null Beeld

Docu: Het uur van de Wolf: Troubadours - The Rise of the Singer-Songwriter

Beroepsmatig schuimen wij menige concertzaal af, maar veel straffe caféverhalen houden we doorgaans niet aan die bezoekjes over.

Om daar iets aan te doen hadden wij wel eens een optreden willen meepikken in de Troubadour, de legendarische concertzaal in Los Angeles – en dan nog het liefst in de florissante jaren 60 en 70! Gelukkig voor ons zendt 'Het uur van de wolf' vanavond 'Troubadours – The Rise of the Singer-Songwriter' uit.

In deze subjectieve, maar fijne docu gidsen James Taylor en Carole King u door de hoogdagen van de Californische poptempel. Dat er in de Troubadour – een plek die te boek staat als de geboorteplaats van de softrock en het singer-songwritergenre – méér plaatsvond dan wat onschuldig gitaargetokkel, staat als een paal boven water. Om u alvast warm te maken, enkele smakelijke voorbeeldjes van muzikaal verantwoorde toogklap.

- Kort voor Bob Dylan medio jaren 60 furore maakte door van akoestische folk naar elektrische rockmuziek te switchen speelde hij een geïmproviseerde jamsessie in de Troubadour. Alleen: op dat moment was er geen publiek aanwezig, en speelde hij enkel en alleen voor de werknemers van de concertzaal. 'Dju,' horen wij het voltallige personeel van de AB vloeken.

- Op de vooravond van de jaren 70 was de band Poco (nog steeds alive and kicking!) rijkelijk te laat voor een optreden. Om het publiek te sussen, stuurde het management dan maar een onbekende komiek het podium op. Zijn naam: Steve Martin. Toen de heren van Poco alsnog arriveerden, zagen die hun fans uit de bol gaan op Martins ludieke banjocovers van hun songs.

- Ooit aan de toog van een café gehangen en tegen één van de andere stamgasten gezwetst: 'Dude, waarom beginnen wij eigenlijk geen band?' Geen reden tot schaamte: het overkomt iedereen én het is de manier waarop Don Henley en Glenn Frey elkaar leerden kennen. Met een pint te veel achter de kiezen stichtten zij zo het u allicht welbekende The Eagles. Later schreven ze er het nummer 'Sad Café' over.

- Weinig betere manieren om het belang van een club te illustreren dan even na te gaan wie er zoal debuteerde. In het geval van de Troubadour: Buffalo Springfield, Neil Young solo, Gordon Lightfoot, Elton John en de Pointer Sisters, om er maar een paar te noemen. Ook niet onaardig: een piepjonge Tom Waits werd er voor het eerst ontdekt door rockmanager Herb Cohen.

- The Lord giveth and the Lord taketh away: op 3 oktober 1970 kwam een stomdronken Janis Joplin de Troubadour binnen zwalpen – eigenlijk moest ze in de opnamestudio zitten – alwaar ze de rest van de avond stevig bleef feesten. De volgende dag werd ze dood aangetroffen in het Landmark Hotel ten gevolge van een overdosis heroïne. Ook tragisch: in '99 speelde Johnny Cash hier één van zijn laatste optredens aan de zijde van zijn echtgenote June Carter Cash, die in 2003 zou overlijden.

- Joni Mitchell, die in 1964 haar LA-debuut maakte in de Troubadour, kwam in 2011 nog even langs om het concert van James Blake bij te wonen. The times they are a-changin', denken wij dan. Blake, het uithangbord van de postdubstep, coverde één van Joni’s nummers, 'A Case of You'.

- Om tot slot nog maar eens te bewijzen dat ook de grootste artiesten de bal al eens misslaan: John Lennon en Harry Nilsson werden in 1974 uit de Troubadour gegooid omdat ze de muzikale comedy-act Smothers Brothers begonnen te hekelen. Lennon was uit het toilet gekomen met een maandverband op zijn hoofd, en hij en Nilsson begonnen schuttingtaal naar de hoofden van het optredende duo te slingeren. Uiteindelijk werden de heren door het publiek de deur gewezen. Stof tot nadenken, Tom Barman.

Bekijk een fragment:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234