null Beeld

'Diana': de eerste keer dat ik echt begon te drómen van een personage

‘Diana’ werd drie jaar geleden door Onze Man bedacht met het etiket ‘draak van het jaar’ en is inderdaad – daar moeten we niet lullig over doen – een geschiedenisveranderend meesterwerk noch een parel van cinematografische wereldklasse. Moeten we wél grif toegeven: dat dit de laatste zomerweek is waarin er werkelijk geen bal te zien is op tv, en ons erop verheugen dat het vanaf nu alleen maar beter wordt.

vvp

De feiten dan: ‘Diana’ werd ingeblikt door de Duitse regisseur Oliver Hirschbiegel (de man achter ‘Der Untergang’), is een hagiografische biopic over de betreurde prinses Diana en torst een aldoor met fel heiligenlicht omgeven Naomi Watts in de hoofdrol. Aan de inzet van die laatste zal het kritische en commerciële falen van de film alvast niet gelegen hebben: La Watts mat zich speciaal voor de rol een neusprothese aan, bestelde verschillende pruiken en peperdure jurken (plus enkele kleedjes uit de persoonlijke collectie van Diana zélf) tot ze de juiste look te pakken had, bestudeerde uren aan beeldmateriaal, werkte dagenlang met een dialectcoach en trainde wekenlang om exact de juiste lichaamshouding aan te nemen. Daarnaast had ze – naar verluidt – ook contact met de échte Princess of Wales, en wel in haar slaap.

Naomi Watts «Het was de eerste keer dat ik dat meemaakte: dat ik echt begon te drómen over een personage dat ik vertolkte. Ze zat volledig onder mijn huid. Omdat ik er zo mee bezig was, betrapte ik mezelf erop dat ik – onbewust – naar haar goedkeuring hunkerde. Je moet weten dat ik het een enorme verantwoordelijkheid vond om zo’n grote historische figuur te spelen en dat ik nog nooit zo lang getwijfeld had voor ik een rol had aanvaard. Maar op den duur ging het dus lijken alsof ik écht tijd met haar doorbracht – ik denk dat ik een beetje geobsedeerd was – en op één welbepaald moment voelde ik dat ik haar zegen had…

»Verdorie, die zin gaat er wat fout uitzien als hij neergeschreven is, hè? (lacht)»

- ‘Diana’ gaat over de laatste twee jaar van haar leven, en over haar relatie met hartchirurg Hasnat Khan. Het probleem: over die relatie is eigenlijk zo goed als niks geweten.

Watts «Ja, da’s waar, daarom ook dat ik zó lang getwijfeld heb. Maar weet je: aan al de beste rollen hangen grote risico’s vast, en ik vond dat ik het risico moest nemen. Ik kon het niet níét doen. Maar we hebben er dus wel op toegezien dat we alles filmden met het grootste respect: we zetten de relatie met Khan op een tedere, romantische manier in beeld, want het is ook op die manier dat we naar Diana’s leven kijken – het is een sympathiek portret, geen voyeuristisch.»

- Wél gedocumenteerd is het beroemde BBC-interview met Martin Bashir, dat ook in de film zit. Heb je dat vaak bekeken?

Watts (knikt) «Wel duizend keer, tot ik elk woord kende. Elke gelegenheid greep ik aan om m’n gsm of iPad te pakken en het nog maar eens op te zetten: zelfs tijdens het joggen! ’t Was een ideale bron om de specifieke toon van haar stem te bestuderen… Ze was wel posh, maar er zat ook warmte in haar stem; ze klonk chic, maar niet verwaand. Aartsmoeilijk om dat timbre onder de knie te krijgen: tot enkele dagen voor de start van de shoot was ik in paniek. En dan voelde ik dat het juist zat.»

- Slotvraag: vind je ‘Diana’, heel eerlijk, een goeie film als je ernaar terugkijkt?

Watts «Ik vond het een fantastisch personáge: Diana heeft heel wat dingen gedaan die zowel positieve als negatieve gevolgen hebben gehad – ze was veelgelaagd. Maar uiteindelijk waren er wel problemen met de film, en ging-ie een richting uit waar ikzelf niet helemaal tevreden mee was. Ach ja, ik zei het al: het was een risico – en bij elk risico dat je neemt, heb je de kans dat het mislukt. Als je dan eens op zinkend schip zit: so be it.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234