Beeld RV

Mario wordt 35 jaar

‘Die loodgieter is mijn held, hij hoort bij mijn leven’

Wie denkt aan Super Mario, denkt aan pure nostalgie uit de jaren 80. Maar 35 jaar later is het besnorde, over champignons springende mannetje nog altijd een icoon voor miljoenen mensen, zowel jong als oud. De 60-jarige Peter Borghouts groeide op met de Italiaanse loodgieter en rekent zichzelf tot één van zijn grootste fans. ‘Ik heb alles van hem.’

Honderden exclusieve figurines en beelden. Dekbedovertrekken, strijkpatronen, drinkbekers, truien en zelfs een gigantische Bowser – de aartsvijand van Mario – ter waarde van 1.100 euro. Noem een Mario-voorwerp en superfan Peter Borghouts heeft het. ‘Een nogal uit de hand gelopen hobby,’ grijnst de Maastrichtenaar. ‘Ik was 25 toen Mario zijn eerste spel kreeg en sindsdien is hij een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden. Ik ben eigenlijk samen met Mario oud geworden.’

Peter Borghouts uit Maastricht is samen met de Italiaanse loodgieter oud geworden.Beeld RV

Niet alleen voor Peter, maar voor tientallen miljoenen mensen van over de hele wereld is de atletische mascotte van Nintendo een jeugdidool. Of je nu dat klassieke Nintendo Entertainment System (NES) in de jaren 80 in huis had staan, die blokkerige Nintendo 64 in de jaren 90 of die revolutionaire Wii in 2006, de vrolijke, bovenmenselijk sterke loodgieter heeft de hoofdrol in elke generatie Nintendo-consoles en is tot op de dag van vandaag het belangrijkste uithangbord van de Japanse spelletjesboer.

Eeuwigheidswaarde

Waar bijna alle klassieke gamepersonages ‘slechts’ zijn vervallen tot jeugdsentiment, blijft Mario zijn eeuwigheidswaarde behouden, zegt gamejournalist Ron Vorstermans. ‘Mario heeft eigenhandig de game-industrie veranderd en zal daarom nooit uit de gratie vallen. Het is een ogenschijnlijk simpel concept waarin alles klopt. De werelden zijn koddig en spreken tot de verbeelding, Mario en zijn vriendjes zijn herkenbaar en schattig en de muziekjes blijven voor altijd in je hoofd zitten. Allemaal perfecte ingrediënten voor de jonge speler, maar door de moeilijkheidsgraad vinden ook veel volwassenen de games nog interessant. Het is eigenlijk gewoon een perfecte mix.’

In tijden waarin moderne videogames steeds meer fotorealisme lijken te benaderen, blijft Nintendo stug vasthouden aan het eigen stramien. Dat houdt in: geen overdonderende verhaallijnen of visueel spektakel, maar creativiteit en leuke concepten. ‘Nintendo heeft destijds ook een briljante move gemaakt door Mario in allerlei variaties terug te laten komen,’ zegt Vorstermans.

Zo kunnen gamers met Mario niet alleen de ontvoerde prinses Peach uit de klauwen van opperschurk Bowser bevrijden, maar wie van racen houdt, kan terecht bij Mario Kart, en voor levelontwerpers is er het razend populaire Mario Maker. Ook sportliefhebbers kunnen aan hun trekken komen in Mario Tennis, Soccer of Golf. Door het Italiaanse kereltje zo breed in te zetten bereikt Nintendo nóg meer miljoenen mensen die anders niet met hem in aanraking zouden zijn gekomen. ‘Als het gaat om herkenbaarheid, is Mario in het land van de videogames niet meer te verslaan. Videogames zijn voor de meeste mensen onlosmakelijk met Mario verbonden. En dat zal waarschijnlijk voor altijd zo blijven,’ verwacht Vorstermans.

Een fan poseert met Mario op de Gamescom in Keulen.Beeld REUTERS

Superfan Peter (60), die naast Mario eigenlijk geen videogames speelt, is de bevestiging op die regel. ‘Dat schieten op soldaten en tanks in al die gewelddadige games, dat gaat toch een keer vervelen? Mario blijft voor mij leuk omdat je de drang blijft houden om door te gaan. Om toch nog die ene ster te verzamelen of die ene geheime kamer uit te pluizen. Ik kan mij een tijd herinneren waarin ik dagen achter elkaar Mario speelde, omdat we toen onze voortgang in de games nog niet konden opslaan. Dat was voor mij de magie van Mario: doorgaan, doorgaan en nog eens doorgaan, tot het wél een keer lukt. Ik ben blij dat hij er nog is, en dat ik mijn liefde voor die games nu kan overdragen op mijn kinderen.’

Verjaardag

In het bijzonder voor die doelgroep staat er aankomende vrijdag iets bijzonders te gebeuren. Dan lanceert Nintendo in het kader van het jubileum een collectie bestaande uit drie klassieke driedimensionale Mario-games voor de Nintendo Switch. Voor de oudere fans nostalgisch en voor de nieuwkomers een mooi alternatief om de onweerstaanbare werelden in die games alsnog te ontdekken. Wat er ook aan zit te komen is Mario Kart Live: een racespel waarbij de spelers hun Nintendo Switch gebruiken om een radiografisch bestuurbaar autootje door hun eigen woonkamer te laten racen. Door middel van augmented reality zijn de auto’s op het scherm van de Switch voor de speler ook te volgen.

Hiermee laat Nintendo zien ook innovatief te kunnen zijn, zegt Vorstermans. Toch is er wereldwijd ook veel kritiek. ‘De gamecollectie die vrijdag uitkomt is weer typisch zo’n voorbeeld dat Nintendo vreselijk eigenwijs en onlogisch is gebleven,’ aldus de ervaren gamekenner. ‘Ze presenteren het als iets geweldigs, maar het is eigenlijk een vrij weinig bijzondere verzameling waarin amper iets gedaan is om ze nog enigszins te moderniseren, wat in deze tijd eigenlijk onvergeeflijk is. Bovendien is één van de spellen een stuk slechter dan de andere twee en is de collectie slechts tijdelijk verkrijgbaar. Dat vind ik dus echt krankzinnig, dat je je eigen fans als het ware de verplichting geeft om snel even 60 euro te investeren. Er zit dus hier en daar nog wel verbetering in.’

Winst Nintendo meerdere keren over de kop in coronakwartaal

Nintendo heeft zijn kwartaalwinst meer dan verzesvoudigd en de omzet ruimschoots verdubbeld. Het Japanse videogamebedrijf profiteerde van thuisblijvers die meer zijn gaan gamen tijdens de coronacrisis. Het populaire spel ‘Animal Crossing: New Horizons’ en de console Switch gingen beide miljoenen keren over de toonbank.

Aan die periode hield Nintendo in totaal meer dan 106 miljard yen over, omgerekend ongeveer 850 miljoen euro. Een jaar eerder ging er nog een nettowinst van net geen 17 miljard yen in de boeken. De totale opbrengsten stegen van circa 172 miljard tot zo’n 358 miljard yen.

‘Animal Crossing: New Horizons’ verbrak in maart al records, toen het in de eerste elf dagen na de release bijna 12 miljoen keer werd verkocht. In het afgelopen kwartaal, dat liep van april tot en met juni, werden er nog eens bijna 11 miljoen exemplaren van de hand gedaan. Ongeveer de helft daarvan werd via Nintendo’s onlinewinkel op de Switch aan de man gebracht, wat goed was voor de winstmarge van het bedrijf.

De Switch zelf was zo gewild dat hij bij veel winkels vaak uitverkocht was. Volgens de cijfers verkocht Nintendo er in totaal 5,7 miljoen. Ongeveer 2,6 miljoen daarvan betrof de goedkopere Switch Lite, die vorig jaar op de markt werd gebracht. Het bedrijf ziet in de cijfers evenwel geen aanleiding om zijn verkoopverwachting te herzien van 19 miljoen Switches in het hele boekjaar, dat bij Nintendo loopt tot eind maart volgend jaar.

De top van Nintendo liet eerder al doorschemeren ervan uit te gaan dat de gaming-boost door de corona-uitbraak mogelijk van tijdelijke aard is. Nintendo heeft daarbij ook veel last van de huidige situatie. Zo is de opening uitgesteld van Super Nintendo World, een op Nintendo-figuren als Super Mario en Donkey Kong gebaseerde uitbreiding van een Japans pretpark. Ook moeten de spelontwikkelaars van Nintendo door de viruspandemie veel vanuit huis werken, wat het produceren van nieuwe spellen moeilijker maakt.

Mogelijk is dat laatste een van de redenen dat Nintendo voor de rest van het jaar nauwelijks nog grote aangekondigde gamereleases op de agenda heeft staan. Dit kan wel eens lastig gaan worden voor het bedrijf. Rivalen Sony en Microsoft trekken later dit jaar waarschijnlijk veel aandacht met de komst van de PlayStation 5 en een nieuwe versie van de Xbox.

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234