null Beeld

Docu: Het uur van de wolf: Boudewijn de Groot – Kom nader

Boudewijn de Groot is veel, maar toch vooral een begenadigd zanger en liedjesschrijver, wiens bekendste titels (‘Verdronken vlinder’, ‘Hoe sterk is de eenzame fietser’, ‘Het land van Maas en Waal’, het van Rob de Nijs bekende ‘Malle Babbe’) ook in Vlaanderen zeer terecht tot het culturele erfgoed behoren. Maar zo bekend als zijn repertoire moge zijn, zo weinig is er geweten over de mens achter de artiest: in de loop van zijn zes decennia omspannende carrière heeft De Groot zich altijd een stug en onpeilbaar man getoond, bepaald niet scheutig met het verstrekken van details over zijn privéleven. De Nederlandse Suzanne Raes heeft in haar documentaire ‘Boudewijn de Groot – Kom nader’ geprobeerd de spreekwoordelijke ui schil per schil af te pellen, met fascinerend resultaat.

Noud Jansen

'Suzanne Raes draaide de eerste lange documentaire ooit over haar jeugdheld Boudewijn de Groot.'

Suzanne Raes «Ik ben opgegroeid met de liedjes van Boudewijn de Groot – mijn broer had al zijn platen – dus voor mij voelde het als een enorme eer toen de eindredacteur van ‘Het uur van de wolf’ kwam polsen of ik het leuk zou vinden om een documentaire over mijn jeugdheld te maken – feitelijk de eerste lange documentaire ooit over Boudewijn de Groot. De aanvankelijke euforie sloeg al snel om in diepe teleurstelling toen ik niet veel later voor het eerst een lang gesprek had met Boudewijn, bij hem thuis. Tegenover mij zat een man met wie ik geen contact kon krijgen: op het oog vriendelijk en welwillend, maar tegelijk ook buitengewoon afstandelijk en op zijn hoede, alsof hij vanuit een andere wereld op me neerkeek. Eigenlijk wonderlijk: wanneer hij zingt, komt zijn stem echt binnen, maar wanneer hij praat, gaat het allemaal aan me voorbij. Ik vroeg me af: hoe ga ik in hemelsnaam een film maken over iemand die zo in zichzelf opgesloten lijkt te zitten?»

HUMO Toch is het u gelukt.

Raes «Dat komt omdat ik ’m vrij snel de vraag heb gesteld wie hem het beste kent. Toen kwam hij zelf aanzetten met zijn vrienden (o.a. Jeroen Krabbé, Henny Vrienten en George Kooymans, red.), zijn vrouw en zijn kinderen. Hen interview ik in de film allemaal, Boudewijn zelf niet. Wel heb ik een aantal fragmenten in de film opgenomen van oude interviews met hem, onder andere van de toenmalige BRT. ’t Zijn interviews uit verschillende stadia van zijn carrière, waaruit goed blijkt hoe ontzettend verscheiden z’n carrière wel niet is geweest – wie weet bijvoorbeeld nog dat-ie ooit Engelstalige nummers heeft opgenomen? Boudewijn heeft om de acht à tien jaar het roer volledig omgegooid, steeds weer een dikke streep getrokken onder alles wat hij daarvoor deed. Ook wat dat betreft is hij één groot raadsel.

»Mijn film begint met Boudewijns laatste grote carrièrewending: hij neemt het rigoureuze besluit om nooit nog één van zijn grootste hits te spelen. Een opmerkelijke beslissing, want je zou toch zeggen dat je het als artiest bijna aan je publiek verplicht bent om de nummers waar ze zo van houden te blijven spelen. Zelfs The Rolling Stones zouden daar niet mee wegkomen, vermoed ik, maar ’t is weer typisch Boudewijn dat hij daar niks om geeft. Al zou het ook wel weer typisch Boudewijn zijn om over vijf jaar op z’n besluit terug te komen.»

HUMO Wat vindt hij van de documentaire die u over hem gemaakt hebt?

Raes «Ik denk wel dat hij er tevreden over is. Zijn eerste woord nadat ik hem de film voor het eerst had laten zien, was ‘Zo’ (lacht). En daarna stond hij op, en gaf hij me een kus. En toen hij op de première aan het einde nog even het woord nam, eindigde hij met: ‘Zijn er nog vragen vanuit de zaal? Nee? Nou, Suzanne, dan heb je het goed gedaan’.»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234