - Paul Revere

Derde single uit 'Licensed To Ill' (1986), de plaat die onze levens voorgoed veranderde. Dateert uit de periode toen de Beasties nog vuilbekkende rappers waren. De tekst gaat over hun ontmoeting. En over een paard genaamd Paul Revere. Ze doen hier iets met scratches en een achterstevoren-gedraaide beat van de alomtegenwoordige 808 drummachine. Meer hoeft dat niet te zijn. Beastie Boys forever.


Run DMC - Sucker MC’s

Run DMC legde in 1984 met hun eerste album mee de fundering van wat later hiphop zou worden. Strak geprogrammeerde drummachines, vinylscratches en onweerstaanbare rhymes. “The rhymes have to make – a lot of sense. You got to know where to start – when the beats commence.” Ze zouden enkele jaren later wereldberoemd worden met 'Walk This Way', hun single samen met Aerosmith.


Kool Moe Dee - Go See The Doctor

Kool Moe Dee legde in 1986 uit waarom je maar beter condooms gebruikt. Zoals zoveel rap uit die dagen is dit eigenlijk trage oer-electro, strak geprogrammeerde synthbassen en oude drummachines.


Funky Four plus One - That’s The Joint

Als er geen drummachines voorhanden waren, werden instrumentale discoplaten gebruikt om over te rappen. In dit geval is dat 'Rescue Me' van A Taste of Honey. Funky Four Plus One was de eerste rapgroep met een platencontract, met een vrouwelijke MC (Sha Rock) en met een optreden op nationale televisie in Saturday Night Live. Dit nummer – origineel 9 minuten lang – werd later door de Beastie Boys gesampled in 'Shake Your Rump'.


Joe Bataan - Rap O Clap O

Rappen over een discobeat, deel 2. “Just clap your hands everybody, everybody come on clap your hands!” Joe Bataan, één van de mede-oprichters van het beroemde Salsoul label, scoorde hier in 1979 een wereldhit mee. Voor de Latinos bestaat er ook een Spaanstalige versie genaamd 'El Rap O Clap O'.


T-Ski Valle y - Catch The Beat

Ritmisch praten over discoplaten, deel 3. T-Ski Valley komt recht uit the Bronx en rapt bijna 9 minuten over de instrumentale versie van 'Taana Gardner’s Hearbeat'. (Later zou Ini Kamoze dezelfde plaat samplen voor 'Here comes the hotstepper'.)


LL Cool J - I Can’t Live Without My Radio

Uit LL Cool J’s debuutalbum Radio uit 1985 en meteen ook het eerste full album op het beruchte Def Jam label van Rick Rubin. Het is een liefdeslied over een boombox of ghetto blaster en brengt ons helemaal terug bij… de drummachine.


2 Live Crew - Me So Horny

Warning! Explicit Lyrics! 2 Live Crew waren de eerste rappers die aangeklaagd werden voor hun obscene teksten, later zouden nog vele processen tegen onder meer NWA en Ice-T volgen. Dit is de ongecensureerde ‘nasty version’, er bestaat ook een ‘clean version’. De sample “me so horny, me love you long time” is afkomstig uit de film 'Full Metal Jacket'.


Afrika Bambaata - Planet Rock

Opgelet! Eén van de belangrijkste platen in de geschiedenis! Geproduceerd door Arthur Baker. Volgens velen de allereerste rap of hiphopplaat en de basis van de dansmuziek van vandaag. Beïnvloedde vele artiesten in electro, house en techno. Meteen het bewijs dat muziek van overal komt: een zwarte New Yorker die blanke Düsseldorfers (Kraftwerk’s 'Trans Europe Express') herinterpreteert. De laatste minuut demonstreert de magistrale programmatie van de wereldberoemde Roland TR-808.


Whodini - Freaks Come Out At Night

Deze band werkte voor hun eerste producties samen met synthpop pioneer Thomas Dolby en dat hoor je aan hun trage electrofunk. We hadden ook 'Magic’s Wand 'en 'Haunted House Of Rock' willen kiezen, maar we mochten slechts ééntje nemen… Deze verscheen in 1981.


Break Machine - Street Dance

Iconische plaat die meesurfte op de toen erg populaire breakdance-rage. De videoclip is legendarisch, drie in Adidas-trainingspakken bodypoppende zangers in New York. De instrumentale versie is electrofunk in zijn oervorm en klinkt Balearic nog voor die term werd uitgevonden.


Doug E Fresh & the Get Fresh Crew - La Di Da Di

Bij gebrek aan materiaal maakte deze band de beats gewoon zelf: met mond en microfoon. The original human beatbox Doug E. Fresh zorgt de hele track voor de beats, the rhymes zijn van Mc Ricky D. Eén van invloedrijkste oldskool rapplaten waar graag naar verwezen wordt. Er duiken nog steeds quotes uit deze lyrics op in andere hiphopproducties.


SugarHill Gang - Apache

Sugarhill Gang werd wereldberoemd met het nog steeds populaire 'Rappers Delight' uit 1979. Dit is een latere single waarin ze 'Apach'e van The Shadows herinterpreteren en de feelgood-vibe van de toenmalige rap helemaal in de verf zetten. Werkt nog steeds op de dansvloer!


Kurtis Blow - If I Ruled The World

Ongeveer elke artiest uit de oldskool periode werkte ooit samen met Kurtis Blow. In 1996 maakte Nas van deze track een nieuwe wereldhit, met Lauryn Hill in het koor.


Arthur Baker - Breaker’s Revenge

Het originele B-Boy anthem. Bevat geen raps, maar is een staaltje geniaal geproduceerde oer-electro door Arthur Baker. Deze track staat op de soundtrack van de invloedrijke breakdance film 'Beat Street' uit 1984.

Discobar Galaxie: Disco (op 28 augustus bij Humo)

Geen verklede indianen, bouwvakkers of andere kung-fu-fighting. Wel lange grooves, warme synths en baslijnen nog strakker dan een veer. Toen dansmuziek nog ingespeeld werd door échte muzikanten, met échte mengtafels en échte hoge hakken.


Rose Royce - Is It Love You’re After

Norman Whitfield en zijn 9 koppige band uit L.A. hebben hun eigen, typische sound. Ze zijn vooral bekend van de wereldhit Car Wash, maar dit is dé gedroomde opener voor een disco-compilatie. De intro en de blazers zijn later de beroemdheid in gesampled dankzij S’Express.


Dayton - The Sound Of Music

Dayton – genoemd naar hun woonplaats in Ohio – met een prachtig staaltje post-disco. De synthesizer is al heel nadrukkelijk aanwezig, maar het blijft warm en soulvol. Op geen enkel nummer klinkt de robo-stem beter dan op deze plaat.


Unique - What I Got Is What You Need

In de late dagen van de disco waren heel wat groepen verwaterd tot studio-projecten. Unique heeft het niet lang uitgezongen en scoorde slechts één hit, maar wat voor één. Uit 1983.


Instant Fun k - I Got My Mind Made Up

Deze groep was de begeleidingsband van Lou Rawls, Loleatta Holloway, The O’Jays, MFSB en Curtis Mayfield. En dat is eraan te horen. Deze plaat verscheen op het beroemde Salsoul label en werd later gesampled door De La Soul in 'A Roller Skating Jam Named Saturday'.


McFadden & Whitehead - Ain’t No Stopping Us Now

McFadden & Whitehead werden ontdekt door Otis Redding en schreven in hun carrière een resem hits voor zichzelf en voor anderen. ''Back Stabbers' van The O’Jays, bijvoorbeeld. Dit is hun grootste hit en typeert de Sound of Philadelphia. Beiden zijn intussen overleden.


Shalamar - A Night To Remember

Deze groep ontstond uit de entourage van het zeer invloedrijke programma Soul Train, eind jaren 70 in de Verenigde Staten. Zanger/danser Jeffrey Daniel is de man die voor het eerst in de geschiedenis “the backslide” op televisie vertoonde bij de tv-opnames van dit nummer in Top Of The Pops (1982) en zo Michael Jackson inspireerde voor zijn moonwalk een jaar later.


Philadelphia Int . All Stars - Let’s Clean Up The Ghetto

Gelegenheidsformatie bestaande uit soulgoden Lou Rawls, Billy Paul, The O’Jays en Archie Bell. De stem is van wijlen Teddy Pendergrass en zingt over de staking van de reinigingsdiensten in New York. The Sound of Philadelphia deel 2.


Silver Convention - Fly Robin Fly

In 1975 stond voor het eerst in de geschiedenis een Duitse groep op nummer 1 in de Verenigde Staten. De plaat wordt gedragen door een voor disco-normen atypisch traag tempo en staat gekend als de plaat met het minst aantal unieke woorden: zes. Fly. Robin. Up. To. The. Sky.


Brass Construction - Movin’

The sound of Brooklyn, NY. Dit is het geesteskind van keyboardspeler/zanger Randy Muller. Brass Construction brachten tussen 1975 en 1985 tien albums uit. Dit nummer werd half jaren 90 nog uitvoerig gesampled door Bucketheads in 'Got Myself Together'.


Candido - Jingo

De Cubaanse percussionist Candido de Guerra Camero speelt vooral jazz, maar maakte speciaal voor het Salsoul label in 1979 het album 'Dancin’ And Prancing’. De plaat wordt nog steeds beschouwd als belangrijke voorloper en inspiratiebron voor de house, die pas vijf jaar laten zou opduiken.


Carrie Lucas - Dance With You

Prachtige baslijn met prachtige strijkers levert een disco-schoonheid op. 'Dancing With You' werd in de nineties vereeuwigd door Armand Van Helden, hij samplede enkele seconden en gebruikte deze als basis voor 'You Don’t Know Me'.


Shakatak - Down On The Street

Britse jazz-funk band, hier met hun grootste hit (1984). Ze bestaan nog steeds en brachten al meer dan 20 albums uit tussen 1980 en vandaag.


Unlimited Touch - I Hear Music In The Streets

Verscheen in 1980 op het invloedrijke Prelude Records en was dé soundtrack voor de toen erg populaire rollerdisco. De baslijn werd ondertussen al talloze keren hergebruikt.


Lakeside - Fantastic Voyage

Disco-funk uit 1980. De band bracht een resem albums uit, dit was hun grootste hit. Werd later nogmaals

wereldberoemd toen rapper Coolio het nummer recycleerde in zijn gelijknamige single.


D-Train - You Are The One For Me

Eerste en grootste hit voor dit New Yorkse duo in 1981 en meteen de blauwdruk voor de later erg populaire electrofunk: de combinatie van synthesizers, drummachines en soulvolle vocals.


Yarbrough & Peoples - Don’t Stop The Music

Een mooiere afsluiter voor deze compilatie was moeilijk te vinden. Alweer die miraculeuze combinatie van mysterieuze synthesizers en over-funky stemmen.

De ‘Peoples’ in de groepsnaam is trouwens geen tikfout, het is de naam van de vrouwelijke zijde in dit duo: Alisa Peoples.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234