null Beeld

DOCU: 3Doc: mr. Pinkpop

Zoals Herman Schueremans mee aan de wieg van Rock Werchter stond en tot op heden organisator is, zo is de naam Jan Smeets onlosmakelijk verbonden met Pinkpop, het oudste nog bestaande openluchtfestival ter wereld.

td

Samen met drie vrienden stampte hij in het Pinkster­weekend van 1970 de eerste editie uit de grond en 43 jaar later is Smeets – ondanks het feit dat hij de programmatie uit handen moest geven aan Mojo Concerts – nog steeds de drijvende kracht achter het intussen driedaagse festival in Landgraaf. Regisseur Jaap van Eyck liep voor, tijdens en na de laatste editie mee in het kielzog van Smeets en blikte een eerlijke, sfeervolle documentaire in over de enige echte Mr. Pinkpop.

HUMO Een documentaire draaien op een festival, en dan nog over de man die alles in goede banen moet leiden: is dat niet een enorm chaotische en stresserende uitdaging?

Van Eyck «Een festival is de gedroomde arena om een docu te draaien, en Jan Smeets is de gedroomde hoofdrolspeler. Je hoopt altijd dat die hoofdrolspeler de camera’s vergeet en vooral zichzelf is, en dat zat bij Jan Smeets wel goed. Zo begint de docu met een woede-uitbarsting van Smeets: de gemeente was het snoeihout op het terrein niet komen opruimen. Dat lijkt een pietluttigheid, maar Smeets denkt meteen aan de mogelijke gevaren: wat als iemand daar een sigaretje in gooit?»

HUMO Is het zijn verdienste dat Pinkpop al 44 edities lang gespaard is gebleven van ernstige incidenten?

Van Eyck «Dat heb ik dit jaar inderdaad kunnen vaststellen. In feite is Smeets drie dagen lang burgemeester van een stadje met 50 à 60.000 inwoners. In normale steden van die grootte gaat er elke dag wel iemand dood, maar niet op Pinkpop. Natuurlijk lopen er vooral jonge mensen rond, maar ik zie toch ook steeds vaker oma’s en opa’s met hun kleinkinderen over de festivalweide struinen… (lacht)»

HUMO Jan Smeets heeft op het eerste gezicht een volks en toegankelijk karakter. Klopt dat beeld?

Van Eyck «Toch wel, ja. Smeets wordt drie dagen lang aangeklampt door festivalgangers die met hem op de foto willen. Die aandacht laat hij zich zeker welgevallen, zo’n ijdeltuit is hij wel. Dat volkse heeft veel te maken met zijn afkomst. Hij is de zoon van een mijnwerker en woont al zijn hele leven in hetzelfde Limburgse dorpje. Hij kan heel smakelijk over zijn jeugd in de jaren 50 vertellen. Over de tirannie van de pastoor, bijvoorbeeld. Die vroeg hem in de biechtstoel regelmatig of hij al met zijn hand in de broek van een meisje had gezeten.»

HUMO Het mooie aan Pinkpop is ook dat de oprichters nog altijd erg close zijn met elkaar.

Van Eyck «Dat klopt, en ook dat is een belangrijk deel van Smeets’ persoonlijkheid. Zo’n 15 jaar geleden is één van de vier vrienden gestorven. Vlak voor zijn overlijden wilde die man nog trouwen met zijn vrouw, zij het in intieme kring en heel bescheiden. Toen dat plan Jan Smeets ter ore kwam, heeft hij prompt die hele bruiloft betaald. Dat maakt hem voor mij pas echt een grootheid.»

HUMO Is Mr. Pinkpop vooral een karakterportret, of krijgen we in de documentaire ook een streepje festivalgeschiedenis mee?

Van Eyck «Jan Smeets ís Pinkpop, dus zijn persoonlijke geschiedenis is verweven met die van Pinkpop. Zijn grootste frustratie is bijvoorbeeld dat Mick Jagger ooit naar Pinkpop kwam om samen met Peter Tosh het duet ‘(You Gotta Walk and) Don’t Look Back’ te zingen, maar doodleuk van het podium wegwandelde. Blijkbaar was hij daar vooral in de hoedanigheid van platenbaas en had hij er geen zin in: ‘See you.’ Smeets is er nóg niet goed van. Zijn ultieme droom is dan weer om zijn grote idool Neil Young eens op zijn podium te krijgen. Niet toevallig eindigt de docu met ‘Keep on Rockin’ in the Free World’, het favoriete nummer van Smeets.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234