null Beeld

Docu: Disco

Disco: veertig jaar na haar ontstaan is het meest verguisde muziekgenre aller tijden weer helemaal terug van nooit echt weggeweest, met hartelijke dank aan Daft Punks wereldhit ‘Get Lucky’. Mooie aanleiding, vonden ze bij de NTR, om de plateauzolen nog eens van het schap te halen en een funky strut doorheen de bonte geschiedenis van de disco aan te vatten.

Noud Jansen

Leo Blokhuis (presentator) «‘Disco’ is een chronologische vertelling van de opkomst en ondergang van het genre, gelardeerd met interviews met praktisch alle discosterren. En dan heb ik het niet alleen over de levende, maar ook de dode: ik heb wijlen Donna Summereens geïnterviewd voor de ‘Top 2000 à Go-Go’, en daarvan laten we ongebruikt materiaal zien.»

HUMO The Queen of Disco!

Blokhuis «Zo werd ze genoemd, ja. Maar vergeet niet dat Donna Summer pas op de discotrein is gesprongen toen het genre al lang en breed was doorgebroken.

»Eigenlijk werd de kiem van disco al gelegd in 1970, in de Afro-Amerikaanse homoscene van New York: bij wijze van oppositie tegen de overheersende muziekstijl van die tijd - macho-achtige gitaarmuziek à la Led Zeppelin en Bachman Turner Overdrive - begonnen de deejays in enkele illegale clubs obscure r&b en Philly Soul te draaien; alles waar je op kon dansen, zeg maar. In 1973 verscheen er een Rolling Stone-artikel van de hand van Vince Alettiover het nieuwe fenomeen, dat hij ‘discotheque rock’ noemde.

»Dat artikel beschouwen wij in de documentaire als het feitelijke begin van de disco, hoewel de Amerikanen het begin al een jaar eerder situeren, wanneer Manu Dibangoeen enorme clubhit scoort met ‘Soul Makossa’. Hoe het ook zij: het was pas in 1973 dat de fameuze drummer Earl Youngde ‘four on the floor’ uitvond, die voor de disco zo typische, pompende basdrum-met-hihat.

»In geen tijd is disco in de jaren nadien een internationaal fenomeen geworden, en toen in 1977 de New Yorkse club Studio 54 de deuren opende, was het hek helemaal van de dam. Disco werd zo dominant dat zelfs de grote rockbands overstag gingen: de Stones haakten in op de discotrend met ‘Miss You’, Queen met ‘Another One Bites the Dust’ en Kissmet ‘I Was Made for Loving You’.

»Aan het eind van de jaren 70 was met name het Amerikaanse rockpubliek de alomtegenwoordigheid van disco zo beu, dat er een sterke tegenbeweging op gang kwam, met als culminatie Disco Demolition Night, een evenement tijdens de pauze van een grote baseballwedstrijd waarbij een hele kist vol discoplaten werd opgeblazen. Die dag, 12 juli 1979, is disco een zachte dood gestorven. Althans: de naam disco. Ik interview Nile Rodgersin de documentaire, de grote man achter Chic, en die vertelt dat hij een paar jaar later met Madonna aan de slag is gegaan: ‘Als Madonna geen disco is, dan weet ik niet wat wél disco is.’»

HUMO Hunter S. Thompson zei ooit: ‘I feel the same way about disco as I do about herpes.’ Was jij in de jaren 70 ook zo antidisco?

Blokhuis «Eerlijk? Ja (lacht).Ik vond disco vreselijke muziek voor meisjes, en kon er vooral niet tegen dat mijn favoriete bands ineens discomuziek gingen maken – ik háátte ‘Miss You’. Pas later heb ik geleerd hoe prachtig geproduceerd en goed gecomponeerd disco kon zijn.»

HUMO Noem mij de drie beste disconummers aller tijden?

Blokhuis «In willekeurige volgorde? The Trammps met ‘Disco Inferno’. ‘Cerrone’s Paradise’ van Cerrone, een man die ik vóór deze documentaire enkel kende van zijn hit ‘Love In C-Minor’ uit 1967. En tot slot de onvermijdelijke Donna Summer met het al even onvermijdeljke ‘I Feel Love’. Uitleg overbodig, me dunkt.»

Bekijk 'I Feel Love' door Donna Summer

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234