#bloomforchangeBeeld Bloomforchange

CampagneSeksueel geweld

Digitale campagne #bloomforchange herdenkt Julie Van Espen: ‘Slachtoffers vertellen hun verhaal sneller’

Een jaar na de mars tegen seksueel geweld lanceert Punt vzw #bloomforchange. Met de digitale actie herdenken ze Julie Van Espen, de Antwerpse studente die een jaar geleden werd vermoord, en bieden ze steun aan slachtoffers van seksueel geweld. Op 12 mei lanceren ze ook tien actiepunten als signaal naar politici toe, zegt oprichtster Ayke Gubbels.

Covid-19 maakt een fysieke mars onmogelijk. Wat nu?

AYKE GUBBELS «We kwamen met het idee voor een kleurplaat van bloemen die mensen aan hun raam kunnen hangen. Er zitten toch veel kinderen thuis, dus dat leek ons een leuke manier om dit in te vullen. Illustrator NietNuLaura ontwierp de tekening gratis om de campagne te steunen. Je kunt de kleurplaat ook instellen als profielfoto op je sociale media, zo voel je je aanwezig als bij een fysieke mars. Op 12 mei, een jaar na de mars van vorig jaar, lanceren we onze Instagram-campagne en een actieplan.»

Wat staat er in dat plan?

GUBBELS «Dat houden we nog even voor ons. Ik kan wel zeggen dat dit de eerste keer ooit is dat er actiepunten naar voren gaan komen die gedragen worden door het volledige middenveld. De punten zijn opgesteld door experts, slachtoffers en de meeste grote middenveldorganisaties die werken rond dit thema. Mensen kunnen de actiepunten online kracht bijzetten door de nota te ondertekenen.»

Julie Van Espen werd een jaar geleden vermoord aan het kanaal in Antwerpen, ter hoogte van het Sportpaleis.Beeld rv

Waarom zijn bloemen het symbool geworden?

GUBBELS «De mars tegen seksueel geweld heeft veel in beweging gebracht. Een bloem als campagnebeeld symboliseert dit goed. Het is enerzijds een mooie manier om Julie te herdenken, maar het staat ook voor het bloeien en groeien naar de toekomst toe. Als mensen zich achter een belangrijk thema scharen, stellen mogelijkheden zich open. Wij kunnen als maatschappij echt veel veranderen.»

Hoe blikken jullie terug op het afgelopen jaar?

GUBBELS «Als organisatie hebben we de kans gekregen veel voor en met de slachtoffers te doen. Ook op politiek vlak is er meer beweging, al mag het allemaal nog iets concreter. Er is geen enkel thema waarrond zo veel organisaties werken zonder dat er een gemeenschappelijk overleg van komt.

»Zo worden justitie-assistenten bijgeschoold rond het thema zodat daders een betere doorverwijzing krijgen. Als je dan vraagt naar wie er doorverwezen zal worden, krijg je het antwoord dat dat onder een ander kabinet valt. Het is belangrijk dat niet iedereen op zijn of haar eigen eiland blijft zitten, dus daar is nog wat lijm nodig.

»Maar we zien wel dat er verandering komt. Na de mars zijn we uitgenodigd aan de politieke tafel. Er is toen een interministerieel overleg geweest geleid door minister van Justitie Koen Geens (CD&V). Daar kwam ons actieplan uit voort.»

Ayke Gubbels.Beeld RV

Waarom blijven acties als deze zo belangrijk?

GUBBELS «Om dit bespreekbaar en prioritair te maken. Als we kijken naar de stijgende cijfers van meldingen rond verkrachting, merken we dat dit voor een deel te maken heeft met onze campagnes. Slachtoffers hebben de neiging om hun verhaal sneller te vertellen omdat het minder eng is. Er is minder veroordeling. Hoe meer dit onder de aandacht komt, hoe meer politieke prioriteit het krijgt. Zo kunnen we op termijn iets zien veranderen.»

(DM)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234