null Beeld

Docu: Circus Ronaldo

Rode, goudomrande gordijnen die majestueus openzwaaien, clowns die uit de coulissen komen en dwergen in pitteleer die zich op een eenwieler hijsen: het is niet moeilijk om te zien waarom de koortsdromen van David Lynch vaak hun oorsprong vinden in de circuswereld.

vvp

Maar circus is ook méér dan dat. Een plek waar traditie, innovatie en magie elkaar voor de voeten lopen, bijvoorbeeld, en waar gezelschappen als Circus Ronaldo proberen om generatie na generatie – het is kersttijd, mógen we even klef doen, ja? – te betoveren. Datzelfde Circus Ronaldo is vanavond het onderwerp van de mooie documentaire met de toepasselijke titel ‘Circus Ronaldo’.

Peter Borghs (regisseur) «Toen ik – ondertussen al een aantal jaren geleden – voor het eerst buitenkwam bij een voorstelling van Circus Ronaldo, ervoer ik een mij tot dan toe onbekend gevoel, bijna zoals verliefdheid. Ik zat even op een wolk. Mijn vrouw, die de Ronaldo’s kende, stelde mij voor aan het gezelschap en we werden al snel vrienden.

»Aanvankelijk wilde ik voor de documentaire de ontwikkeling van hun nieuwe voorstelling ‘Circenses’ filmen, maar dat plan ging in de ijskast: Danny Ronaldo, de huidige baas, vroeg mij namelijk om de regie te doen. Ik heb toen twee jaar met hen getourd; op tournee bleven ze aan nieuwe shows werken en uiteindelijk had ik materiaal uit dríé voorstellingen.

»Wanneer je aan zo’n voorstelling meewerkt, merk je al snel: dat is niet zomaar even circusje spelen. Dat is hárd werken: reizen met camions, woonwagens in orde krijgen, tent in weer en wind opstellen… Dus vroeg ik me af: waarom blijven ze dat doen? Technisch gezien kunnen ze evengoed in theaterzalen gaan spelen. Daarom is de eigenlijke titel van de documentaire: ‘De zoektocht naar het verlangen’. Vanwaar die drang naar het circus?»

HUMO Brengt Circus Ronaldo klassiek circus?

Borghs «Nee, niet meer. Ooit was het wel zo’n show met veel glitter, zoals je die hier en daar nog wel ziet. Maar op een bepaald moment hebben de twee zonen, Danny en David, tegen hun vader gezegd: ‘We willen nog wel doorgaan met het circus, máár: wij willen het op een andere manier doen.’ Zij zijn toen meer commedia dell’arte gaan maken. Circus Ronaldo is nu een kruisbestuiving van oude circus- en poppenkasttechnieken en theater. En dus níét: de circusdirecteur die de artiesten één voor één aankondigt, waarna die hun showke doen.»

HUMO Heeft het circus nog een toekomst, denk je?

Borghs «Circus Ronaldo alleszins nog wel: de kleinkinderen staan klaar om het spektakel over te nemen – één van hen gaat naar de circusschool, een ander werkt al mee als technicus. Maar circus in het algemeen? Ik weet het niet: de klassieke circussen moeten toch eens goed nadenken of zij nog wel relevant zijn. Jonge mensen die de circusschool in Parijs of in Brussel hebben gevolgd, hebben wel vaak frisse ideeën – in navolging van Cirque du Soleil. Het medium zal vooral blijven evolueren.»

HUMO Wat is je mooiste herinnering aan Circus Ronaldo?

Borghs «Dat verwonderde gevoel waar ik het al over had, blijft me erg bij. ’t Is te vergelijken met toen ik voor het eerst ‘In the Mood for Love’ van Wong Kar-wai zag: ik wist niet dat je zoiets met een camera kon doen – ik werd esthetisch overrompeld en tot in het diepst van mijn hart geraakt. Nu wil ik niet overgevoelig klinken, maar dat had ik met Circus Ronaldo ook: zij maken je even een gelukkige mens.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234