null Beeld

Docu: Bee Gees, In Our Own Time

Ja, wij weten ook wel dat de falsetten van de gebroeders Gibb danig op de lachspieren kunnen werken, dat hun tanden altijd nét iets te wit waren om nog natuurlijk te zijn (wij zeggen: javel), en dat hun muziek al is aangewend om gevangenen te martelen in Guantánamo Bay.

Maar kunt u één huidige songschrijver noemen die in staat is om krakers te componeren van het kaliber ‘Massachusetts’, ‘How Can You Mend a Broken Heart’ of ‘How Deep Is Your Love’? Ah! Kijken dus, naar de carrière-omspannende Bee Gees-documentaire uit 2010die Canvas één jaar na het overlijden van Robin Gibbuitzendt, en waarin uiteraard ook de soundtrack aan bod zal komen die de Bee Gees zo wereldberoemd maakte als wereldberoemd maar kan zijn: ‘Saturday Night Fever’, uit 1977.

Robin Gibb (in 2007) «Iemand van Paramount, de filmstudio, belde ons op met de mededeling dat ze aan een lowbudgetfilm aan het werken waren, gebaseerd op een tijdschriftartikel over danswedstrijden in New York. Of de Bee Gees toevallig geen nummers hadden liggen die bij dat thema zouden passen? We hadden toen al ‘Night Fever’ en ‘Stayin’ Alive’ opgenomen, maar wij vonden dat geen dansmuziek; we noemden het blue-eyed soul.‘We hebben niks voor jullie,’ zeiden we dus, ‘Sorry.’ Maar ze zijn toch komen luisteren, en vanaf de eerste noten trokken ze grote ogen: ‘Áááááh!’.»

Barry Gibb «Eerder hadden we al een soortgelijke reactie gehad van George Martin (de legendarische Beatles-producer, red.). Toen we hem naar een vroege versie lieten luisteren van ‘Stayin’ Alive’, sprong-ie twee stappen achteruit en riep: ‘Mijn God! Zoiets heb ik nog nooit gehoord!’.»

- En de rest is geschiedenis.

Robin «De mensen van Paramount wilden dat we ‘Stayin’ Alive’ veranderden in ‘Saturday Night’ - ‘Ah, ah, ah, ah, Saturday night!’ – maar op die eis zijn we niet ingegaan.En het heeft ons geen windeieren gelegd, want ‘Stayin’ Alive’werd een waanzinnig succes, en de rest van de plaat ook. Sinds 1967 zijn er volgens mij maar drie langspeelplaten geweest die echt een breed-culturele invloed hebben gehad: ‘Sgt. Pepper’s’ van de Beatles, ‘Thriller’ van Michael Jackson en ‘Saturday Night Fever’ van ons. Wij zijn dus zo’n beetje als de weinige mannen die ooit voet op de maan hebben gezet: wij weten hoe het voelt.»

Barry «Na ‘Saturday Night Fever’ waren we een paar jaar de grootste band ter wereld, wat ons niet bepaald in dank werd afgenomen door de pers. Ineens moesten we gestraft worden, zo leek het wel. Om onze reputatie als songschrijvers hoog te houden, hebben we de jaren na ‘Saturday Night Fever’ onze beste songs aan andere mensen gegeven. ‘Heartbreaker’ bijvoorbeeld, een nummer dat Dionne Warwick aanvankelijk maar niks vond. En ‘Woman In Love’, dat een grote hit werd voor Barbra Streisand. En ‘Islands in the Stream’, dat oorspronkelijk een solosingle van Kenny Rogers zou worden - Dolly Parton kwam pas heel laat op de proppen.»

- Jullie songs zijn ook vaak gecoverd. Vleiend?

Barry «Soms is dat vleiend, maar het gebeurt net zo vaak dat ik er helemaal niet blij mee ben. Die versie van ‘I Started a Joke’ door Robbie Williams (en The Orb, red.) bijvoorbeeld: eerder iets voor een gekkenhuis, als je het mij vraagt. Maar ik ben wel gek op de Nashville-achtige cover die (countrymuzikant) Marty Stuart heeft gemaakt van ‘Stayin’ Alive’.»

Robin «En Elvis die ‘Words’ coverde: wat een eer.»

- De geschiedenis van de Bee Gees omspant in totaal niet minder dan zeven decennia. Wat is het grootste misverstand dat in al die tijd over jullie de ronde heeft gedaan?

Barry «Dat wij graag dansen. Voor eens en voor altijd: de Bee Gees dansen niet. Nooit gedaan ook.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234