DOCU: George Harrison: Living in the Material World

In 2011 leverde grootmeester Martin Scorsese naast ‘Hugo’ nóg een meesterwerk af: ‘Living in the Material World’, een tweedelige documentaire over het wonderlijke leven van generatiegenoot George Harrison (1943-2001), tot in de eeuwen der eeuwen The Quiet Beatle.

’t Is de eerste biografische documentaire over het muziekgenie uit Liverpool (luister naar de door Harrison geschreven Beatles-klassiekers ‘Something’, ‘Here Comes the Sun’ of ‘While My Guitar Gently Weeps’, en kom dan eens het tegendeel beweren), en als het van zijn weduwe Olivia afhangt, is het meteen ook de laatste.

Olivia Harrison «Sinds George' overlijden heb ik talloze aanvragen binnengekregen van productiehuizen en regisseurs die een documentaire over het leven van mijn man wilden maken – de eerste amper twee maanden na zijn dood. Ik vond zo’n documentaire op zich wel een goed idee, maar ik wilde zeker zijn dat de regisseur in kwestie oprecht in George geïnteresseerd was. Toen ik in 2005 de Londense première bijwoonde van ‘No Direction Home’, Martin Scorseses prachtige documentaire over Bob Dylan, wist ik meteen: ‘Dít is het.’ Via via heb ik toen contact gezocht met Marty, en ik heb hem beleefd gevraagd of hij zo’n soort film ook over George zou kunnen maken.»

Martin Scorsese «Ik moest geen twee keer nadenken toen Olivia me benaderde: George Harrison heb ik altijd een buitengewoon fascinerende figuur gevonden. Zoals zoveel mensen leerde ik hem kennen via de muziek van The Beatles, de groep die de soundtrack heeft geleverd bij een groot deel van mijn leven. Die lyrische gitaarpartijen en solo’s van hem, en dan die onvergetelijke songs als ‘I Me Mine’ of ‘If I Needed Someone’: geniaal. En dan zwijg ik nog over ‘All Things Must Pass’, zijn eerste soloplaat na het verscheiden van de Beatles: nooit zal ik het overweldigende gevoel vergeten dat me bekroop toen ik die glorieuze plaat voor het eerst hoorde - alsof ik een kathedraal binnenstapte.

»Maar hij heeft me ook altijd geïntrigeerd door zijn spirituele kant. Een rockster van zijn kaliber kon aan alles raken wat z’n hartje begeerde, maar hij besefte dat er méér in het leven is dan roem en rijkdom; méér dan the material world. George heeft zijn hele leven gezocht naar een manier om eenvoudig en waarachtig te leven: ik vind dat inspirerend.»

- Uw film biedt een schat aan nooit eerder vertoonde archiefbeelden, foto’s en brieven. Hoe kwam u daar allemaal aan?

Scorsese «Het meeste kwam van Olivia.

»Bij onze eerste ontmoeting liet ze me de brieven lezen die haar echtgenoot in de vroege Beatles-jaren naar zijn moeder had geschreven. Begin twintig was hij toen, maar zijn zinnen klonken als die van een uiterst volwassen, zelfverzekerde man. Zeer boeiend, en toen moest de rest van het archief nog komen: stapels foto’s, zakken vol geluidscassettes, ontelbare homevideo’s... De lades en kasten in Friar Park (het kasteel in Oxfordshire waar Olivia en zoon Dhani Harrison nog altijd wonen, red.) puilden gewoon úít.»

Harrison «George heeft altijd alles bijgehouden. ‘Voor wanneer ik dood ben,’ heeft hij ooit eens gezegd (lacht). Ik vond het ook best dat Marty en zijn productieploeg de foto’s en de cassettes mee naar Amerika namen om scans en kopieën van te maken, maar de homevideo’s wilde ik niet afstaan: die zijn me echt te dierbaar. Zodoende hebben ze bij ons in huis een productiekantoortje ingericht om de honderden homevideo’s te verwerken die mijn man in zijn leven geschoten heeft. Voor mij was het bij momenten zeer emotioneel om al die beelden terug te zien.»

- Bent u tevreden over het resultaat?

Harrison «Ja, al merk ik dat ik het er toch enigszins lastig mee heb dat de hele wereld nu een inkijk krijgt in mijn privéleven met George. Het is een schitterende film geworden, zonder meer, maar soms zou ik willen dat níémand ‘m zag (lacht).»

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234