null Beeld

Docu: De pleintjes

‘Onze naam verwijst naar de ietwat luie, maar creatieve Zuid-Amerikaanse spelmakers van weleer,’ lacht Rutger Verbeek als we hem vragen naar de etymologie van nummer10, het productiehuis dat hij in 2011 oprichtte met enkele van zijn voetbalminnende vrienden.

Na hun meeslepende documentaire over de Malinwa-supporters tijdens de gouden Europese campagne van 1987-1988, dompelden de jonge wolven zich het voorbije anderhalf jaar onder in het Antwerpse straatvoetbal. Het resultaat is vlak voor de kleine WK-finale te zien op Canvas in ‘De pleintjes’, waarin de sociale en emotionele impact van het edele balspel opnieuw de harten beroert.

Rutger Verbeek «We wisten al langer dat er in Antwerpen een bloeiende straatvoetbalcultuur bestond, maar het was een docu over het straatbasketbal in New York die ons op het idee gebracht heeft er een film over te maken. We zijn meteen op zoek gegaan naar de bekendste figuren in het circuit: Mohamed Zemmouri, een ex-zaalvoetballer die al twintig jaar de pleintjes afschuimt en elke jongen kent die tegen een bal kan trappen, maar vooral Karim Bachar, de bekendste Belgische zaalvoetballer ooit en een icoon van het straatvoetbal. Hij bleek in zijn jeugd jarenlang te hebben samengespeeld met Matthias Schoenaerts, die bijna als enige blanke op straat voetbalde. Dat Schoenaerts aan onze docu wilde meewerken, was een onverwachte opsteker.»

HUMO Jullie hebben ook Moussa Dembélé en Radja Nainggolan kunnen strikken.

Verbeek «Het was niet eenvoudig om een gaatje in hun agenda te vinden, maar uiteindelijk hebben ze allebei heel enthou­siast meegewerkt. Dembélé en Nainggolan waren trots om de plek te laten zien waar zij hadden leren voetballen: respectievelijk het Bisthovenplein in Deurne en Linkeroever. Maar voor alle duidelijkheid: zij waren niet de insteek van ons project. We wilden vooral de huidige straatvoetballertjes belichten.»

HUMO Waren die even bereidwillig?

Verbeek «Laten we zeggen dat het geen goed idee was om out of the blue met onze camera’s op die pleintjes te verschijnen. Gelukkig was Karim Bachar mee als tussenpersoon: hij legde de jongens uit dat we een positief beeld van het straatvoetbal wilden ophangen, en na een aantal bezoekjes hadden we hun vertrouwen gewonnen. Op den duur waren ze zelfs bereid om voor de opnames om zeven uur ’s ochtends op te staan!»

HUMO Hoe komt het dat al die talentvolle jongeren de weg naar dat traditionele voetbalcircuit niet vinden? Bij Antwerp of Beerschot heeft nog maar zelden een echte straatvoetballer de eerste ploeg gehaald.

Verbeek «Dat is helaas de realiteit. Niet zelden worden ze daar weggestuurd zodra ze één of twee keer te laat op training verschijnen. Dát is het grote verschil met de aanpak van Karim. Hij werkt voor de vzw Kras, die naast allerlei sociale activiteiten voor kinderen en jongeren ook een zaalvoetbalploeg op poten heeft gezet, met een degelijk gestructureerde jeugdwerking. De trainers zijn bijna allemaal van allochtone origine en weten dus perfect hoe ze met die gasten moeten omgaan. Het is ergens jammer dat het nodig is, maar op die manier vormt het straat- en zaalvoetbal wel een mooi vangnet. En dat is wat we met ‘De pleintjes’ willen aantonen. Heel wat jongens hebben ons verteld dat het zonder de bal veel slechter met hen was afgelopen.»

HUMO Dat het straatvoetbal een bloeiende subcultuur is in Antwerpen, bleek ook bij de première van ‘De pleintjes’, op 6 juni in de Roma: de zaal zat nokvol.

Verbeek «Binnen zat er 1.100 man en we hebben nog bijna 200 mensen ontgoocheld huiswaarts moeten sturen! Het mooie was dat de zaal voor de helft gevuld was met jonge Marokkanen die anders nooit in de Roma zouden komen. Elke keer als hun eigen pleintje of één van hun vrienden in beeld kwam, gingen ze volledig loos. Het leek wel alsof we in een voetbalstadion zaten – onvergetelijk!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234