V.l.n.r.: Muziekproducer Josje Fontein (22), brandingspecialist Fianna Zetteler (20) en Esports coach Rubin van Nieulande (22). Beeld Guus Schoonewille, Frank Jansen en Koen Verheijden
V.l.n.r.: Muziekproducer Josje Fontein (22), brandingspecialist Fianna Zetteler (20) en Esports coach Rubin van Nieulande (22).Beeld Guus Schoonewille, Frank Jansen en Koen Verheijden

ARBEIDSMARKTJONGEREN

Deze whizzkids uit generatie Z doen het prima op de arbeidsmarkt: ‘Ik maak me geen zorgen over het vinden van een eventuele nieuwe baan’

Generatie Z (geboren na 1995) heeft het momenteel zwaar op de arbeidsmarkt. Veel jongeren raakten hun baan kwijt en starters komen niet aan de slag. Toch lijkt een grote groep jongeren zich prima te redden. Zijn ze misschien veerkrachtiger en creatiever dan we denken?

Dat er nu een ‘coronageneratie’ opgroeit met een valse start op de arbeidsmarkt is volgens hoogleraar sociologie Maarten Wolbers van de Radboud Universiteit maar deels waar. ‘Ze hebben inderdaad een achterstand, maar weten die weer altijd in te halen. Dat hebben vorige crisissen ook laten zien.’ Wolbers ziet nog genoeg kansen voor jongeren. Er verlaten immers nog altijd meer mensen de arbeidsmarkt dan dat er bijkomen.

Hij ziet de situatie voor de groep met een flexibel contract minder rooskleurig in.

WOLBERS «Dat zijn vaak de lager opgeleiden. Zij komen door corona lastiger aan een stage en als ze daarna al een baan vinden, krijgen ze in veel gevallen een flexibel contract aangeboden.»»

Zekerheid

Voor hen ontstaan problemen als ze ouder worden. Daar maakt ook Irmgard Borghouts, hoogleraar HRM & Sociale Zekerheid van Tilburg University, zich zorgen over.

BORGHOUTS «Het belang van werkzekerheid en financiële zekerheid stijgt met de leeftijd. Dus op het moment als je toe bent aan gezinsuitbreiding of een hypotheek wil aanvragen om een huis te kopen wordt dat belangrijker.

»Daarin zitten ook de moeilijkheden voor het stijgende aantal jongeren dat voor zichzelf begint. De sociale zekerheid is voor hen veel minder dan wanneer ze in loondienst zouden werken. Zij zouden meer inspraak moeten krijgen bij onderhandelingen in de politiek. Het groeiend aantal bedrijfsbeëindigingen maakt de situatie niet beter voor deze kleine zelfstandigen. De coronacrisis heeft laten zien dat de situatie ineens heel anders kan zijn.»

Whizzkids

Gelukkig liggen er nog steeds genoeg kansen door technologische ontwikkelingen, waar de whizzkids van generatie Z hun voordeel uit halen.

BORGHOUTS «Ze zijn bij wijze van spreken met een smartphone in hun hand geboren. De toekomst zal nog veel meer innovatie met zich meebrengen. Maar je moet wel de middelen en capaciteiten hebben om daaraan mee te kunnen doen. Jongeren die daar minder slim in zijn of in armoede leven raken achterop.»

Wolbert ziet dat vooral de inventieve, ondernemende en creatieve jongere zijn plekje in de ondernemerswereld nu weet te veroveren.

WOLBERS «Iedereen ondervindt hinder van de coronacrisis. Nu komt het sterker neer op andere aspecten van het individu, zoals die creativiteit.»

Beide hoogleraren willen de ondernemende jongere graag ook aanmoedigen.

WOLBERS «Jonge ondernemers brengen hele mooie nieuwe ontwikkelingen op gang waar we allemaal wat aan kunnen hebben.»

BORGHOUTS «Daarnaast ontwikkel je skills waar je je hele leven profijt van kan hebben.»

Josje Fontein Beeld Guus Schoonewille
Josje FonteinBeeld Guus Schoonewille

Muziekproducer Josje Fontein (22) verdient haar geld met het schrijven van liedjes voor anderen

FONTEIN «Door corona heb ik veel tijd gekregen om muziek te maken. Ik houd me veel bezig met songwriting, dat kun je gewoon thuis doen. Op het online opdrachtenplatform Fiverr vind ik nog genoeg opdrachten. Dat is door de crisis niet lastiger geworden.

»Ik schrijf op freelance basis melodieën en teksten voor anderen, maakt niet uit welk genre. Ik vraag 120 dollar per track, 20 procent daarvan gaat naar Fiverr en er gaat nog een deel btw af. Ik houd zo’n 90 tot 100 euro over en maak zo’n zeven tracks per week. Daar kom ik van rond.

»Momenteel ben ik ook bezig met een muziekagent die veel met K-pop doet, muziek die erg populair is in Japan, Korea en China. Ik werk ook samen met een producer met wie ik straks tracks wil gaan verkopen aan muzieklabels. We hebben al contact met Sony in Dubai. Als je aan grote artiesten liedjes verkoopt krijg je zo’n 5000 tot 10.000 euro per track. Zodra het balletje echt gaat rollen, ben ik minder afhankelijk van mijn opdrachten bij Fiverr.

»Een hoop klasgenoten zitten nu zonder werk omdat ze van optredens leven. Ik weet dat veel muzikanten een aantal baantjes tegelijk hebben. Daarom ga ik in september ook verder studeren, zodat ik straks als het nodig is kan bijverdienen als muziekdocent.»

Rubin van Nieulande Beeld Koen Verheijden
Rubin van NieulandeBeeld Koen Verheijden

Rubin van Nieulande (22) is naast zijn werk als beveiliger ook e-sports coach

VAN NIEULANDE «Een e-sports coach is eigenlijk een soort sportcoach voor gamers. Ik ben gespecialiseerd in het spel Counter-Strike, een gevechtsgame. Toen ik begon met spelen, merkte ik dat dit spel me goed ligt. Ik haalde het tot de top 0,3 procent, de rest zou ik moeten kunnen verslaan. Mijn kennis zet ik nu in om mensen te coachen. Zo heb ik al 120 gamers verder geholpen.

»Ik vind mijn opdrachten via Fiverr. Maar daarnaast ben ik nog fulltime beveiliger. De baan is onregelmatig, dus dat is goed te combineren met de internationale klanten die ik heb. De meesten komen uit Amerika en India.

»Voor een coachingsessie van een uur vraag ik 30 dollar, iets meer dan 25 euro. Het analyseren van een gespeeld potje kost bij mij 25 dollar, zo’n 21 euro. Ik heb ook pakketdeals van ruim 2000 euro verkocht, dat tikt wel aan. Maar het is heel wisselvallig, soms ik ook weleens een dag te niksen. Daarom kan ik niet minder gaan werken als beveiliger.

»Ik acht de kans niet heel groot dat ik ooit fulltime met mijn eigen bedrijf bezig ga, want ik coach een hele specifieke game. Als die game veroudert, valt ook de vraag weg. Je hoort nu vaak dat er weinig werk is, maar als ik om me heen kijk zie ik veel vacatures. Ik maak me geen zorgen over het vinden van een eventuele nieuwe baan.»

Fianna Zetteler Beeld Frank Jansen
Fianna ZettelerBeeld Frank Jansen

Met haar eigen brandingbureau helpt Fianna Zetteler (20) coaches met hun online personal branding

ZETTELER «Op mijn 18e ben ik een eigen webshop voor beauty-artikelen begonnen. Dat heb ik een jaar gedaan. Ik heb in die tijd al een beetje kunnen proeven aan het ondernemerschap en ontdekte dat het bouwen van een merk om een bedrijf heen, branding dus, veel beter bij me paste.

»Ik volgde toen ook de opleiding Mediavormgeven op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Daar wilde ik graag leren hoe ik concepten die ik mijn hoofd heb kan vertalen naar digitaal. Afgelopen september ben ik begonnen met mijn eigen brandingbureau Aanzet Creatives. Ik help nu coaches met hun online personal branding en op hun socials, voornamelijk Instagram. Deze klantgroep vind ik heel interessant, mijn beide ouders zijn ook coach dus ik ken deze doelgroep als mijn broekzak.

»Ik verkoop trajecten vanaf 499 euro. Naast mijn andere klussen zou ik er 2 à 3 per maand kunnen doen, dan verdien je er best aardig mee. Hier kan ik mee rondkomen. Als ik nu zie hoe blij mensen worden als ik hen help, dan zie ik dat mijn bedrijf potentie heeft. Na mijn studie ga ik me hier fulltime op focussen.

»Lukt het niet, dan ga ik er wel iets naast doen. Ik ben nog zo jong, ik heb nog alle tijd om iets op te bouwen. Het scheelt dat ik nog thuis woon en geen honderden euro’s aan huur hoef op te hoesten. Ik heb ook geïnvesteerd in Bitcoin, omdat ik op zoek wilde naar een alternatieve manier van geld verdienen.»

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234