null Beeld

DIVERSEN - Belgian Nuggets 90s-00s: Vol. 1

Hoe zou het eigenlijk zijn met... het verleden? In 2017 zijn SoundCloud, YouTube en Bandcamp bodemloze schatkisten voor al wie naar onontgonnen muzikaal talent zoekt. Je zou vergeten dat er ook op ouderwetse, analoge wijze nog veel te rapen valt. Enkele jaren geleden vond het Kortrijkse platenlabel Mayway Records bijvoorbeeld heil, soelaas en onbekend goud in de kelders van de VRT. Ze kochten er een ‘enorm lot’ oude cd’s aan: plaatwerk dat destijds naar de openbare omroep was gestuurd, in de hoop ooit op de radio te verzeilen, maar er in de verpakking bleef.

Frederick Vandromme

Uit die sloot viste Mayway de helderst glanzende parels: van airplay verstoken singles, nooit uitgebrachte B-sides, zeldzame songs van vroegtijdig geaborteerde projecten – kortom: de beste songs die u nooit hebt gehoord. Op ‘Belgian Nuggets 90s-00s’ staan twintig van die beautiful misfits – de vroegste uit 1992, de recentste uit 2011. Van het rafelige maar onweerstaanbare ‘My Wife Jan’ van dEUS over het warme ‘Don’t Ask’ van Thou (vijftien jaar geleden ‘het best bewaarde popgeheim van België’ genoemd, en helaas is dat zo gebleven) tot ‘Lemmet’ van Kolk (qua sfeer een Nederlandstalige pendant van het vroege Hoover) – hier zitten songs tussen waardoor je je afvraagt: waar zaten ze destijds met hun oren?

Het boeiendst is ‘Belgian Nuggets’ – een knipoog naar ‘Nuggets’, een roemruchte reeks psychedelica-bloemlezingen – wanneer het ‘Wat als...?’-verhalen blootlegt. Zeventien jaar geleden had de band Pop Machine een naar verluidt geweldige, door Alex Callier geproducete plaat klaar, maar de marketingafdeling van hun platenfirma wist niet hoe ze die moesten verkopen. Gevolg: niemand kent Pop Machine, terwijl ‘Sage’ toch echt veelbelovend klinkt. Of SeXmachines, het kierewiete trio Danny Mommens, Jan Wygers en Luc Waegeman. De cultsingle ‘On Stage’ kennen we nog, maar het in deze compilatie opgenomen ‘Teasin’’ – een trashnummer met de kracht en de fijngevoeligheid van een voedselvergiftiging – mag er ook wezen.

The Beautiful Babies eindigden in 1992 met zilver op Humo’s Rock Rally, daarna toonden ze nooit meer echt wat de jury in hen had gezien. Dankzij ‘Angelina’ (1993) stellen we nu vast: dat had minder met de geleverde kwaliteit te maken dan met de timing. Toen iedereen naar Nirvana, Therapy? en andere rauwe tobbers verlangde, kwam ‘Angelina’, een vrolijke en cleane popsingle, domweg op het verkeerde moment.

Ook oud goud: ‘Haut Gay’ (Portables), ‘In the Mouth of the Fish’ (Airlock) en het doordouwende ‘Apocalyps Picknick’ (Prediker). In het geval van Maxon Blewitts ‘Mexicali’ zit de hoestekst er pal op: ‘Bjorn Eriksson zingt alsof Brigitte Bardot in zijn nek ligt te hijgen.’ Volt was begin jaren 90 het elektronicaproject van Daan Stuyven en Herman Gillis, voor eeuwig en een verlengd weekend de uitvinder van de Sherman Filterbank. Hun song ‘Rincez-moi’ valt ergens tussen gezellige kitsch en goede Daan in.

Het is niet al goud wat blinkt: af en toe blijken sommige songs – we laten ze u zelf ontdekken – destijds terecht onder de mat geschoven. Maar in zijn geheel is ‘Belgian Nuggets’ zeer geschikt voor wie een vollediger beeld wil van de spannende apenjaren van de Belgische rock. With love, from vroeger.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234