Digitale tv voor dummies: Hoe doet u alsof u alles gezien hebt?

Al sinds uw terugkeer uit vakantie lijdt u aan aanhoudende droogte: u vermijdt de koffieautomaat als de pest, want terwijl al uw collega’s hun zomerreces gebruikt hebben om via Netflix of om het even welke digitale weg hun kennis op het vlak van series bij te schaven, hebt u er geen benul van waar zij het over hebben. Geen nood: met deze handige gids bent u zo weer mee met wat er zoal potten breekt in het digitale, en bluft u zich een weg door om het even welke conversatie.


TWIN PEAKS

WAT? Mysterie alom wanneer een tienermeisje vermoord wordt teruggevonden in het slaperige plaatsje Twin Peaks.

WAT Ú DENKT? Erotische fictieserie waarin een stel tweelingzussen allerlei spannende hoogtepunten beleeft.

BLUF! Zelfs na 25 jaar is David Lynch’ bevreemdende fictieserie over de moord op Laura Palmer dé standaard als het op drama aankomt. Die unheimliche ‘Twin Peaks’-sfeer is dan ook talloze keren gekopieerd op tv – en dat is uw redding. Want zelfs u, de totale serieleek, kent minstens één van de films en series die zo’n verwijzing bevatten, of artiesten die ze in hun werk smokkelden. U bent Bastille-fan? Stuur het gesprek die richting uit door het over hun grootste hit ‘Laura Palmer’ te hebben. Fan van animatie? Laat langs uw neus weg vallen dat zowel ‘The Simpsons’ als ‘Toy Story’ ‘Twin Peaks’ geëerd hebben. En mocht dat niet lukken, dan kunt u nog altijd met een luide zucht vragen ‘hoe het nu eigenlijk zit met dat nieuwe seizoen dat David Lynch ons beloofd had’. Altijd prijs.


HOUSE OF CARDS

WAT? Intrige en machtsspelletjes in Washington DC, met Kevin Spacey als regerende aanstoker.

WAT Ú DENKT? Intrige en machtsspelletjes in kaarterslokaal De Reisduif, met Kevin Spacey als regerend kampioen kleurenwiezen.

BLUF! De nietsontziende opmars van Kevin Spacey als Frank Underwood – eerst als parlementslid, later als president – heeft hardvochtige politici wereldwijd een hart onder de riem gestoken: ‘We zijn niet alleen!’ Eén mogelijkheid om een gesprek over ‘House of Cards’ te overleven, is dus om erop te wijzen hoeveel gelijkenissen er zijn met de Belgische politiek: de defenestratie van Hendrik Vuye en Veerle Wouters bij de N-VA! De zustermoord van Gwendoline Rutten op Annemie Turtelboom bij Open VLD! Al loopt u daarbij wel het risico het gesprek richting verhitte gemoederen te duwen – uw gesprekspartner zou zomaar eens lid van de Vlaamse Beweging of van Unizo kunnen zijn. Een veiliger keuze is om te laten vallen hoe de reeks gebaseerd is op een intussen bijna vergeten gelijknamige Britse reeks, die op haar beurt geënt is op een boek van Michael Dobbs uit 1989. Geen succes? Dan kunt u nog altijd pochen dat u het doorbreken van de vierde wand in ‘Callboys’ minstens even goed vindt als de wijze waarop Spacey dat doet.


THE SOPRANOS

WAT? Maffiabaas probeert zijn professionele en persoonlijke leven onder controle te krijgen.

WAT Ú DENKT? Verboden liefde in de rangen van een jongenskoor.

BLUF! Het zou zonde zijn mocht de veel te vroege dood van James Gandolfini – net niet onsterfelijk genoeg geworden dankzij zijn rol als stamvader Tony Soprano – voor niets zijn geweest. Zet daarom zo snel mogelijk een beteuterd gezicht op zodra ‘The Sopranos’ ter sprake komt en zeg dat u ’s mans overlijden nog altijd niet helemaal verteerd hebt en dat de brok in uw keel u ervan verhindert deel te nemen aan het gesprek. Als het effect daarvan uitgewerkt is, gooi dan het plotse, bizarre einde van de reeks op tafel en zie hoe iedereen het plots te druk zal hebben zijn eigen theorie over de ontknoping te verdedigen.


GAME OF THRONES

WAT? De nimmer aflatende en bloedige machtsstrijd tussen de verschillende families van het fictieve Westeros.

WAT Ú DENKT? De Engelstalige versie van ‘Albert II’, met Lucas Van den Eynde in zijn beste Engels als de van troonsafstand dromende monarch.

BLUF! Wie er geen idee van heeft wat ‘Game of Thrones’ is, mag zich op de borst kloppen: hij of zij beschikt over de meest geluids- en lichtdichte ruimte ter wereld – zelfs de bemanning van het ISS is beter op de hoogte van de populaire cultuur dan u. Mocht u zich op een dag echter toch in een groepsgesprek bevinden en de laatste ontwikkelingen in ‘Game of Thrones’ komen ter sprake, weet dan dat vooruitgang in deze reeks uitgedrukt wordt in liters – lees: het bloed dat vergoten wordt. Wie het waagt zich te hechten aan een personage, zal zich die lichtzinnigheid eerder vroeg dan laat beklagen. Alle doden opsommen is onbegonnen werk, maar onthoud voor alle zekerheid toch maar de volgende: Ned Stark (onthoofd), Koning Joffrey (vergiftigd), Ramsay Bolton (opgegeten door honden).


TRUE DETECTIVE

WAT? Een stelletje flikken jaagt jarenlang op een seriemoordenaar.

WAT Ú DENKT? Amerikaanse versie van ‘De buurtpolitie’ – ‘met échte agenten! Écht gebeurd!’

BLUF! Zelden werd het eerste seizoen van een reeks zo de hemel in geprezen om vervolgens in het tweede neergesabeld te worden. Beetje sneu voor Colin Farrell en Vince Vaughn, die voor het tweede seizoen de hoofdrollen overnamen van Matthew McConaughey en Woody Harrelson, maar goed voor u: zo hebt u meteen een aanknopingspunt zonder het over de inhoud te moeten hebben. Benadruk uw teleurstelling over het tweede seizoen en loods het gesprek zachtjes een andere richting uit door over andere verguisde sequels te beginnen waar u wél bekend mee bent: ‘Jaws 2’, het tweede seizoen van ‘Cordon’, de hele ‘The Hobbit’-filmreeks en de Tweede Wereldoorlog.


STRANGER THINGS

WAT? Een groepje jongeren gaat, belaagd door bovennatuurlijke verschijnselen, op zoek naar een verdwenen speelkameraadje. En dat in de jaren 80.

WAT Ú DENKT? Martin Heylen vraagt in zijn langverwachte nieuwe documentairereeks aan bootvluchtelingen welke bezittingen ze zoal meegesmokkeld hebben naar Europa.

BLUF! Een makkelijke, want de kans dat u níéts over ‘Stranger Things’ weet, is klein: geen Netflix-reeks die de laatste tijd zoveel bijval gekregen heeft. Met dank aan de royale scheuten bovennatuurlijke nostalgie en de openlijke verwijzingen naar de films die de inspiratie leverden: ‘ET’, ‘The Goonies’, ‘Close Encounters of the Third Kind’. Als u ooit één van die titels gezien hebt, zit u safe. Zo niet, dan wordt het improviseren. Onze tip: neem een lange aanloop naar waarom ‘Stranger Things’ volgens u dé reeks van 2016 is. Zodra u de draad dreigt te verliezen, wijst u abrupt naar de hemel en schreeuwt u: ‘Kijk daar!’ Vervolgens houdt u vol dat u een ufo achter de wolken hebt zien blikkeren. Let wel: werkt enkel bij discussies die in de openlucht gevoerd worden.


BREAKING BAD

WAT? Leraar scheikunde begint een drugslab om zijn kankerbehandeling te kunnen betalen.

WAT Ú DENKT? Een matrashandelaar verkoopt goedkope lattenbodems als peperdure lattoflexen. Alles gaat goed – tot de eerste exemplaren het beginnen te begeven...

BLUF! Walter Whites jacht op dollars verloopt in vijf seizoenen van ‘goedbedoeld’ naar ‘boosaardig’, en kent zijn hoogtepunt in een monoloog waarbij duidelijk wordt dat White tegen het einde niet langer het slachtoffer is van zijn lot maar – ‘I ám the danger!’ – zélf slachtoffers is beginnen te maken. Ons advies: leer die monoloog vanbuiten en maak indruk op uw gesprekspartners. Als u geen goed geheugen hebt, maar wel een drugsverleden: kan ook van pas komen.


THE WIRE

WAT? Het criminele leven in Baltimore, en de flikken die er wat aan proberen te doen.

WAT Ú DENKT? Dramaserie over een vrouw met een vervelende aandoening: ze denkt dat er zich een imaginaire klos garen afwikkelt wanneer ze ergens heen gaat, waardoor ze telkens op haar stappen moet terugkeren.

BLUF! Een reeks over flikken, zegt u? Daar kunt u zich wel iets bij voorstellen, toch? In ‘The Wire’ zijn de basisingrediënten dezelfde als in menige andere reeks over blauw op straat: misdaad en straf. Alleen komen die twee elementen zelden binnen dezelfde aflevering met elkaar in aanraking: wie hoopt op kant-en-klare tafereeltjes mag bij ‘Zone Stad’ blijven. Zodra een collega weer eens een boompje opzet over het geniale ‘The Wire’, kunt u die dus snel het zwijgen opleggen met de waarschuwing dat u nog midden in de reeks zit en als de dood bent voor spoilers. Vervolgens wandelt u weg met uw eer intact. Een gesprek vermeden is een gesprek gewonnen, moet u maar denken.


MAD MEN

WAT? Sigaretten, drank en scheefpoepen in de jaren 60.

WAT Ú DENKT? Een groepje kwade mannen komt in opstand tegen het feminisme dat hun anno 2016 sigaretten, drank en scheefpoepen ontzegt.

BLUF! De adverteerderswereld van ‘Mad Men’ en de zeden van vandaag verschillen als dag en nacht: de kans dat u nog wegkomt met een tik op de billen van de secretaresse is onbestaande. Meer nog: mensen willen anno 2016 niets te maken hebben met misogyne zwijnen. Dáár ligt uw vluchtroute: verzucht luid ‘dat het toen nogal wat beter was’, en zet die stelling kracht bij door de dichtstbijzijnde vrouw een klap tegen het achterste te geven. Als het goed zit, zal werkelijk níémand nog een gesprek met u willen voeren – laat staan over ‘Mad Men’. Ja, er zal wellicht een sanctie volgen. Maar dat u Don Draper niet kent? Dát is niemand te weten gekomen.


ORANGE IS THE NEW BLACK

WAT? Het dagelijkse leven binnen de muren van een Amerikaanse vrouwengevangenis.

WAT Ú DENKT? Documentairereeks over de strijd van Donald Trump om, na de eerste zwarte, de eerste oranje president van de VS te worden.

BLUF! Wie vrouwengevangenissen zegt, zegt ‘Luk Alloo’ – zie ook: gewone gevangenissen, gevangenissen in het buitenland, Paul Jambers, psychiatrische instellingen, patrouilles van de buurt – én de wegpolitie, en Sandy Tura. Tenzij het gesprek dus over de royale porties lesbische seks in ‘Orange is the New Black’ gaat – daar kunt u zich wellicht wél iets bij voorstellen – mag u altijd een weetje over Luk Alloo op tafel gooien wanneer het al even stil is gebleven vanuit uw hoek. Wist u bijvoorbeeld dat Alloo de auteur is van een boek over Bert Anciaux? Dat hij in 2007 een duet inzong met Ingeborg? En wie kent ‘Duel’ nog?! Succes verzekerd.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234