null Beeld

Docu: Eames - The Architect and the Painter

Zwart leer, gebogen palissanderhout, een bijpassende voetenbank: iedereen kent de iconische Lounge Chair van Eames. Maar slechts weinigen weten dat er achter de stoel niet één, maar twee Eamesen schuilgingen: Charles ontwierp hem in 1956 samen met zijn echtgenote Ray.

Redactie

Hij was een student architectuur die nooit z'n diploma behaalde, zij een kunstenares die ver buiten het kunstenaarsveld actief was. Samen groeide het echtpaar Eames uit tot dé vormgevers van het naoorlogse Amerika.

Hun creativiteit beperkte zich niet tot stoelen; ze maakten ook films, ontwierpen hun eigen huis en boksten tentoonstellingen in mekaar voor IBM, Boeing en Polaroid. Het hele plaatje ziet u vanavond in de documentaire 'Eames: Het echtpaar achter de stoel'.

Het fijne stemgeluid dat u door de film loodst, behoort toe aan acteur James Franco, Bill Jersey regisseerde en produceerde samen met Jason Cohn.

Bill Jersey «Mijn eerste kennismaking met Eames was toen ik mijn zitvlak in hun beroemde Lounge Chair vlijde. Na amper vijf seconden was ik verkocht. Kon me niet schelen hoeveel die stoel kostte, ik moest 'm gewoon hebben. Dat is nu dertig jaar geleden, en nog elke dag zit ik erin.

»Maar het echtpaar Eames was natuurlijk veel méér dan een koppel stoelendesigners. Ze hadden een eigen filosofie: het is niet de taak van een designer om clever, creatief of origineel uit de hoek te komen, je moet vooral iets maken dat wérkt, je moet een oplossing uitdokteren voor een bepaald probleem.

»Neem nu de Mathematica-tentoonstelling die Eames verzorgde voor IBM in 1961: behalve eindeloos creatief was het vooral een zeer geslaagde poging om de mensen vertrouwd te maken met de computer, en ze ervan te overtuigen dat het geen gevaarlijk monster was dat hun levens zou herleiden tot nummertjes.

»Verder beschikte het echtpaar Eames over een tomeloos enthousiasme, waarmee ze mensen rond zich wisten te verzamelen en te inspireren. Al was het zeker geen cadeau om met Charles samen te werken.

»Bill Couturié, een filmmaker en een goeie vriend van me, deed zijn eerste job bij hem. Hij was als de dood dat Charles alles zou haten wat hij deed. Uiteindelijk viel z'n oordeel nog mee: één op de negen shots die Bill had gefilmd, vond hij goed. Bill was in z'n nopjes, tot Charles er fijntjes aan toevoegde: 'Had ik het zelf gedaan, dan waren ze alle negen goed geweest.' (lacht)

»Je kan er niet omheen: de invloed van Eames zindert vandaag nog steeds na. Kijk maar naar alle namaak-Eamesen waarmee ze je rond de oren slaan. Ik word oprecht triest als ik een luchthaven binnenwandel en weer maar eens zo'n goedkope versie zie van wat een Eames-stoel hoort te zijn.

»Waarom doen ze dat toch? Ik vergelijk het met de tomaat: er gaat niks boven de smaak van een echte tomaat, maar om ze te kunnen verschepen hebben ze er een plat en smakeloos ding van gemaakt. Zo'n zonde!»

Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234