Digitale tv voor dummies: rariteiten

Door ‘Breaking Bad’, ‘Game of Thrones’ en ‘House of Cards’ heen geraakt, en weer te veel tijd? Niet erg! Wij gingen voor u speuren in de loopgraven van het hedendaagse tv-landschap – in de Netflix-bibliotheek, tussen de on demandtitels van Telenet, alsook op de hipste websites – en vonden deze tien verborgen parels.


1 DEUTSCHLAND 83

(Play More)

Een Duitse serie zal op papier nooit sexy klinken – zeker niet als het woord ‘Deutschland’ in koeien van letters in de titel staat – maar probeer daar toch even dóór te kijken: na ‘Unsere Mütter, unsere Väter’ is dit namelijk opnieuw een delicate schets van een rumoerige periode uit de recente geschiedenis, waarin met een zacht penseel genuanceerde personages op het scherm worden geschilderd. Jonas Nay speelt Martin Rauch, een 24-jarige Oost-Duitser die in volle Koude Oorlog door de Stasi naar het Westen wordt gestuurd om te gaan spioneren. De suspense van ‘The Americans’, de complexiteit en moeiteloze RARITEITEN cool van ‘Mad Men’ (Bowie op de soundtrack!), en het gevoelige coming of age-sausje van de betere tienerreeks. Sehr gut, ja!


2 LIFE’S TOO SHORT

(Netflix)

Na ‘The Office’ en ‘Extras’ kwam Ricky Gervais met deze reeks op de proppen, een serie die bij ons grotendeels genegeerd werd, onterecht. ‘Life’s Too Short’ is een lichte herkauwing van de thema’s uit ‘Extras’ – een acteur baant zich op zijn eigen, even hoogdravende als aandoenlijke wijze een weg door het wereldje – maar dan met de fantastische Warwick Davis in de hoofdrol: de dwergacteur die enkele vreemde wezens in de ‘Harry Potter’-films speelde én het titelpersonage in de eightieskinderfilm ‘Willow’. Met véél hyperongevoelige, politiek totaal incorrecte dwergenhumor tot gevolg: alleen al punten daarvoor.


3 TOGETHERNESS

(Play More)

Ietsje droeviger dan: ‘Togetherness’, een gevoelige, zacht kabbelende HBO-dramedy over de lichtjes grijskleurige realiteit van gemiddelde mensen die stilaan ouder worden in het van de plastic borsten en oppervlakkige torso’s vergeven LA. De saaie Brett en zijn vrouw Michelle zijn meer dan tien jaar getrouwd en houden van elkaar zonder elkaar ook gelukkig te maken. Ze nemen zijn beste vriend en haar zus in huis wanneer die het nodig hebben, met alle ingrijpende, zij het onspectaculaire gevolgen van dien. Doodgewone mensen in doodgewone situaties: niet bepaald een premisse die de adrenaline doet pompen, maar wél mooi, en van de hand van de mumblecore-pioniers: de Duplass-broers.


4 THE AFFAIR

(Netflix)

Nog meer getroebleerde relaties: ‘The Affair’ gaat over de gelukkig getrouwde schoolleraar Noah (Dominic ‘McNulty uit ‘The Wire’’ West) die iets begint met de jonge serveerster Alison (Ruth Wilson), die op haar beurt haar huwelijk probeert te redden na de dood van haar kindje. Uniek aan ‘The Affair’: het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit de erg subjectieve standpunten van Noah en Alison – zij doen hun relaas in een politieverhoor, al is nog niet duidelijk waarom – waardoor de waarheid niet altijd even kristalhelder is. Superieure tv, mede dankzij de fenomenale prestaties van West en Wilson.


5 HORACE AND PETE

(louisck.net)

Het businessmodel dat comedian Louis C.K. rijk maakte: zodra zijn populariteit het toeliet, trok hij zich niks meer aan van HBO of andere netwerken en plaatste hij zijn shows op zijn eigen site. Kijken kan tegen betaling – inkomsten die integraal in zijn eigen zak vloeien. Nog een stapje verder ging hij met ‘Horace and Pete’, een serie die hij eerst uit eigen zak betaalde en nu enkel te koop aanbiedt via zijn site. Voor 30 dollar krijg je een bescheiden, tragische praatserie die zich integraal in één bar afspeelt: het door Horace en Pete uitgebate Horace & Pete’s. De ene wordt gespeeld door C.K. zelf, de andere door de beroemdste mond vol tanden van Hollywood, Steve Buscemi. ’t Is niet voor iedereen – het heeft wat van verfilmd theater, met veel improvisatie en lange monologen – maar voor C.K.-fans en liefhebbers van doorleefde, ontroerende tv is het verplichte kost.


6 KUNG FURY

(Netflix, kungfury.com)

Verreweg de leukste ontdekking die u op Netflix kunt doen: deze hilarisch rake, door crowdfunding gefinancierde en met pure waanzin aangedreven Zweedse kortfilm die zich tot missie stelt hommage te brengen aan alle kitsch die ooit uit de jaren 80 is voortgekomen. Passeren in deze als een trein voorbijrazende dertig minuten de revue: ninja’s! Dinosaurusflikken! Noorse goden en krijgsters! Vechtende arcademachines! Flitsende neonlichten! Een animecartoon! Een kungfuënde Adolf Hitler! Een synthsoundtrack van Mitch Murder en Lost Years! Een David Hasselhoff- cameo! Tuurlijk ziet het er knullig uit, maar dat is de bedoeling, en het wordt allemaal met zo’n serieus gezicht gebracht (check de smoel van hoofdrolspeler-regisseur David Sandberg!) dat het niet alleen ironisch leuk wordt, maar gewoon oprecht góéd.


7 THE KNICK

(Play More)

Als tv-series op één gebied achterlopen op bioscoopfilms, dan wel qua regie, die in series als ‘Game of Thrones’ van de ene hired hand naar de andere gaat, met een soort veilige eenheidsworst tot gevolg. Niet zo in ‘The Knick’, de overstap naar tv van een echt gróte Hollywoodnaam: Steven Soderbergh (‘Traffic’, ‘Ocean’s Eleven’), die bij élke aflevering achter de camera staat. Vóór de camera staat Clive Owen – veel te weinig gezien de laatste jaren – intussen de pannen van het dak te acteren: hij speelt een dokter in een ziekenhuis in de vroege 20ste eeuw die het medische vakgebied vooruit wil stuwen, maar tegelijk met een cocaïneen opiumverslaving kampt.


8 MASTER OF NONE

(Netflix)

Hier wordt er nauwelijks over gerept, maar in de VS wordt ‘Master of None’ zonder verpinken één van de beste komische series aller tijden genoemd, ‘een beetje zoals ‘Louie’, maar dan veel grappiger’. Het concept – 30-jarige acteur zoekt zijn weg in New York City – had evengoed dat van de zoveelste middelmatige sitcom kunnen zijn, maar de uitvoering en de innemende vertolking van Aziz Ansari maken van ‘Master of None’ een reeks die zachtjes onder je huid kruipt, om er als awkward gesprekken verpakte levenswijsheden achter te laten.


9 THE NIGHT OF

(Play More)

Een verborgen parel uit de HBO-stal, voor zover iets uit de HBO-stal ooit een verborgen parel kan zijn. De eerste aflevering van ‘The Night Of’, waarin de jonge Naz (Riz Ahmed) in een complexe moordzaak belandt, is van topcinema-niveau, vooral dankzij Paul Thomas Andersons vaste cameraman Robert Elswitt, die New York prachtig en dreigend in beeld brengt door de regenachtige ruiten van Naz’ taxi. De zeven afleveringen die volgen zijn klassieker, maar vertellen een prachtig, ‘The Wire’-achtig verhaal over het failliet van het Amerikaanse rechtssysteem, waarbij Naz in de gevangenis alsmaar verder wegglijdt in de misdaad, en zijn advocaat John Stone (een onnavolgbare John Turturro) alles doet wat hij kan, terwijl hij geteisterd wordt door het eczeem op zijn voeten. Top-tv!


10 HOOP DREAMS

(Netflix)

‘Hoop Dreams’ is één van de beste documentaires aller tijden en – dixit criticus Roger Ebert – zelfs ‘één van de beste films over het leven in Amerika ooit’. De film uit 1994 is een titanenwerk: regisseur Steve James puurde uit 250 uur opnames, gefilmd over een periode van vijf jaar in het begin van de jaren 90, een monument van drie uur. ‘Hoop dreams’ volgt twee jonge, zwarte middelbareschoolstudenten, William Gates en Arthur Agee (de namen zullen nog lang in uw geheugen blijven hangen), die op hun basketbalcarrière vertrouwen om hen door het dure Amerikaanse onderwijssysteem te slepen. Ondertussen groeien ze op en verschuiven ze hun prioriteiten, en zie je rond hen ook hun families getekend worden door het leven: diep ontroerend, ontzagwekkend sterk en waarschijnlijk de beste titel die je op Netflix kunt zien – zeg dat wij het gezegd hebben.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234