null Beeld

Docu: Django Reinhardt: Three Fingered Lightening

Aan z’n linkerhand functioneerden slechts twee vingers naar behoren, maar bijna zestig jaar na zijn dood wordt Django Rheinhardt, over wiens kleurrijke leven Canvas vanavond een recente Franse documentaire uitzendt, nog altijd beschouwd als één van de grootste meestergitaristen aller tijden, en aanbeden door fans en collega-muzikanten over de hele wereld.

Noud Jansen

Eén van hen is Koen De Cauter, de begenadigde gitarist en sopraansaxofonist die in ’94 het festival Djangofollies uit de grond stampte - nu donderdag gaat in het cultureel centrum Riches-Claires in Brussel de achttiende editie van start.

Koen De Cauter «Django Reinhardt was op alle elementaire punten van muziek onklopbaar: ritme, harmonie, melodie, inventiviteit, techniek, frasering. Er is niks, maar dan ook níks waar hij ook maar de minste zwakte in vertoonde. Dan spreek je dus over een genie, net als Bach of Guido Gezelle.

»Natuurlijk, beauty is in the eye of the beholder. Wat ik prachtig vind, hoeft iemand anders nog niet te bekoren. Maar dat het slecht gespeeld is, kan niemand in eerlijkheid zeggen.»

HUMO Django Reinhardt staat te boek als een intuïtieve muzikant, iemand die aanvoelde eerder dan wist.

De Cauter «Inderdaad, en ik vind dat een pluspunt. Als je bijvoorbeeld luistert naar John Coltrane, anders ook geen kattenpis: dat is zeer bedachte muziek, vooraf minutieus ingestudeerd. Maar Django had als zigeuner geen scholing achter de rug; hij was een natuurtalent en had zichzelf alles aangeleerd.

»Dat zie je wel vaker bij zigeuners, dat ze van nature buitengewoon behendig zijn, en snel van geest. Django was ook goed op de flipperkast, en hij was een geducht driebander: heel typisch.

»Dat gebrek aan scholing kwam hem wel op de minachting van de ‘serieuze’ muziekkenners te staan. Om een voorbeeld te geven: ooit heeft hij nog met Andrés Segovia gespeeld, de man die de klassieke gitaar naar de grote concertpodia bracht. Wel, die Segovia vond Django amper de moeite.

»Terwijl-ie wat mij betreft Django’s voeten nog niet had mogen kussen, met zijn dikke bril en zijn vette bankrekening, want hij bezat geen fractie van Django’s genie.»

HUMO Wanneer heeft u de muziek van Django leren kennen?

De Cauter «Dat moet in 1960 geweest zijn, rond mijn tiende. Mijn ouders hadden zo’n klein Vogue-plaatje van hem in huis met vier nummers erop: ‘Nuages’, ‘Del Salle’, ‘Douce ambiance’ en nog iets waar ik nu niet kan opkomen, want ik ben zjust wakker. Liefde op het eerste gezicht was het niet: ik vond het goed, niet fantastisch.

»Maar een paar jaar later hoorde ik op een verzamelplaat met jazzklassiekers het nummer ‘Ol’ Man River’, met de fenomenale Stéphane Grappelli op viool. Vanaf toen was ik om: ik vond het geweldig, ook al omdat het zulke opgewekte muziek was.

»Dát zegt Django: het leven is verschrikkelijk, maar laten we er een feest van maken. Heel anders dan iemand als John Coltrane, of Miles Davis: hun muziek duwt je nog wat verder de put in (lacht)

HUMO In België vinden we dat Django Reinhardt een Belg was – hij is in Henegouwen geboren - maar ook de Fransen claimen hem. Wat vindt u?

De Cauter «Ik vind het geen relevante vraag. ‘Een boom vraagt zich niet af of hij Frans is,’ schreef Jean Giono. ‘Hij is een boom.’ Heel treffend gesteld, me dunkt. Wat kan mij het bommen of Django een Belg of een Fransman was? Alsof muziek een soort sport is! Nee, de schoonheid, de emotie, dát telt. Al de rest is larie.»

Bekijk een filmpje

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234