Die ochtend op Qmusic: Wim Oosterlinck vervoegt Heidi Van Tielen en Sam De Bruyn

Een rechtgeaard radiopresentator proberen weg te houden van ochtendradio: het is een beetje als een kat proberen weg te houden van melk. Als u op de ochtend van 15 januari bij het ontwaken een verdacht spinnen hoort op Qmusic, is dat dus een tevreden Wim Oosterlinck die eindelijk weer is waar hij hoort – bij het krieken van de dag. ‘Ik ben weer samen met mijn eerste liefde.’

Niet dat er voor de rest veel verandert aan het ochtendblok van Qmusic: Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen blijven hun ochtendshow gewoon behouden, zij het dan aangevuld met één presentator annex stoorzender. Het idee om Oosterlinck voortaan vroeger uit z’n bed te trommelen kwam naar verluidt na een gastoptreden waarbij ‘chemie’ voelbaar was onder de drie presentatoren.

'De échte reden waarom ik naar de ochtend ben gegaan? Omdat Heidi absoluut een triootje wou met mij en Sam!'

HUMO Hoe voelt dat, die chemie?

Sam De Bruyn «In het begin nog het meest als de slappe lach. We hadden Wim op een bepaald moment in de studio uitgenodigd om vragen van luisteraars over ouderschap te beantwoorden. Alles was goed voorbereid: we zouden eerst een jingle laten horen, dan de vraag van de dag en dan het antwoord van Wim. Alleen heeft Wim de gewoonte om nogal een entree te maken. En als hij er eenmaal is, is hij ook heel aanwezig (lacht). Nog voor we die jingle konden starten, was Wim de studio al binnengewandeld en in de microfoon beginnen te lullen.»

Heidi Van Tielen «Al onze voorbereidingen meteen het raam uit, maar zo merkten we dat er ook toffe dingen kunnen ontstaan als je improviseert.»

Wim Oosterlinck «Weet je wat ik onlangs gehoord heb? Dat ik sindsdien op de redactie bekendsta als ‘De Disruptor’. Nu ja, het klinkt niet slecht. Het lijkt een beetje op een soort Transformer. Sindsdien ben ik er ook over gaan nadenken, en het klopt wel: ik heb de neiging om dingen een beetje te ontregelen.»

HUMO Dat had jij als enige nog niet door?

Oosterlinck «Nee, ik was me er gek genoeg niet zo bewust van. Misschien omdat ik tot nu toe van één tot vier in de namiddag in mijn eentje presenteerde. En in je eentje heb je al bij al maar weinig om te ontregelen (lacht). Toen ik die ochtend hun studio binnenstapte, was het dát misschien wel: er was plots iets om in de war te sturen. En dan grijp ik graag die kans. Daarom ben ik nu zo blij dat ik weer naar mijn eerste grote liefde kan terugkeren – en dan heb ik het voor de duidelijkheid over de ochtendshow, niet over Sam of Heidi. Er kan weer iets gebeuren. Het kan weer fout lopen, kortom.»

HUMO Als ik het goed begrijp, word jij dus op een gerodeerd radioduo afgestuurd om hun show te saboteren?

De Bruyn «Zover zullen we het niet laten komen. Maar er komen sowieso momenten aan waarop ik even niet zal weten wat te doen, dat weet ik nu al. En dat kan ook leuk zijn.»

HUMO ‘Je grote liefde’, zei je net over de ochtend. Is dat zo, Wim?

Oosterlinck «Dat is het altijd gebleven, ja. Dat is ook een beetje het probleem als je ooit het ochtendprogramma gepresenteerd hebt: al wat je erna doet, kan ook leuk zijn, maar niets zal het overtreffen.»

HUMO Zijn jullie er al uit wat de rolverdeling zal zijn tijdens de uitzendingen?

Van Tielen «Niet echt, maar we moeten nu ook weer niet het warm water opnieuw uitvinden. Er zijn nóg ochtendshows met meerdere presentators. Maar het is wel zo dat we nu moeten aftasten. Je wilt mensen een beetje vrolijk stemmen ’s ochtends, maar ze mogen zich ook niet dood beginnen te ergeren aan al dat gekwetter (lacht).»

De Bruyn «Het helpt wel dat we drie heel verschillende mensen zijn.»

Oosterlinck «Bijvoorbeeld: ik heb kinderen, en Sam en Heidi niet. Alles wat daarover gaat, zal dus vanzelfsprekend mijn richting uit komen.»

De Bruyn «Dat zegt hij altijd: ‘Ik heb kinderen, zij niet.’ Wij zeggen gewoon: ‘Wim is oud.’»

HUMO Wordt het vroeg opstaan niet een stuk moeilijker op je 44ste?

Oosterlinck «Makkelijker zal het er niet op geworden zijn, vrees ik. Ik ben geen ochtendmens.»

Van Tielen «Dat zeg je nú.»

Oosterlinck «Misschien had ik dat eerder al moeten laten vallen, inderdaad. Daarnet noemde ik ochtendradio mijn grote liefde, en dat meen ik ook – alleen jammer van dat opstaan (lacht). Dat heb ik toch altijd als een opgave gezien.»

Van Tielen «Een ochtendmens zijn redt je op dat vlak toch niet, hoor. We staan op om half vier: dat kun je bezwaarlijk de ochtend noemen. Eigenlijk doen wij voor een groot deel nachtwerk.»

De Bruyn «Als we ’s ochtends de kranten doornemen, zijn dat ook altijd de artikels die ons meteen opvallen: ‘Mensen met slaaptekort sterven sneller’ (lacht).»

Oosterlinck (plots) «Zeg, is dat eigenlijk wel wettelijk, wat wij doen? Moeten we dan niet betaald worden voor nachtwerk? Enfin, we kunnen nu wel klagen, maar helemaal terecht is dat ook niet. Bij Sidmar moet je óók vroeg opstaan, om van bakkers nog maar te zwijgen.»

HUMO Je moet dus niet een beetje gek zijn om de ochtend te presenteren?

Van Tielen «Het kan in elk geval geen kwaad.»

Oosterlinck «Er is wel een verschil met die beroepen die ik daarnet vermeldde: op de radio heb je geen opstartperiode. Als een doorsnee mens op het werk komt, heeft die wat tijd nodig om op gang te raken en wat mondiger te worden. Bij de ochtendshift op de radio mág dat net niet: vanaf het eerste woord in die microfoon moet het ‘ping!’ zijn. Als je het eerste halfuur wat staat te suffen, heeft geen enkele luisteraar wat aan je.»

HUMO Al is dat wel wat een groot deel van je publiek wellicht nog doet op dat uur: suffen. Is dat per definitie geen moeilijk publiek?

De Bruyn «Je moet inderdaad ook niet té vrolijk doen. Iemand platslaan met euforie is nooit een goed idee ’s morgens. Maar we blijven wel altijd positief.»

Oosterlinck «’s Ochtends wíllen mensen net dat ze aangesproken worden op de radio. Dat maakt een ochtendpubliek zo dankbaar: iedereen is alert, wil van jou weten wat er gaande is en wat ze gemist hebben terwijl ze sliepen. Daarna verandert dat. Van negen tot half twaalf, de shift die na ons komt, zijn de verwachtingen bijvoorbeeld totaal anders. Dan is de onuitgesproken boodschap: ‘Hou je klep, speel wat muziek en laat ons werken’ (lacht).

'Wim Oosterlinck: 'Vanaf het eerste woord in de microfoon moet het 'ping!' zijn. Als je wat staat te suffen, heeft geen enkele luisteraar wat aan je'

»Die spontaniteit die bij de ochtend hoort, dat is voor mij waar radio om draait. Muziek kun je tegenwoordig overal horen. Je moet Spotify maar openklikken en je kunt horen wat je wilt. Maar het verschil daar is dat er níéts zal gebeuren: je krijgt wat je besteld hebt, maar ook niets meer. Terwijl: als je naar ons luistert op de radio, garandeer ik je dat er wél iets zal gebeuren. Of beter gezegd: ik garandeer je dat er iets fout zal lopen. Daar zorg ik wel voor.»

De Bruyn «Dat is dus De Disruptor die spreekt.»

Oosterlinck (onverstoorbaar) «Daarin ligt volgens mij ook de essentie van radio. En de sleutel voor het overleven ervan: alles is live, en de persoon die je hoort, zit op dat moment ook daadwerkelijk ergens tegen je te praten. Dat zal geen enkele app of wat dan ook ooit kunnen vervangen. Je kunt denken dat ik nu gewoon mijn eigen job probeer veilig te stellen in een woelige toekomst, en dat is ook zo, maar ik méén het ook. Als Marc Coucke op een dag beslist dat hij Anderlecht wil kopen, kun je dat binnen de minuut al horen op de radio. Die opwinding vind je nergens anders.»

HUMO Nog een verschil tussen de ochtend nu en tien jaar geleden: je luisteraars zijn niet langer anonieme oren, kilometers ver weg. Ze praten terug vandaag.

De Bruyn (tot Wim) «Ja, hoe ging dat vroeger dan, opa?»

Oosterlinck «Tegenwoordig vorm je een soort clubje met je luisteraars, en iedereen praat tegen elkaar. Dat had je natuurlijk niet in 2001. Via de app van de zender kunnen mensen ons nu gewoon aanspreken, en sturen ze ons zelfs filmpjes en foto’s. Als je melding maakt van een kettingbotsing, zie je tegelijkertijd beelden ervan binnenlopen van wie ter plekke in de file staat. Of nog zo’n klassieker: als de eerste sneeuw valt. Honderd keer krijg je die dan binnen in een filmpje.»

HUMO Dat vat de tijdsgeest wel samen: mensen sturen filmpjes naar de radio.

Oosterlinck «Dat doen ze dan voor ons persoonlijk – natuurlijk weten ze dat we dat niet kunnen uitzenden, ze willen gewoon dat wíj het zien. Net goed, vind ik: dat betekent ook dat mensen een band hebben met de zender waar ze naar luisteren. Je wilt trouwens ook niet weten hoeveel mensen een geluidsbestand sturen van zichzelf terwijl ze aan het meezingen zijn in de auto. Vaak zelfs terwijl het nummer nog op antenne is.

»Soms gebeurt het nog weleens dat ik plots die absurditeit van radio maken besef. Hoe raar: je zit in een afgesloten ruimte met een bol voor je waarin je moet praten, vaak staan er nog camera’s naar je te kijken ook, en al wat je zegt wordt gehoord door tienduizenden mensen die je niet kunt zien. Het is de meest kunstmatige situatie die je je kunt indenken.»

Van Tielen «Vooral als je alleen in de studio staat. Op dat vlak helpt het dat we nu met z’n drieën zijn. Zodra je je naar iemand draait om die aan te spreken, verdwijnt die onwennigheid toch een beetje.»


Dikke Chinees

HUMO Onlangs was Anke Buckinx, die met Sven Ornelis de ochtend volpraat op Joe, te gast bij Annemie Peeters op Radio 1. Ze zei toen dat vrouwen op de radio nog vaak als de sidekick gezien worden. Maak je je geen zorgen dat je op dat vlak nu tegen twéé mannen moet opboksen, Heidi?

De Bruyn «Dan helpt het wel dat wij allesbehalve de stoerste mannen zijn.»

Oosterlinck «Ik denk zelfs dat Heidi de stoerste van ons drieën is, om eerlijk te zijn.»

Van Tielen «Ik ben alvast de enige die een leren vest draagt, dus dat kan tellen.

'Op Spotify kun je alle muziek horen die je wilt, maar op de radio gebéúrt er iets. Luister naar ons en ik garandeer je dat er wat fout zal lopen'

»Ik denk dat het qua man-vrouwverdeling nog meevalt in Vlaanderen. In Nederland heb je bijvoorbeeld nog veel meer mannen op de radio. Hoe dat komt weet ik ook niet. Maar ik maak me geen zorgen: ik heb ooit mijn eigen show gemaakt, ik zal nu ook geen tweede viool spelen. Voor Wim erbij kwam, heetten we dan wel ‘Sam en Heidi’, maar ook alleen maar omdat dat beter bekte dan ‘Heidi en Sam’. En dan nog, het is niet omdat je soms wat minder aan bod komt dat je impact daardoor minder is. Anke is toch ook niet het mindere zusje van Sven Ornelis in hun uitzendingen?»

HUMO En jij bent dan nog de derde meest gegoogelde Belg van 2017. Als er íémand sidekick zou moeten zijn, dan die andere twee wel.

Van Tielen (lacht) «Dat is toch absurd, die lijst? Ik stel me dan altijd een dikke Chinees in z’n onderbroek voor die me zit te googelen – een soort clickfarm. Maar goed, het lijstje werd duidelijk gedomineerd door kandidaten uit ‘De slimste mens’, dat verklaart het wel.»

De Bruyn «Al moet ik wel zeggen dat ik het begrijp: het is écht de max om Heidi te googelen. Ik deed het onlangs en ik kwam op een voetenfetish-site terecht waar zij ook op stond. Mét goeie beoordelingen!»

Van Tielen «Van alles wat ik in mijn leven al bereikt heb, is dat toch wel het hoogtepunt: 4,5 sterren behalen op een site die je voeten beoordeelt.»

HUMO Ik ben – beroepshalve weliswaar – ook op die site terechtgekomen. Ze hadden zelfs een heuse verkiezing van ‘Feet of the Year’.

Van Tielen «Is het te laat om nog een campagne op te starten? Was ik genomineerd?»

HUMO De resultaten waren bij het ter perse gaan nog niet bekend. Ik neem aan dat de Chinees in kwestie de stemmen nog zit te tellen.

De Bruyn «Hoe dan ook: we duimen voor je, Heidi.»

HUMO Anke Buckinx presenteert nu op Joe, maar komt van Qmusic, net als haar medepresentator Sven Ornelis. Heidi, jij ging van Qmusic naar Joe en kwam weer terug, en Sam en Wim kwamen in een ver verleden ooit van Studio Brussel. Om maar te zeggen dat er veel heen en weer gelopen wordt in de radiowereld. Waarom?

Van Tielen «Als je het zo opsomt, lijkt dat natuurlijk wel zo, maar ik denk niet dat je in de tv-wereld minder wissels hebt. Iedereen krijgt toch weleens het gevoel dat hij of zij een andere omgeving wilt opzoeken? Ik ben altijd gegaan naar waar ik mezelf op dat moment het beste bij vond passen: toen Joe opgericht werd was dat daar, en zodra Qmusic vernieuwd werd, was dat weer daar. Mensen veranderen.»

'Heidi Van Tielen: 'Ik? De derde meest gegoogelde Belg van 2017? Ik stel me dan altijd een dikke Chinees in zijn onderbroek voor – een soort clickfarm''

De Bruyn «En ook de zenders veranderen. Het is maar logisch dat je je af en toe afvraagt of je nog goed past bij je werkplek als die voortdurend evolueert. Sommigen evolueren dan mee, maar anderen willen af en toe iets anders. Die kopen dan bijvoorbeeld Anderlecht.»

HUMO Waarom veranderen die zenders dan zo snel? Is het vandaag de dag moeilijker voor een radiozender om een identiteit te vinden dan pakweg tien jaar geleden?

Van Tielen «Je identiteit is vooral bréder geworden, denk ik. Je bent als radiozender niet meer alleen je zender, op de radio komen is maar één deel van je werk. Nu ga je na je uitzendingen ook nog eens aan de slag op sociale media.»

HUMO Hoe dan ook, de concurrentie tussen de zenders is nog altijd even hevig als het aankomt op het ochtendblok. In hoeverre is de verhuizing van Wim naar jullie programma niet gewoon een strategische keuze van programmabazen die vinden dat hun ochtendblok wel een veteraan kan gebruiken om de rest te overklassen?

Van Tielen «Dat zal vast ook wel ergens meegespeeld hebben. En maar normaal: elke zender wil toch zo sterk mogelijk staan?»

Oosterlinck «Ach, veel wiskundige berekeningen zijn er volgens mij niet aan te pas gekomen. Ik denk dat de voornaamste bezorgdheid was: hoe maken we dat programma zo goed mogelijk? Ik vind het maar gezond dat je je blijft afvragen hoe je iets nóg spannender maakt. Het is altijd mijn bedoeling geweest om de luisteraar het gevoel te geven dat hij iets mist als hij zijn radio uitzet.»

HUMO Julie van den Steen, die ’s ochtends naast Peter Van de Veire op MNM te horen is, zei dat ze op weg naar de VRT in alle vroegte naar Qmusic luistert.

Oosterlinck «Dat nemen we haar niet kwalijk. Iedereen moet leren, hè (lacht).»

HUMO De vraag is eigenlijk: zijn jullie ook op de hoogte van wat de concurrentie doet?

Oosterlinck «Bij de VRT bedoel je dan? Natuurlijk. Uit professionele interesse, maar ook omdat ik het oprecht tof vind als ze daar iets goed doen. Ik ben geïnteresseerd in goeie radio, en hoe meer die gemaakt wordt, hoe spannender.»

Van Tielen «Vind ik ook. Je moet je natuurlijk niet blindstaren op concurrentie, maar je moet er aan de andere kant ook niet blind voor zijn. Natuurlijk wil ik weten waar zij mee bezig zijn, hoe zij iets hebben ingevuld en wat zij bedacht hebben bij een bepaald item.»

De Bruyn «Het toffe aan radio is dat concurrentie ook écht zorgt dat iedereen sterker wordt. Je wilt altijd nóg een stapje verder gaan dan de rest, en als iedereen dat doet, kom je uit bij sterke radio. In België zijn we daar heel goed mee bezig. Er wordt volgens experts bovengemiddeld veel naar de radio geluisterd in ons land.»

Oosterlinck «Goeie presentatoren, die hebben ze hier ook. Dat mag ook weleens gezegd worden (lacht).»


Michael Jackson

HUMO De recentste editie van De Warmste Week bracht een recordbedrag op. Het is speculeren, maar misschien is dat ook wel een klein beetje omdat ene Wim Oosterlinck twaalf jaar geleden het idee kreeg iets te doen met kippensoep, op die manier heel Vlaanderen mobiliseerde voor Pakistan, en gaandeweg ontdekte dat radio daarvoor het perfecte medium is. Waarom is dat zo?

Van Tielen «Wist je dat ik op kot jarenlang een affiche van Wims kippensoepactie had hangen? Ik had heel wat gaten in de muur, en die heeft hij dus indirect helpen verbergen. Bedankt, Wim!»

Oosterlinck «Die posters kwamen van een drukker die op een dag zelf naar de studio belde en zei dat hij 15.000 stukken papier op overschot had liggen. ‘Als jullie ze willen gebruiken voor jullie actie, mag je ze hebben.’ Waarop wij: ‘Oké dan.’»

De Bruyn «Zo is onze recente actie voor Hannelore, dat meisje uit ‘Over winnaars’ met Koen Wauters, ook begonnen. De dag na die uitzending belden we haar op en vertelde ze dat ze geen geld had voor betere beenprothesen. Het zijn toen mensen die luisterden die óns berichten stuurden dat we voor haar iets moesten organiseren.»

Oosterlinck «Diezelfde dag nog hebben we vergaderd, woensdag hebben we nagedacht over hoe zoiets aan te pakken, en tegen donderdag hadden we een hele actiedag met live-uitzendingen vanuit het hele land en brachten we zelfs meer geld bijeen dan nodig was. Dát is radio voor mij: die wendbaarheid, een hele zender die een week alles stopzet en begint te improviseren. Dat kun je toch nergens anders?»

'Wim Oosterlinck: 'Voortaan mag mijn vriendin 's ochtends pampers verversen. Dat zag ze niet meteen zitten, nee''

Van Tielen «Ik weet nog hoe ik naar de reacties zat te kijken die toen binnenliepen. Stuk voor stuk goedbedoelde, warme berichten. ‘Oef,’ denk je dan. ‘De wereld is toch niet om zeep.’»

HUMO Hebben jullie ook Wims boek gelezen over zijn strijd met het ouderschap?

Oosterlinck «Ze moesten wel. Laat ik zeggen dat er een lichte morele druk was op de werkvloer.»

De Bruyn «Zelden zo gelachen met een boek, en dan vooral omdat ik Wim ken en hem herken in de situaties die hij beschrijft. Hoe absurd ook.»

HUMO Is zijn kijk op het ouderschap niet ontnuchterend als je, zoals jij, pleegouder probeert te worden?

De Bruyn «Welnee, het was ook niet afradend bedoeld, hè. Het was vooral lollig.»

Oosterlinck (knikt) «De titel zegt dan wel dat ik nooit kinderen gewild heb, maar daar gaat het niet echt over. Het zijn gewoon grappige verhalen die ik de voorbije jaren verzameld heb door mijn kinderen op te voeden en een gezin te hebben.»

HUMO Zal ’s ochtends presenteren dan geen impact hebben op dat gezinsleven?

Oosterlinck «Daar was ik eerlijk gezegd wel wat bang voor, ja. Tot voor kort had ik de ochtendshift thuis: kinderen voor school klaarmaken, eten geven, pamper verversen, aerosollen, nóg eens de pamper verversen, dat soort dingen. Intussen heb ik met mijn vriendin van shift gewisseld – en nee, dat zag ze niet meteen zitten toen ik dat voorstelde (lacht).»

Van Tielen «Je kunt ook niet beweren dat dat niets doet met je leven, elke dag om acht uur gaan slapen. Maar als je je werk zó graag doet, ben je bereid om die paar offers te doen. Zolang je je maar niet te veel vragen stelt, want dan vind je ook veel argumenten om het níét meer te doen (lacht). Soms is het gewoon kut, ja.

»Er gebeurt nog heel veel als wij al liggen te slapen, hè. Soms sta je op en zijn er mensen komen te gaan terwijl je lag te slapen.»

Oosterlinck (lacht)

Van Tielen «Je kunt daar nu wel mee lachen, maar ik zal nooit vergeten hoe ik in 2009 de ochtend deed op Joe en

‘s avonds ging slapen met het nieuws dat Michael Jackson ziek was. De volgende ochtend was hij dood.»

HUMO Je durfde een week lang niet meer te slapen daarna?

Van Tielen «Dat nu ook weer niet. Maar ik dacht nog dat alles goed zou komen. Béénhard, die ontnuchtering achteraf.»

Oosterlinck «Nog snel voor het interview voorbij is: weet je wat de enige échte reden is waarom ik naar de ochtend ben gegaan? Omdat Heidi absoluut een triootje wou met mij en Sam!»

Van Tielen «Ook daarvoor moeten we trouwens nog een rolverdeling afspreken.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234