Docu: Het uur van de wolf: Diana Vreeland - The Eye Has to Travel

Vanavond zoomt 'Het uur van de wolf' in op één van de meest invloedrijke personen uit de modegeschiedenis - Jani Kazaltzis niet meegerekend, natuurlijk. Diana Vreeland effende als hoofdredactrice van het Amerikaanse modeblad Vogue het pad voor Anna Wintour, de duivelse modegoeroe die model stond voor het personage van Meryl Streep in 'The Devil Wears Prada'.

Maar zelfs Wintour steekt maar bleekjes af tegen de excentrieke Vreeland: met uitspraken als 'De bikini is de belangrijkste uitvinding sinds de atoombom' joeg ze het mode-establishment - en de rest van de wereld - tegen zich in het harnas. Rond het leven van Vreeland, die ook de carrières van onder meer Andy Warhol, Cher en Mick Jagger een duw in de rug gaf, hing lange tijd een waas van mysterie. Tot haar aangetrouwde kleindochter Lisa Immordino Vreeland één en ander ophelderde in de documentaire 'The Eye Has to Travel'.

- Hebt u Diana zelf nog gekend?

Lisa Immordino Vreeland «Nee, toen ik met Alexander (Vreelands kleinzoon, red.) trouwde, was zijn grootmoeder al overleden. Misschien maar goed ook, want wie weet had ze me wel een saaie muts gevonden. En als Diana je eenmaal vervelend vond, was ze niet mals voor je (lacht).

»Na haar dood bleven wel een heleboel bandopnames achter, waarop ze honderduit vertelde over haar leven. Zo'n interessant materiaal, daar moest ik iets mee doen! Na wat opzoekwerk ontdekte ik dat er nog geen biografie over haar bestond, terwijl ze toch een grote impact op de modewereld heeft gehad. Zelf heeft Diana wel twee autobiografieën geschreven, nu ja, gedicteerd eigenlijk. Maar omdat ze nogal de neiging had om de dingen mooier voor te stellen dan ze waren, vond ik het hoog tijd om eens het volledige plaatje mee te geven.»

- Vanwaar dat excentrieke imago? Omdat dat zo hoorde in de modewereld?

Vreeland «Ja, maar ik vermoed dat haar jeugd er ook wel voor iets tussenzat. Als jong meisje kreeg ze van haar moeder voortdurend te horen hoe lelijk ze wel was, zeker in vergelijking met haar zusje. Die opmerkingen hebben haar erg diep geraakt. Toen ze ouder werd, was ze dan ook vastbesloten om zich een nieuw, opvallend imago aan te meten.

»Maar het vreemde is dat er binnen de familie Vreeland eigenlijk niet zo veel verhalen over die zogenaamde excentriciteit van grootmoeder Diana circuleren. Het zijn vooral buitenstaanders die me altijd maar weer vastklampen: 'Vertel nog eens een anekdote!' Pas op, die zijn er wel, maar mijn man en zijn broer herinneren haar toch vooral als die lieve oma.»

- U bent in uw documentaire zeer lovend voor Vreeland, vanaf haar prille begin bij Harper's Bazaar tot haar werk voor het Metropolitan Museum. Alleen over haar rol als moeder kraakt u een kritische noot.

Vreeland «Klopt. Haar twee zonen, Frederick en Thomas, stuurde ze al heel jong naar een kostschool. Ook op emotioneel vlak moesten ze hun moeder missen - als ze troost bij haar zochten, kregen ze te horen: 'Stel je niet aan!' Later is ze wel zachter geworden. Voor mijn man en zijn broer was ze een lieve oma, veel liever dan ze ooit als moeder is geweest, eigenlijk.

»Ik begrijp het ergens wel. In haar tijd was het als vrouw helemaal niet vanzelfsprekend dat je ging werken. Als je dat toch deed, moest je offers brengen. Ook het huishouden heeft ze nooit gedaan, dat was volledig de verantwoordelijkheid van haar man. Het verhaal gaat dat ze, toen hij stierf, om zich heen keek in hun appartement en zich luidop afvroeg: 'Goed, waar is hier die keuken?' (lacht)»

- Leuke anekdote! Heeft u er zo nog?

Vreeland (verveeld) «Nee-hee. Kijk nu maar gewoon naar mijn documentaire!»

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234