null Beeld

Docu: Bagdad Taxi

Met stip op één in het lijstje van gevaarlijkste beroepen ter wereld, met enkele straatlengten voorsprong op 'hoogtewerker', 'uitbater van een schietkraam voor slechtzienden' en 'diëtist van Maggie De Block': taxichauffeur in Irak, het land dat Amerikanen al eens durfden aan te doen als ze een nieuw type tanks wilden uitproberen. Geen idéé dus wat de Franse filmmaker Frédéric Tonolli bezielde toen hij in 2012, amper vier maanden nadat de Amerikanen er de deur achter zich hadden dichtgetrokken, naar het gevaarlijkste land ter wereld trok, er een taxi deed stoppen, en vervolgens met de soennitische taxichauffeur Khaled een roadtrip maakte van het uiterste noorden naar het diepe zuiden. Onderweg schetst Tonolli aan de hand van toevallige ontmoetingen een beeld van hoe Irak eraan toe is na het vertrek van de Amerikanen.

- De ontmoetingen met de getuigen lijken allemaal heel toevallig plaats te vinden. Was dat echt het geval, of kwam er toch wat meer planning aan te pas?

Frédéric Tonolli «Neen, absoluut niet. Hoe graag we ze ook zagen komen met hun verhalen, we kenden geen enkele van die mensen al voor de dag dat we ze daar tegen het lijf liepen. We wisten dus helemaal niet op voorhand wie we zouden tegenkomen, of wat voor verhalen ze te vertellen zouden hebben. We hadden niet eens een vast reisplan uitgestippeld: we hadden wel een ruw idee van de te volgen route in ons hoofd, maar daar moesten we in geval van nood steeds van kunnen afwijken. Je kunt je in een land als Irak namelijk niet altijd aan welke planning ook houden.»

- Hoe wist u als documentairemaker waar er echt goede verhalen te sprokkelen vielen? Puur op intuïtie?

Tonolli «Je moet vooral goed kunnen improviseren, van dag tot dag. En voor de rest moet je vooral veel praten met mensen: op restaurant, met je chauffeur, met de politie... Als je dat lang genoeg volhoudt, kom je sowieso wel iemand tegen die op zijn beurt iemand in het volgende dorp kent die misschien wel iets boeiends te vertellen zou kunnen hebben.»

- Hoe moeilijk was het om de taxichauffeur in de documentaire te overtuigen om mee te werken? Met een buitenlandse cameraploeg op stap gaan lijkt me niet zonder risico in Irak.

Tonolli «Al bij al was het niet zo héél moeilijk, hoor. Voor hem betekende het natuurlijk brood op de plank - Irak blijft een straatarm land dat zich maar met moeite herstelt van de oorlog, en iedereen zoekt er wanhopig naar manieren om aan geld te raken.»

- Zijn er momenten geweest dat u bang was tijdens het draaien?

Tonolli «Ik zal het zo zeggen: ik ben nooit én altijd bang geweest. Nooit, omdat je nu eenmaal niets gedaan krijgt als je de hele tijd bang bent. Dan kun je er beter niet aan beginnen. Maar aan de andere kant was ik wel altijd bezorgd dat ik het op de één of andere manier zou verknallen. Ik was ook meer bezig met technische dingen dan dat ik me zorgen maakte over het gevaar: heb ik dit wel goed in beeld gebracht? Heb ik daar wel de juiste vragen gesteld? Raken we morgen met al ons materiaal voorbij de volgende wegcontrole?' Ik had eigenlijk geen tijd om bang te zijn.»

- Net zo handig!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234