null Beeld

Docu: Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice

Zelf stellen wij ons meer dan tevreden met een weekje Ardennen, dank u vriendelijk, maar je hebt ook van die types – niet zelden dragen ze een harembroek – die in de zomervakantie minstens naar Thailand, Laos of Lombok moeten vliegen om enigszins tot rust te komen. De Nederlander Daan Veldhuizen, zelf een enthousiaste backpacker, maakte een documentaire over het bloeiende rugzaktoerisme in Zuidoost-Azië, en wel eentje met een catchy titel: ‘Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice’.

Noud Jansen

Daan Veldhuizen «‘The Banana Pancakes Trail’ is de niet-officiële benaming voor de route in Zuidoost-Azië waar veel rugzaktoeristen naartoe gaan, en waar je dus ook veel plekken ziet waar bananenpannenkoeken worden bereid. Want ja, de gemiddelde backpacker mag dan wel de mond vol hebben van de ‘authentieke’ ervaring die hij in Zuidoost-Azië hoopt te beleven – thuis eten bij de locals en zo – maar zodra hij een kommetje vleermuizensoep krijgt voorgezet, kiest-ie toch liever voor het veilige bananenpannenkoekje.

'De paradox van het rugzaktoerisme is dat de backpacker iets authentieks zoekt, en dat het authentieke precies daardoor haar authenticiteit verliest'

»En de children of sticky rice, dat zijn de Laotianen, want mijn film gaat over de inwoners van het afgelegen Laotiaanse dorpje Muang Ngoi. In 2007 was ik er al eens geweest, omdat ik wist dat het er prachtig was, en omdat er nauwelijks toeristen kwamen – je kon er enkel raken per boot. Dat is allemaal veranderd sinds het dorpje in de Lonely Planet is opgenomen, en de rugzaktoeristen in groten getale zijn beginnen toe te stromen. Nu is er een weg, is er elektriciteit, en hebben de locals andere bronnen van inkomsten gevonden dan alleen het verbouwen van rijst. Da’s de paradox van het rugzaktoerisme: de backpacker zoekt iets ongerepts, iets authentieks, en juist daarom verliest het authentieke haar authenticiteit. Je zou dus kunnen zeggen dat de rugzaktoerist de bad guy is, maar zo simpel ligt het niet. Want zoals wij het ongerepte, het eenvoudige leven zoeken, zo dromen de locals van de luxe die wij hebben. Zij willen onderwijs, gezondheidszorg en stenen huizen; ze willen met een auto of een brommer naar hun rijstveld kunnen rijden in plaats van iedere dag op en neer te moeten stappen. Die kans wordt hun nu geboden doordat al die toeristen bij hen geld komen spenderen: je kunt ze dat maar moeilijk kwalijk nemen.»

HUMO De komst van de rugzaktoeristen zorgt ook voor spanningen in het dorp: dat heb je mooi in beeld gebracht via de ruzie tussen de vrienden Khao en Shai.

Veldhuizen «Shai is een jongen die in de stad gestudeerd heeft, maar die naar het dorp is teruggekeerd omdat de stad hem te druk was, en omdat hij er aan de drank verslaafd is geraakt. Hij stelt zich constant de vraag ‘Wie ben ik nou eigenlijk?’, en dat doet Khai nu juist niet. Khai is een tevreden rijstboer, die op een gegeven moment inziet dat hij aan de toeristen een centje kan bijverdienen, en zich als gids opwerpt. Hij blijkt populair bij de toeristen, en zo is hij zonder al te zeer zijn best te doen succesvoller dan Shai, die eigenlijk intelligenter is. Dat levert frictie op tussen die twee, en dat heeft tijdens het draaien ook frictie opgeleverd tussen Shai en mij: hij wilde op een gegeven moment niet meer gefilmd worden.»

HUMO Hoe ziet de toekomst van Muang Ngoi eruit, denk je?

Veldhuizen «In de researchperiode zag ik hoe het dorpshoofd een grote groep Chinese investeerders ontving, die allemaal druk foto’s aan het maken waren. ’t Zal er dus allicht niet minder toeristisch op worden, denk ik, en dan druk ik me nog zacht uit. De vraag of dat een goeie of een slechte zaak is, wil ik echt niet beantwoorden.» (nj)


Bekijk de trailer:

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234