Dit waren de beste series van 2019

Het tv-aanbod was overweldigend het afgelopen jaar, en dat van 2020 lijkt, met de komst van Disney+, alleen maar groter te worden. Het beste van 2019, gekozen door onze oververmoeide en naar adem happende recensenten.


BESTE SERIES

Fleabag (Amazon Prime)

Het eerste seizoen van ‘Fleabag’ was geweldig, het tweede seizoen is een meesterwerk. Een perfecte cocktail van puntgave dialogen, grappen over seks en één hete priester: ‘Fleabag’ voelt tegelijk heel vertrouwd en is toch anders dan al de rest. Maar, in tegenstelling tot ‘Gina & Chantal’, op een goede manier.

Chernobyl (Play)

Sommigen zagen er een scherpe waarschuwing in voor de gevaren van kernenergie, anderen een naar deze tijd van klimaatontkenners verwijzende parabel over fake news, maar ‘Chernobyl’ was toch vooral een hallucinant goed gemaakte mokerslag van een miniserie over een catastrofe waarover u wellicht minder wist dan u dacht.

When They See Us (Netflix)

Regisseur Ava DuVernay reconstrueert het verschrikkelijke lot van de Central Park Five, vijf tienerjongens die in 1989 beschuldigd werden van verkrachting en die jarenlang onschuldig in de gevangenis zaten, omdat ze onder druk van de politie valse bekentenissen hadden afgelegd. Een wraakroepend verhaal, dat DuVernay met een paar simpele ingrepen naar een hoger niveau tilt.

True Detective (Play)

Na het warrige tweede seizoen hervond deze jaargang gelukkig de aparte klasse en unieke toon die we van deze exquise crimeserie gewend waren: met complexe personages, een ingenieuze plot en superieure cinematografie. Een pluim ook voor de sublieme vertolkingen van Mahershala Ali en Stephen Dorff.

Euphoria (Play)

Taboeloze dissectie van wat het anno nu betekent om jong te zijn, opgehangen aan het wedervaren van een bipolaire en met een drugprobleem worstelende tiener (voormalig Disney-sterretje Zendaya) en enkele van haar vrienden. Eén van de rauwste én visueel meest gedurfde en gestileerde reeksen van het jaar.

Unbelievable (Netflix)

2019 was het jaar van de miniserie, misschien omdat goed vertelde en beknopte reeksen makkelijker opvallen in het overaanbod. Het waargebeurde ‘Unbelievable’, over een meisje dat verkracht wordt maar geen gehoor vindt bij de politie, maakt acht afleveringen lang op indrukwekkende wijze zijn punt: geloof de slachtoffers.

Watchmen (Play)

Wie zijn buik vol heeft van de superhelden die nu al jarenlang onze tv-schermen overspoelen, kon zijn hart ophalen aan dit intelligente commentaar op het fenomeen van de superheld én de staat van het steeds meer door racisme gespleten Amerika. Van de altijd onvoorspelbare hand van Damon ‘The Leftovers’ Lindelof.

BoJack Horseman (Netflix)

Kan een half seizoen – deel twee volgt in januari – in aanmerking komen voor een top 10? Wel als het om ‘BoJack Horseman’ gaat. Het laatste seizoen, waarin het hoofdpaard afkickt, zijn fouten uit het verleden in de bek kijkt en voor het eerst echt op weg lijkt naar een beter leven, overklast het gros van de andere series op tv.

Succession (Play)

Enkele rijke smeerlappen die elkaar belazeren, een tv-zender gebruiken om het publiek conservatieve propaganda te voeren en er niets om geven dat de man in de straat de gevolgen van hun onverantwoorde beslissingen moet dragen: het tweede seizoen van ‘Succession’ was grappiger en scherper dan het eerste, en krijgt bonuspunten omdat dít tenminste fictie is.

His Dark Materials (Play)

Ruim tien jaar na de mislukte verfilming kreeg de populaire young adult-trilogie van Philip Pullman met deze BBC/HBO-coproductie eindelijk de bewerking die ze verdient. Een mooie fantasyvertelling die de ernstige thema’s uit de boeken niet uit de weg gaat en zowel kinderen aanspreekt als volwassenen die zich nog herinneren dat ze ooit jong zijn geweest.


Eervolle vermeldingen

‘Sex Education’ (Netflix), ‘Barry’ – seizoen 2 (Play), ‘Mindhunter’ – seizoen 2 (Netflix), ‘Mrs. Fletcher’ (Play), ‘Big Mouth’ – seizoen 3 (Netflix), ‘I Think You Should Leave’ (Netflix), ‘Tuca & Bertie’ (Netflix), ‘Undone’ (Amazon Prime Video), ‘After Life’ (Netflix), ‘The Spy’ (Netflix), ‘The Deuce’ – seizoen 3 (Play), ‘The Loudest Voice’ (Play), ‘Dickinson’ (Apple TV+), ‘Russian Doll’ (Netflix), ‘The Boys’ (Amazon Prime Video)


Spectaculairst de nek omgewrongen reeks

‘Game of Thrones’. Felgehypete veldslagen die zo donker in beeld werden gebracht dat je er zo goed als niks van zag, Daenerys die plots de overstap naar the dark side maakte en nog een resem onbegrijpelijke wendingen: wat het glorieuze slotakkoord van hét tv-fenomeen van het decennium had moeten worden, draaide uit op zo’n sof dat ontgoochelde fans zelfs om een remake schreeuwden.


Ongelukkigste randpersonage

Andy Hill, uit ‘Fyre – The Greatest Party That Never Happened’, de Netflix-docu over het afgelaste festival. Hill was de rechterhand van Fyre-organisator Billy McFarland en toen een douanebeambte weigerde om een voorraad flessenwater vrij te geven, kreeg hij van zijn baas de opdracht om de man in kwestie te pijpen. Dat Hill vertelt dat hij op het punt stond om dat effectief te doen, maakte van hem even een wereldwijde meme.


Coolste kostuum

De fantastische Regina King is ondertussen bijna 50 en in deze hypergevoelige tijden mag het eigenlijk niet meer, maar Sister Nite in ‘Watchmen’ oogde in haar leren nonnenkostuum toch wel lichtelijk miauwkes. Daar voegen we zelfs nog een welgemeende Jezusmariajozef aan toe!


Beste quote

‘Looks like you found solace in our show. Stay if you like. In 30 minutes, we start over.’ BoJack Horseman gaat naar een kerk waar een ‘re-enactment’ van een begrafenis uit vroegere tijden plaatsvindt, raakt oprecht ontroerd door de sfeer van vergeving, waarop de priester-acteur hem uitnodigt om ook de volgende opvoering mee te pikken.


Overbodigste sequel (series)

In het tweede seizoen van ‘Big Little Lies’ (Play) was het soms overduidelijk dat het gros van de cast alleen maar voor de poen meedeed. Maar in oktober kon het tweede seizoen van ‘The End of the F***ing World’ (Netflix), dat bij momenten wel een herhaling van het eerste leek, de award nog net aan Meryl Streep en co. ontfutselen.


Overbodigste sequel (films)

‘Deadwood – The Movie’ of ‘El Camino: A Breaking Bad Movie’ waren allerminst slecht. Maar hebben de films iets toegevoegd aan de series waar we jaren geleden al afscheid van hadden genomen? Hebben ze ons enthousiast doen uitkijken naar ‘The Many Saints of Newark’, de Sopranos-film die er in 2020 aankomt? Nee, dat niet.


Mooiste duo

Hoe de verontruste wetenschapper Valery Legasov (een andermaal geweldige Jared Harris) en de stugge partijfunctionaris Boris Shcherbina (een niet minder indrukwekkende Stellan Skarsgård) elkaar in ‘Chernobyl’ langzaam maar zeker vinden, herstelde even – héél even – ons geloof in de mensheid.


Grappigste moment

De sketch in ‘I Think You Should Leave’ (Netflix) waarin een Johnny Cash-achtige artiest al improviserend een geweldige countrysong uit zijn mouw schudt, maar constant door zijn bassist onderbroken wordt met een van de pot gerukt nummer over skeletten die hun eigen beenderen gebruiken als betaalmiddel: tránen met tuiten!


Kaalste maffioso

Waren wij blij dat NoHo Hank de diverse shoot-outs in het eerste seizoen van ‘Barry’ overleefde, want de Tsjetsjeense maffioso blijft een van de leukste personages. Acteur Anthony Carrigan lijdt overigens ook in het echt aan – google het even – alopecia areata.


Beste make-up

Russell Crowe als de pafferige Fox-boss Roger Ailes in ‘The Loudest Voice’, een reeks die onterecht wat onder de radar bleef. Het alternatief was: een half jaar alleen maar recepten van Jeroen Meus eten. Mét extra boter en zout!


Langst gerokken afscheid

We snappen dat een personage dat al een jaar of tien meegaat met enige egards moet worden uitgewuifd, maar Ricks met droombeelden en flashbacks gelardeerde doodsstrijd in ‘The Walking Dead’ leek wel vijf afleveringen te duren.


Fakeste afscheid

Een paar afleveringen later bleek Rick gewoon nog te léven. Die avond nog al onze ‘Walking Dead’-merchandise (inclusief een Whisperers-masker dat sprekend op een vermoeide Martine Tanghe lijkt) achterin de tuin opgestookt! (mvs), (sw)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234