'Die Hard 4.0': Bruce Willis vs. de wijkende haargrens

'Live Free or Die Hard'. Iemand zal het ooit weleens met een krijtje op een bom schrijven, maar Bruce Willis verzekert ons dat opus 4 van de 'Die Hard'-cyclus gewoon bedoeld is als lekker entertainment.

Wij spraken met een tegelijk luchthartige én pisnijdige Willis: het Yippie Kai Yay Motherfucker-gevoel voor onbevoegden verklaard.

- Hebt u de andere 'Die Hard'-films voor de gelegenheid opnieuw bekeken?


BRUCE WILLIS « Op een drafje, ja. De eerste blijft mijn favoriet. Bij de tweede hebben we duidelijk hard ons best gedaan: grootse stunts, zoals in de hele reeks trouwens. Voor de derde hadden we het geluk Jeremy Irons en Samuel L. Jackson aan boord te hebben. En de vierde is misschien wel de beste. Minstens even goed als de eerste, en misschien zelfs nog een ietsiepietsie beter.»


- Na nummer drie vond u het nochtans welletjes. Wat heeft u van mening doen veranderen?

WILLIS « Ik moest gewoon even wachten tot het genre opnieuw werd uitgevonden (grijnst). Regisseur Len Wiseman was nog een jochie toen we de eerste 'Die Hard' maakten, en sindsdien is hij een grote fan. Toen-ie 14 of 15 was heeft hij in z'n achtertuin z'n eigen versie gemaakt!

» Voor mij was het een groot risico om een vierde deel te doen: de valkuilen lagen wijdopen. Maar ik kan je zeggen dat we er niet ingetrapt zijn.»


- 'Die Hard' was destijds een voorbeeld voor de personages van '24'. Wat voor upgrade hebt u dit keer gemaakt om de concurrentie voor te blijven?

WILLIS « Len heeft de film een opwindende, eigentijdse look gegeven. Hij wist heel goed wat hij wou, maar hij vergat nooit dat ík de sleutels in handen had, want ik heb nu eenmaal alle 'Die Hard's gedaan. John McClane blijft wie hij is, hij is alleen wat norser geworden. Zijn dochter Lucy was vijf in de eerste film en zit ondertussen aan de unief.

» Overigens heb je gelijk dat feuilletons als '24' zich als serieuze concurrenten voor 'Die Hard' hebben ontpopt. Tv is volwassen geworden. En Kiefer Sutherland is geweldig als Jack Bauer.»


- Zou u zelf ooit nog voor tv willen werken?

WILLIS « Tuurlijk. Ik héb de afgelopen jaren ook een paar kleine dingen voor tv gedaan, maar momenteel amuseer ik me te veel met films maken.»


- Waarom denkt u dat John McClane zo'n populair personage is?

WILLIS « Omdat het hem allemaal geen lor kan schelen. Hij blijft een heel gewone jongen: het soort kerel dat je tegenkomt in een bar en met wie je een paar biertjes drinkt. Hij neemt zichzelf niet al te serieus.»


- Hoeveel Willis zit er in McClane?

WILLIS « Veel. Hoeveel percent weet ik niet, maar ik probeer erachter te komen. Ik herken vooral zijn gevoel voor humor.»


- Halsbrekende stunts blijven het handelsmerk van 'Die Hard'. Maar wordt u daar stilaan niet te oud voor?

WILLIS « Ik heb hoe langer hoe meer tijd nodig om ervan te bekomen, da's waar. De kerels met wie ik de stunts deed waren amper dertig; van daken springen en neerploffen op een motorkap liet ik graag aan hen over. Maar de knokpartijen doe ik nog altijd zelf. Eén keer heeft dat me een serieuze jaap boven m'n oog opgeleverd: er waren 24 hechtingen nodig. Maar dat neem ik er graag bij. M'n collectie littekens is weer mooi aangegroeid.»


- Waar zitten al die littekens dan?

WILLIS « Van deze film? Daarvoor zou ik mijn kleren moeten uitdoen. Ik heb er vier of vijf. Ergens op mijn lichaam.

» Wacht maar tot je de film ziet: de stunts zijn nog even straf als in de vorige delen. Ik word compleet in mekaar geramd. In één scène geeft Maggie Q me een pak slaag dat maar blijft duren. De bedoeling is dat ik haar bezighoud terwijl Justin Long iets met een computer doet waar mijn personage zelf niks van begrijpt - waarna ik haar op een toch wel unieke manier uitschakel.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234