null Beeld

Docu: De madammen van Mathilde

Drie jaar geleden zorgden Mathilde Pelsers en haar dochter Aline Duportail voor een wereldprimeur: in Brussel organiseerden ze Miss Dakloos, een missverkiezing voor daklozen met als inzet één jaar gratis wonen. Klinkt fouter dan fout, maar wacht even met uw oordeel tot u ‘De Madammen van Mathilde’ hebt gezien.

Documentairemaker Pieter De Vos stapte achttien maanden lang in het spoor van drie van de deelneemsters - Pascale, Calimero en Marie-Thérèse - met z'n camera op de schouder, en liet z'n film al snel slagzij maken: voor u er erg in hebt, kijkt u met hem mee naar een aangrijpend portret van drie door het leven getekende vrouwen. Hij werd er dit jaar door de Vlaamse Vereniging voor de Filmkritiek voor bekroond met de prijs voor Jong Talent.

Pieter De Vos «Ik werk af en toe voor de nieuwswebsite De Wereld Morgen, en ze hadden me gevraagd om als cameraman mee te gaan naar de opstart van Miss Dakloos. Aanvankelijk vond ik het allemaal heel fout, tot ik Mathilde en Aline ontmoette. Mathilde werkt al vijfentwintig jaar met daklozen: ze leidt de organisatie Le Petit Portail, die tegen een lage huurprijs daklozen opvangt. Ze wisten uiteraard dat velen de verkiezing choquerend zouden vinden, maar ze wilden vooral sensibiliseren - én ze hebben álle deelneemsters in een opvangtehuis ondergebracht.

»Het idee was dat de winnares in dat jaar een spaarpotje kon aanleggen, als springplank naar een iets makkelijker leven. Toen ik dat allemaal wist, heb ik het plan opgevat om via die missverkiezing een portret maken van mensen die in de marge leven.»

HUMO Was het moeilijk om het zelfvertrouwen van de daklozen te winnen?

De Vos «In het begin wel, maar na drie maanden leek het alsof ik carte blanche kreeg: ze vertelden me plots alles. Het hielp dat ik hen altijd alleen ging opzoeken, met mijn camera. Ze merkten zelf ook wel dat ik één van de weinigen was die bleef terugkomen, en niet gewoon snel wat sensationele beelden kwam schieten. Je moet weten dat Miss Dakloos een wereldwijde persheisa had ontketend: op de finale was zelfs Al Jazeera aanwezig.

»Met Calimero had ik meteen een klik. Ze liep me wel constant te verwijten, maar tegelijk wilde ze me er overal en altijd bij. Een maf geval. Aline had haar aangesproken in het station van Brussel-Zuid – waar ze toen al drie jaar sliep – en gevraagd om mee te doen. ‘Allez ja, waarom niet?’ antwoordde ze, en twee uur later stond ze al pirouettes te draaien voor de verzamelde pers (lacht).

»Voor het merendeel van de deelneemsters was de hoofdprijs eigenlijk bijzaak: het voelde alsof ze al op voorhand gewonnen hadden, omdat ze nu tenminste een dak boven hun hoofd hadden. Maar voor Pascale lag het anders: ze had haar dochtertje laten plaatsen omdat ze niet meer voor haar kon zorgen. Maar die eigen woonst zou alles kunnen veranderen. Ze redeneerde: ‘Als ik win, krijg ik mijn dochter terug.’»

HUMO Ik neem aan dat de voorbije achttien maanden ook voor jou heftig waren?

De Vos «Best wel, ja. Ik was nog maar half afgestudeerd toen ik eraan begon, en ik werd naar een ander universum gekatapulteerd. ’t Is een paar keer gebeurd dat vrienden me vroegen een pint te gaan pakken, maar dat ik liever thuis nog wat naar de muur bleef staren. Maar er waren ook mooie momenten, hoor. Als ik de dames tijdens de défilés zien strálen, dan deed me dat toch iets.

»Hoe je ook tegenover de Miss Dakloos-verkiezing staat, het blijft surrealistisch dat er een missverkiezing aan te pas moet komen om de noden van daklozen op te lossen. Dan is er toch iets grondig mis met het beleid?»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234