null Beeld

Docu: Het uur van de wolf: Inventing David Geffen

De naam Geffen kent u misschien vooral van het logo op uw exemplaar van ‘Nevermind’. Of op dat van ‘Appetite for Destruction’, of van ‘Daydream Nation’, ‘Odelay’, ‘Weezer’, ‘Liquid Swords’ of...

Afijn, platen die u in uw platenkast hebt staan. Daarachter blijkt echter niet alleen een label maar ook een man te zitten – één die voor de gemakkelijkheid bedacht werd met de naam David Geffen.

Wat leert een minuutje googelen ons over hem? Vooral dat hij voornoemde platenmaatschappij uit de grond stampte, maar ook dat hij een poos getrouwd was met Cher, dat hij zich begin jaren 90 – oorzakelijk verband of niet – outte als homo en dat hij samen met Steven Spielberg aan de wieg stond van filmproductiebedrijf Dreamworks.

Vanavond op Nederland 2 doet de filmwereld ook wat voor ‘m terug: de mensen achter de reeks ‘American Masters’, van de Amerikaanse openbare omroep PBS, hangen er met ‘Inventing David Geffen’ een eerbetoon aan hem op. Harde onderzoeksjournalistiek is dit dus niet – Geffen blijft netjes buiten schot – wel een intrigerend portret.

Susan Lacy (regisseur) «In tegenstelling tot de meeste mensen die we in ‘American Masters’ portretteren, is David Geffen niet meteen zo’n naam waarvan je zegt: ‘Ah ja, díé!’ Maar dat vond ik net interessant: David heeft zijn hele leven voor grote veranderingen gezorgd in het wereldje – ik overdrijf niet als ik zeg dat hij een culturele aardverschuiving heeft veroorzaakt – zonder zélf in de schijnwerpers te staan.

»Om maar een paar mensen te noemen wier carrière hij lanceerde: Joni Mitchell, Neil Young, Nirvana en Guns N’ Roses. Al die kleurrijke Dreamworks-animatiefilms die uitkomen – op dit ogenblik speelt ‘The Croods’ in de zalen – waar je kinderen dol op zijn: David! Zelfs op Broadway heeft hij – met ‘Cats’ bijvoorbeeld – zijn invloed gehad, en hij was één van de eersten die moderne kunstenaars als Picasso tentoon begon te stellen. Niet mis, toch?»

- Hij is erg op zijn privacy gesteld en geeft bijna nooit interviews. Was hij op zijn gemak tijdens de opnames?

Susan Lacy «Wel, euh, David heeft drie jaar van zijn leven fulltime, vijf dagen per week, in therapie doorgebracht – toen hij worstelde met zijn geaardheid. Zoals je je wel kan voorstellen, vindt zo iemand het nu niet bepaald geweldig om eindeloos over zichzelf te palaveren (lacht). Dat was misschien wel de grootste uitdaging tijdens het maken van de film: hem uit zijn schulp krijgen.

»En echt vreemd: dat een man die tot één van de bakens van de Amerikaanse populaire cultuur is uitgegroeid, door zijn onwankelbare geloof in zichzelf, zó verlegen kan zijn!»

- Eerlijk: hij schijnt niet echt een toffe pee te zijn.

Lacy «Hij draagt een reputatie met zich mee, da’s waar. Tough and mean, zo wordt-ie doorgaans omschreven. Ongetwijfeld is hij een man die van aanpakken weet, maar ik moet zeggen: toen ik ‘m sprak voor deze documentaire had ik echt een aardige kerel voor me, en ik had niet de indruk dat hij speciaal voor mij een showtje opzette. De roem lijkt hem niet veranderd te hebben: hij woont in een mooi huis, maar als hij buitenkomt, wordt hij niet door een entourage gevolgd en hij neemt nog altijd zélf zijn telefoon op. Waarom zou iemand als David Geffen ook een show willen opzetten? Hij heeft dat niet nodig – als er één gevolg is van zijn succes, dan wel dat hij écht zichzelf kan zijn.»

- Weet je wat hij vond van de film?

Lacy «Aanvankelijk was hij vooral verbaasd. Hij is niet zo zelfreflectief: hij zou nooit een autobiografie schrijven of zo. Daardoor was hij veel van de zaken die we behandelen in de documentaire zelf alweer vergeten (lacht). Maar ik weet dat hij heel tevreden is over ons project, en daar ben ik méér dan blij om.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234