null Beeld

Docu: Goudvis: François Schuiten

Vanavond plonst 'Goudvis' op Canvas in de ziel van François Schuiten, striptekenaar hors catégorie en geestelijke vader van een oeuvre waarin het uitermate prettig verdwalen is.

In zijn internationaal gelauwerde stripreeks 'De duistere steden' tovert Schuiten (met scenarist Benoît Peeters) een volstrekt unieke droomwereld uit zijn krassende pen, voor de films 'Mr. Nobody' (Jaco Van Dormael) en 'Taxandria' (Raoul Servais) bedacht hij werkelijk verbluffende futuristische decors, en onlangs tekende hij de allereerste gestripte Brusselse stadsgids.

Zijn missie om de langzaam vervagende pracht van zíjn stad te redden blijft bovendien niet beperkt tot de tekstballonnenwereld: hij redde eigenhandig het Maison Autrique in Schaarbeek, één van de eerste ontwerpen van Victor Horta, en as we speak verzet hij zich met hand en tand tegen de ontmanteling van het Justitiepaleis.

HUMO Was je gevleid toen 'Goudvis' bij jou aanklopte?

François Schuiten «Televisiereportages kunnen me eigenlijk niet veel schelen, maar ik heb toegezegd omdat je vóélt dat de ploeg de tijd neemt om diep in het onderwerp te duiken.

»Zes maanden lang hebben ze me gevolgd: ze hadden alles van me gelezen, stelden steeds de juiste vragen op het juiste moment, én ze hebben een paar bijzondere getuigen kunnen strikken.

»Niet alleen zijn ze erin geslaagd de ontzettend drukbezette Umberto Eco - een geharde fan - te interviewen, ze hebben ook mijn vrouw voor de camera gekregen! Da's een absolute tour de force, kan ik je zeggen.»

HUMO Ook stripjournalist Geert De Weyer strooit met complimentjes: er gebeurt absoluut níks in je verhalen, klinkt het.

Schuiten (lacht) «Ik was blij met die opmerking. Mijn verhalen zijn een reis naar een parallelle wereld.

»Actie interesseert me niet, maar er gebeurt iets tússen het verhaal en de lezer: als die bereid is zijn verwachtingen aan de kant te schuiven en buiten de clichés te treden, begint zijn verbeelding op volle toeren te draaien en krijgt hij een innige band met het werk.»

HUMO Waar slaat 'Aimer pour dessiner' eigenlijk op, de ietwat cryptische ondertitel die jouw aflevering heeft meegekregen?

Schuiten «Als ik iets teken, wil ik daar alles over weten. Het nieuwe album in de 'Duistere steden'-cyclus draait rond een oude locomotief uit het treindepot in Leuven.

»Wel, ik móét die trein tot op de draad uitkleden: ik wil weten hoe zo'n ding functioneert, ruikt, voelt. En ja, na een tijdje ga ik dus van mijn onderwerp houden. Helaas: daardoor werk ik in het tempo van een mijnwerker - steentje voor steentje op zoek naar goud.»

HUMO Zo terugblikkend op je carrière: waarop ben je het meest trots?

Schuiten «Als ik door mijn eigen boeken blader, vallen me alleen de onvolmaaktheden op. Ik wil dan ook steeds weer dingen retoucheren en nieuwe details aanbrengen. Ik meet me met kunstenaars als Hergé of Franquin, maar op zulke momenten besef ik tot ik nog niet tot aan hun énkels kom.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234