null Beeld

Diana

Lamlendigste biopic ooit.

Erik Stockman

Hij is er! De draak van het jaar! En één van de meest drakerige momenten voltrekt zich wanneer Di – de compleet miscaste Naomi Watts – onverwachts een hospitaal binnenvalt en we een close-up krijgen van een verpleegstertje dat haar zó extatisch staat na te gapen dat het wel lijkt alsof de Maagd Maria zelve zonet aan haar is verschenen. Die overdreven blik van verafgoding is jammer genoeg ook die van de regisseur, Oliver Hirschbiegel.

Hirschbiegel, die het in ‘Der Untergang’ aandurfde om Hitler tot menselijke proporties terug te brengen, laat het lichtgevende aura van de People’s Princess onaangetast en waagt ditmaal geen enkele poging om zijn hoofdpersonage ietwat te doorgronden. Diana in een bol van flitslicht, Diana op een liefdadigheidsfeestje, Diana in een mijnenveld in Angola, Diana in badpak op het luxejacht van Dodi Al Fayed – allemaal saai verfilmde snapshots.

Teenkrulhoogtepunt? We twijfelen tussen de scène waarin Di met haar amant, de hartchirurg Hasnat Khan, op het strand schelpjes staat te rapen terwijl ‘Ne me quitte pas’ uit de boxen galmt, of die waarin ze uitzinnig van verdriet achter haar piano gaat zitten, woest op het klavier begint te timmeren – net ‘The Phantom of the Opera’ – en vervolgens met haar hoofd tegen haar notenboek begint te bonken. Arm notenboek.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234